بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 19, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

تاريخ : 30/2/63
بـــيـــانـــات امـــام خــمـيـنـى در جـمـع فـرمـانـدهـان كـلسـپـاه پـاسـداران انـقـلاباســـلامـــى و نـــيـــروى زمـــيـــنـــى ارتـــش جـــمـــهـــورى اســـلامـــى ،مـسـؤول بـسـيـج مـسـتـضـعـفان و فرماندهان و مسؤ ولان قرارگاه مشترك ارتش و سپاهپاسدارانانقلاب اسلامى
اگر استقامت كنيم مويد به تاييدات الهى هستيم
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن در ايـنـكـه شـمـا بـرادرها و فرماندهان ارتش و سپاه با هم ممزوج هستيد، يد واحده هستيداحـسـاس سرافرازى مى كنم . من هيچ وقت شماها را فراموش نمى كنم من در مواقع استجابتدعـا بـه شـمـاهـا دعـا مـى كـنـم . قوى باشيد، برومند باشيد و از هياهوى دنيا هيچ وقت بهخـودتـان هراس راه ندهيد. اين مسائل در صدر اسلام هم بوده است . اين هياهوها و بساطى كهمـخـالفـيـن اسـلام در صـدر اسـلام راه مى انداختند در زمان خود پيغمبر اكرم و بعدها هميشهبوده است ، لكن خداوند امر فرموده است كه ما مستقيم باشيم ، استقامت كنيم . و اگر چنانچهاسـتـقـامـت كنيم مويد به تاءييدات الهى هستيم و شما چون پشتوانه خداى تبارك و تعالىاسـت از هـيـچ چـيـز باك نداريد. ديگرانند كه پشتوانه شان شيطان است و با دست شيطانحـركـت مـى كـنـنـد. شـما كه با قدرت الهى داريد حركت مى كنيد قدرتمنديد. عدد كم بودناشـكـال ندارد، ايمان قوى بودن مهم است . و شما بحمدالله و همه ارتش و سپاه ما و سايرارگـان هـايـى كـه هـسـتـند در جبهه ، همه آنها برومندند و چون پشتوانه ايمان در آنها هستنـبـايد از هيچ چيز بترسند و نمى ترسند. و من حكايت كه از جبهه و از دوستانمان در جبههمـى شـنـوم و مـناجات هايى كه در توى جبهه و سنگرها با خداى تبارك و تعالى مى كنند،مـوجـب سرافرازى است . شما بدانيد كه از بعد از اسلام تاكنون يك همچو ارتش و سپاهىنبوده است كه سنگرهاشان معبدشان باشد و سنگرها را به صورت مسجد درآورند. شمائيدكـه ايـن كـار را كـرديـد و داريـد مـى كـنـيـد. و شما پيش خدا سرافرازيد و خداى تبارك وتـعـالى بـه شـمـا قدرت مى دهد و همين طورى كه پيغمبر اكرم با عدد كم لكن با تاءييدالهـى مـقـاصـد خـودش را پـيـش برد و دنيا را در تحت تاءثير خودش قرار داد، شما هم كهتـابـع آن وجـود مـحترم هستيد و شما الان مى بينيد كه دنيا در تحت تاءثير شما واقع شدهاست ، شما پيروزيد الان .
قدرت شما در كاخ سفيد و كرملين الان پرتو انداز است
شما در دنيا، الان اينكه انعكاس قدرت شما در كاخ سفيد و در كرملين الان پرتو انداز است، همه قدرت ها از شما باك دارند، شما باك از كسى نداشته باشيد. همه قدرت هااز قدرتاسلام الان
لرزيده اند و كارهاى شما لرزانده آنها را. شما هيچ ، از هيچ قدرتى نترسيد. وقتى خدا باشماست ، همه چيز با شماست .
شـمـا خـدا را داريـد ولو ايـنـكـه پـشتوانه از شرق و غرب نداريد. و اين افتخار شماست ،افـتـخـار اسـلام اسـت كـه نـه به شرق متوجه باشد و نه به غرب متوجه باشد، صراطمستقيم باشد. راه ، راه خداست . در راه خدا نه شهادت و نه نقص عضو و نه گرفتارى هيچيـك از ايـنـها اشكال ندارد. اين چيزى بوده است كه اولياء خدا از اولى كه خلقت تحقق پيداكرده است ، انبياء عظام در طول تاريخ مبتلا به آن بودند و نترسيدند و جلو رفتند و شماامـروز قـدرتـمـندانى هستيد كه در دنيا آواز شما پيچيده است . الان همه از شما باك دارند وشما از هيچ كس باك نداريد.
مادامى كه وحدتتان را حفظ كنيد خدا با شماست
بـا هـم بـاشـيـد، دسـت واحـد بـاشـيـد و هـمه را دعوت به وحدت بكنيد. و بحمدالله وحدتحـاصـل اسـت ، حـفـظ كـنـيـد ايـن وحدت را. مادامى كه حفظ كنيد شما وحدت خودتان را خدا باشـمـاسـت . يـدالله مـع الجـمـاعـه . وقـتـى اعـتـصـام بـهحـبل خدا بكنيد. خداوند با شماست . مسلم بدانيد كه كسى كه خدا با اوست ، شهيد بشود يازنـده باشد پيروز است و شما چه خداى نخواسته ، البته اين يك دعايى است براى همه ،هـمـه مـان چه شهيد بشويم و چه پيروز بشويم هر دو پيروزى است . خداوند به همه شماقدرت عنايت كند و سلامت باشيد.
والسلام عليكم و رحمه الله .
البته سلام من هم به همه افرادى كه در جبهه ها هستند برسانيد و بگوئيد من آنچه كه ازمن مى آيد دعاگوئى است و دعا مى كنم به همه تان . خدا همه تان را حفظ كند انشاءالله
تاريخ : 7/3/63
پيام امام خمينى به مناسبت گشايش دومين دوره مجلس شوراى اسلامى
بسم الله الرحمن الرحيم
بـا عـنايت خداوند متعال جل و علا و تاءييد حضرت بقيه الله ارواحنا لمقدمه الفداء، مجلسمقدس شوراى اسلامى دومين دوره را آغاز نمود و اين در حالى است كه بحمدالله وله الشكرجـمـهـورى اسـلامـى با برخوردارى كامل از پشتيبانى ملت عزيز حاضر در صحنه مشكلاتانـقـلاب را يـكى پس از ديگرى تا حد زيادى پشت سر گذاشته و پايه مبارك آن استقراريـافـته و قلوب مؤ منين و مستضعفان جهان را به خود جلب كرده است و موج پرعظمت اسلام ،مـلت هـاى محروم و تحت ستم سراسر عالم را تكان داده و به رغم پيش ‍ بينى ها و آرزوهاىابرقدرت ها و وابستگان بى وطن آنان به راه پر افتخار خود ادامه مى دهد و بى هراس ازجـنـگ و دنـدان ابـرقدرت ها و هياهوهاى رسانه هاى گروهى وابسته به شرق و غرب چونسـيـل خـروشـان ، حـشـيـش هاو تفاله را بيرون رانده و خود بر جاى مانده است . فاما الزبدفـيـذهـب جـفـاء و امـامـا يـنـفـع النـاس فـيـمـكـث فـى الارض و بـه خـواسـت قـادرمـتـعـال در مـدت كـوتـاه پـس از پيروزى انقلاب در ابعاد فرهنگى و سياسى و اقتصادى ونـظـامـى از قـدرتـمـنـدتـريـن كشورهاى اسلامى است . و ما اين تؤ فيقات و پيروزى را ازسـرچـشمه قدرت مطلقه و بركات اسلام بزرگ و ايمان به خداى قادر و پيروى از احكاممـقـدس اسـلام مـى دانـيـم و خـود را نـاچـيـز دانـسـتـه و مـفـتـخـريـم كـه عنايات خاصه خداىمتعال جل جلاله شامل حال اين ملت تحت ستم گرديده و آن را از گرداب مهالك نجات بخشيدهاسـت . و امـيـدواريـم بـا ادامـه تـعهد ملت به اسلام و كوشش تمام ارگان جمهورى اسلامىشـمـول ايـن عـنـايات بر ملت و كشور اسلامى برقرار و دائمى باشد و از دعاى خير ولىالله اعظم عجل الله تعالى فرجه برخوردار باشيم .
در ايـنـجـا لازم اسـت از كـوشـش هـا و مـجـاهـدات نـمـايـنـدگـان مـحـتـرم مـجـلساول تـشكر و قدردانى نمايم كه با همه مشكلات و كارشكنى ها و ناهماهنگى ها به كارهاىمـهـمـى مـؤ فـق و از حـد و صـراط مـسـتـقـيـم اسـلامـى مـنـحـرف نـشـدنـد و درمـقـابـل مـنـحـرفـان اسـتـقـامـت نـمـوده و كـار بـسـيـار مـهـم خـود را آن هـم در دورهاول مـجـلس و جـو اغـتـشـاش و آشـوب كـه در انـقـلابمـسـتـقـل عـظـيـمـى مـثل انقلاب ايران قابل اجتناب نبود، با افتخار و سرافرازى به پايانرسـانـدنـد. بـايـد ايـن مـجـلس را از ايـن جـهـت كـه درحـال غـليـان انـقـلاب و نـابـسـامـانـى هاى لازم آن و نفوذ افراد منحرف بازيگر در كارهاىكـليـدى و كـسـب بـه نـاحـق مـقـامـات بلند پايه و نيز تازه كار بودن و كم تجربگى درمسائل بسيار پيچيده توانست با زحمت و پشتكار و تعهد به
جـمـهورى اسلامى و با حركت به سوى اسلامى شدن قوانين و حركت به نفع مستضعفان مؤفقيت چشمگيرى به دست آورد، مجلسى نمونه به حساب آوريم و براى شهداى مظلومى كهدر راه اسـلام داده اسـت از مـقـام مقدس ربوبى رحمت تقاضا نموده و به بازماندگان محترمشان تسليت عرض كنيم جزاهم الله عن الاسلام خيرا
و امـا دوره دوم مـجـلس جـمـهـورى اسـلام كـه در آغـاز گـشـوده شدن برخوردار از پشتيبانىبـيـدريـغ عموم ملت انقلابى و متعهد به اسلام و جمهورى اسلامى است و نمايندگان محترمآن نـاظـر نشيب و فرازها و برخوردار از تجربه ها و اندوخته هاى چهار ساله نمايندگانمحترم مجلس اول و آشنا به بسيارى از پيچ و خم ها و توطئه ها و بازى هاى به اصطلاحسـيـاسـى بـوده و مى باشند و شاهد فداكارى هاو جانبازى ها و از خود گذشتگى هاى ملتمعظم از اول انقلاب تاكنون بوده اند، چه در زمان ستمشاهى و شهادت دستجمعى زن و مرد وصـغـيـر و كبير ملت شجاع و چه پس از پيروزى و خيانت ها و جنايت هاى گروهك ها و گروههـاى مـنـافـق مـتظاهر به اسلام و مليت و طرفدارى از توده ها و كشتار بيرحمانه مظلومان وطبقات ضعيف و ستمكش و چه شاهد تحميل جنگ از سوى ابرقدرت شرق و غرب و وابستگانمـرتـجـع آنـان كـه حـرث و نـسـل ايـن مـلت عدالت طلب و اسلامجو را به آتش كشيده و بهنـابـودى سـپـرده انـد و جـوانان عزيز را كه مدافع آرمان هاى اسلام و قرآن كريم بوده وهستند با سلاح هاى پيشرفته شرق و غرب و سلاح هاى شيميائى به شهادت رسانده اند.حال كه شاهد همه اين جريانات بوده اند بايد دقيقا توجه كنند كه مسؤ وليت بسيار عظيمو سرنوشت سازى را به عهده گرفته اند كه به پايان رساندن آن به طور شايسته وخداپسند جز با جهاد اكبر ميسر نخواهد شد.
اينجانب از خداوند متعال در اين ماه پربركت شعبان المعظم كه شاهد ولادت با سعادت منجىبـشـر و عـدالت گـستر شرق و غرب و فريادرس مظلومان و مستضعفان جهان حضرت بقيهالله اعـظـم ارواحـنـا لتـراب مـقـدمه الفداء بوده است عاجزانه خواستارم كه نمايندگان وقـاطـبه ملت مظلوم ايران را در مسووليت هائى كه در اين عصر پرآشوب و فتنه زا كه مىتـوان گـفـت حكومت جنگل بر آن غلبه دارد به دوش گرفته اند، به طور شايسته از عهدهبرآيند و در اين جهاد بزرگ مؤ فق شوند و با افتخار و سرافرازى به محضر مبارك حقتـعالى وارد شوند. اينك تذكراتى برادرانه و مخلصانه به حضرات نمايندگان محترمحـفـظـهـم الله تـعـالى و ايـدهـم عـرضـه مـى دارم باشد كه نافع شود. فان ذكرى تنفعالمومنين .
1 !!! كـه در راءس هـمه تذكرات و با رسيدن به آن ، همه چيز اصلاح مى شود و سعادتفـراگـير مى گردد آن است كه به قلوب محجوب و منكوس خود برسانيد كه عالم از اعلاعـليـيـن تـا اسـفـل سـافـليـن جـلوه حـق جـل و عـلا و در قـبـضـه قدرت اوست و هيچ موجودى ازروحـانـيـون مـلااعـلى و انـبـيـاء مـعـظم و اولياء مكرم تا اشقيا و هر جا برويد از خود چيزىندارند بلكه چيزى نيست جز آنكه به جلوه او نورانى و هست شود و اين تذكر همان است كهموجب اطمينان قلوب مى شود كه الا بذكر الله تطمئن القلوب و با اين باور است كه خوفها از غير او از دل ها رخت ببندند و اميدها و رجاها به جز به او از قلوب
زايل شود.
بـارالهـا! مـا گـرچـه مـحجوبيم و در سلاسل جهنم نفس مقيد، تو به وسيله اوليائت دست ماگير و ما را از خود و شر خود برهان ، تا جز تو نبينيم و جز از تو خوف نداشته باشيمو اميد به كس نبنديم . خدايا! ما اين پيروزى ها را در جبهه ها و در پشت جبهه ها و در ارگانمـلى و دولتـى از تـو مـى دانـيـم و اگـر نـبود عنايت خاص و پرتو رحمت تو بر اين ملتضـعـيـف كـه چـنـگ و دندان هااز اطراف عالم به او نشان مى دهند و توطئه هاى شرق و غرببراى براندازى اسلام و جمهورى اسلامى به هم پيوند خورده اند و سازمان هاى عريض وطويل حقوق بشر و امنيت جهانى با رسانه هاى گروهى چپ و راست يكصدا به مقابله با آنبـرخـاسـتـه انـد و دولت هـاى بـه اصـطـلاح اسـلامـى بـا پـيـونـد بـااسـرائيـل غاصب و ارباب غاصب تر آن آمريكا در براندازى آن مجهز شده اند، در همان نفسهاى اول سركوب شده بود. اين عنايت بزرگ تو است كه مجلس ، ملت و دولت ما چون سدىعظيم و خلل ناپذير ايستاده و فرياد اسلام را به جهانيان رسانده و مستضعفان را در كناركاخ سفيد و كرملين و در گوش و كنار زمين به حركت و فرياد در آورده است . و اميد آن استكـه مـسـلمـانان و مستضعفان جهان بپاخيزند و داد خود را از مستكبران بگيرند و مقدمات فرجآل محمد صلى الله عليه وآله را فراهم نمايند.
2 !!! چـنانچه اين انقلاب اسلامى يك انقلاب عادى نيست و متكى به هيچ يك از دو قطب شرقو غرب نمى باشد از اين جهت ويژگى هاى خاص خود را داشته و دارد و با پيمودن صراطمـسـتـقـيـم لاشـرقـيـه و لاغـربـيه در مقابل هر دو قطب ايستاده است و از هيچ يك از قدرت هاىافـسـانـه اى نهراسيده است كه همين موجب پيروزى هاى معجزه آسايش گرديد، گرچه موجبتـوطـئه هـا و آتـش ‍ افـروزى هاى فراوان عليه خودش هم شد لكن در هيچ مرحله اى عقبگردنكرد.
مـجـلس جوشيده از اين ملت انقلابى نيز يك مجلس عادى نيست ، كه يك پديده خاص به خودبـا ويـژگـى هـاى خـاص اسـت . امروز به جرات مى توان ادعا كرد كه در زير اين آسمانكـبـود تـنـهـا مـجـلسـى اسـت كـه مـتـكـى بـه آراء تـوده مـيـليـونـى مـردم اسـت كه با راءىمستقل و مستقيم مردم به دور از اعمال نفوذ خان ها و سرمايه دارها و مالك ها و سلطه ها و بستو بندهاى به اصطلاح سياسى و فعاليت هاى انحرافى بوجود آمده و از قلدرى هاى رژيمشـاهـنـشـاهـى و وابـسـتـگـان بـه آن خالص بوده است . قهرامسؤ وليت كه چنين مجلسى داردبسيار بزرگ است ، مسؤ وليت مقابله با سياست بازى هاى غرب و جناح سرمايه دارى آن وديكتاتورى شرق و قطب كمونيستى آن . اين مجلسى است كه بايد سياست نه شرقى و نهغـربـى را در جـهـان دو قـطـبـى اجـرا كند و احكام سياسى و اجتماعى و اقتصادى و فرهنگىاسـلام را كـه به طاق فراموشى سپرده شده بود و قرن ها منزوى بود به صحنه آورد وچـنـيـن مـجـلسـى اسـت كـه قـدرت روحـى مـافـوق عـادى و قـدرت تـشـخـيـصمـسـائل پـيـچيده جهان و قدرت تصميم گيرى هاى قاطع بى گرايش به دو قطب الحادى وسـرمـايـه دارى را لازم دارد، قـدرتـى كـه اگـر هـمـه جـهـان را درمـقـابـل آن بـه سـوى بـاطـل رونـد بـى وحشت به سوى حق رود، قدرتى كه جوسازى ها وشـايـعـه پردازى هارا به هيچ شمارد. چنين مجلسى در كميسيون هاى مختلفش كارشناسان ومتخصصان متعهد و زبردست لازم دارد،
هـر چـند براى مشورت در هر رشته خصوصا در سياست خارجى و نيز سياست اقتصادى كهامروز از اهم امور است از اشخاص ‍ كاردان دعوت كنند و چون مقصد همه انشاء الله پيشرفتاحـكـام اسـلام و خدمت به بندگان خداى متعال است بايد از اينكه از خارج مجلس استمداد مىكنند خوشوقت باشند.
3 !!! مـجـلس مـحـتـرم دوره اول گـرچـه كـارهـاى بـسـيار ارزنده اى انجام داد و با كوشش ومشكلات فراوان از عهده وظايف خود به درآمد لكن تراكم مشكلات پس از انقلاب و خيانت هاىرژيـم سـابق آنچنان زياد بود كه قهرابسيارى از مشكلات به عهده مجلس حاضر است ، ازآنـجـمـله حـل مـسـائل بـسـيـار مـهـم اقـتـصـادى و مـبـارزه بـا تـورم وحـل مساءله مسكن و زمين است و رسيدگى هر چه بيشتر به امور محرومان و قشرهاى كم درآمدو از آنـجـمـله افـراد مـحـتـرمـى مـى بـاشـنـد كـه در دسـتـگـاه هـاى دولتـى بـا حقوق محدودمـشـغـول خدمت هستند، اين كارمندان زحمتكش اكثر قريب به اتفاق شان درآمد ديگرى ندارند وبه حقيقت از قشر محروم هستند. چنانچه حل مسائل كشاورزى كه از مهمات امور كشور است بهعـهـده دولت بـا پـشـتـيـبـانـى مجلس است . و در تمام اين امور آنچه لازم است بدون مسامحهعـمـل شـود، مـؤ افـق بودن قوانين مربوط به اين امور و ساير امور كشور با قوانين مقدساسـلام اعـم از احكام اوليه يا احكام ثانويه است كه اگر جزئى انحرافى خداى نخواستهدر ايـن مـجـلس از شـرع اسـلام پـيـدا شـود سـنـت سـيـئه اى خـواهـد شـد كـهدنـبـال آن سـنـت هـاى سـيـئه ديـگـر خـواهـد آمـد و ووزرو گـنـاه آن و گـناه هر كس كه به آنعـمـل كند به گردن آنان است و اگر انشاء الله فعاليت هاى نمايندگان محترم در جانب هرچـه بـهـتـر كـردن كـشـور و رفـاه حـال مـحـرومـيـن بـا مـوازيـن اسـلامـى بـاشـد، اجـر آنمثل اجر هر كس به آن عمل كند براى سنت گذاران است .
كـسـى گمان نكند كه به نفع محرومين و خدمت به آنان اگر به طور غير مشروع هم باشدمـانـع نـدارد، كـه ايـن يك انحراف و خيانت به اسلام و جمهورى اسلامى بلكه به محروميناسـت كـه از مال حرام و غصب و با ظلم به ديگران آنان را مبتلا به آتش جهنم كنند. اينجانبگـمـان نـدارم كـه در كشورى كه همه چيز خود را براى اسلام و اجراى قوانين اسلامى فداكـرده ، چـنين مسائلى واقع شود. و حضرات نمايندگان محترم كوشش نمايند كه امر مخالفبـا شـرع و قـانـون اساسى به تصويب نرسد كه علاوه بر آنكه راءى بر ضد قوانينالهـى دادن خـود گناه است بى شك شوراى محترم نگهبان آن را رد مى كند و موجب عقب افتادنكارها مى شود.
4 !!! مى دانيد و مى دانيم كه مجلس شوراى اسلامى داراى وظايف بزرگ و ظريف مى باشد،چـرا كـه در كـشـورى كـه مـردم براى اسلام و حكومت اسلامى و اجراى قوانين نورانى قرآنكريم و قطع ظلم و ستم به هر نحو و از هر نوع باشد قيام كرده اند و شما را به مجلس ‍فـرسـتـاده انـد، مجلسى كه منعكس كننده اقوال و احوال و طرز روحيه و افكارتان است و ازآنجا كه همه اينها به صورتى وسيع در سراسر كشور و نيز در بسيارى از كشورهائىكـه مـوج راديـو تـلويـزيـون بـه آنجا مى رسد و گاهى در تمام دنيا به واسطه رسانهگـروهـى جـهـان مـنتشر مى شود، لازم دانستم به حكم وظيفه و اخوت اسلامى به بعضى ازآنـها اشاره كنم و اين امورى است كه اسلام و اخلاق اسلامى و ارزش هاى انسانى و ملت هاىمتعهد
اسلام از آنان خصوصا و از همگان عموما توقع دارند.
الف !!! كيفيت اسلام برخورد با يكديگر در محيط مجلس و مباحثات بين مخالف و موافق . ازنـمايندگان متوقع است كه مراعات آداب اسلامى در محاورات بشود و انگيزه آن يافتن حق وراه حل باشد و اين امور در محيط دوستى و صفا چون بحث هاى علمى در محيط مدارس فقاهتىكـه مـقـصـود، يـافـتـن واقعيت نه تحميل عقيده است آقايان را بهتر و آسان تر به حقيقت مىرسـانـد و مـجـادلات بـا حال غضب و عصبانيت انسان را از واقع دور مى كند و چون مقصود ازبـحـث هـا يـافتن طريق هر چه بهتر براى خدمت به اسلام و كشور و ملت است و از عبادات ومـقـربـات الهـى مـحـسـوب اسـت ، حـقـا لازم اسـت از آنـچـه مـخـالف رضـاى خـداونـدمـتـعـال است اجتناب شود و محيط مجلس ‍ طورى باشد كه علاوه بر يافتن راه صحيح براىشنوندگان ، آموزنده اخلاق اسلامى و آداب انسانى باشد كه اين خود يك عبادت ديگر است. و اگـر خـداى نـخـواسـتـه در ايـن مـحـيـط مـقـدس مـقـصـود كـسـىاعـمال غرض و تحميل عقيده و احيانا تسويه حساب باشد كه قهرابه هتك يك مسلمان و رد وبـدل الفـاظ غـيـرمـنـاسب منجر مى شود علاوه بر آنكه از مسير حق دور مى شود و برخلافآنـچـه وظـيـفـه وكـيـل است مى باشد گاهى اشاعه فحشا در يك محيط بسيار وسيع است كهمـعـصيتى عظيم است . اينجانب اميدوارم خداوند تؤ فيق دهد كه همان سان كه جوان هاى عزيزرزمنده سنگرها را به مسجد و معبد تبديل كردند، حضرات وكلا، مجلس را معبدى كنند منزه ازاعـمـال و اقـوال زمـان طـاغـوت تـا مـجلسى نمونه شود، باشد كه مجالس ديگر كشورهاىاسلامى از آن تبعيت كنند.
ب !!! اسـلام ازكـيـفيت برخورد با دولت و وزرا و ساير كارمندان . شك نيست كه مجلس بههمه امور كشور نظارت دارد و حق نمايندگان است كه از هر انحراف و خلافى كه از وزرا وادارات مـى بـيـنـنـد بـه حكم قانونى جلوگيرى كنند و دولت را تا حد استيضاح بكشانند،لكن فرق هاست بين نظارت و استيضاح و بين عيب جوئى و انتقام گيرى و اين فرق را همهكـس پـس از رجـوع بـه وجـدان خـويـش مـى فـهـمـد. انـسـان بـا كـمـى تـفـكـر درحال خود تشخيص مى دهد كه احضار دولت يا وزير براى خدا و مصالح اسلام و كشور استو در آن جز هدايت و جلوگيرى از انحراف و حفظ مصالح ملت چيز ديگرى دخالت ندارد يا ازمـعـيـارهـاى غيرالهى چون حب و بغض ، دوستى و دشمنى ، هواهاى نفسانى چون خودنمائى ،عـرض انـدام و از ايـن قـبـيـل مسائل نفسانى و شيطانى برخوردار است و محك تشخيص معيارالهى از شيطانى آن است كه پس از مراجعه ، به خود بيايد كه آنچه كه او مى خواهد نفسعـمـل اسـت گـرچـه ايـن كـار را ديـگـرى انجام دهد و يا آنچه را كه بدان سبب ، شخصى رااحضار كرده است ، اگر از دوستان عزيز او سر مى زد با او همان مى كرد كه با اين انجاممـى دهـد. و ايـن اسـت مـعـنـاى روابـط و ضـوابـط و صـراط مستقيم كه از ارزش هاى انسانىبرخوردار است . خداوند قادر ما را بر آن هدايت فرمايد و از ما دستگيرى كند.
مـرحله اى ديگر، به فرض آنكه هيچ مقصدى جز حق جوئى و جلوگيرى از انحراف نباشد،در كـيـفـيـت اداى وظـيـفـه و بيان اشكال مى توان معيار الهى و نفسانى را تشخيص داد. معيارالهى آن است كه
اثـبـات مـدعا مبنى بر استدلال و شواهدى متقن باشد و ازكلمات نيش دار و اهانت آميز و كردارناروا مبرا باشد و در غير اين صورت بايد دانست كه دست شيطان و نفس اماره بالسوء دركـار اسـت و گـويـنـده بـازيـچـه هـواى نـفس است . نمايندگان محترم و خواهران و برادرانگـرامـى ! مـسـاءله بـسيار مهم است ، آبرو و حيثيت يك مسلمان يا يك انسان در كار است ، چهبـسـا با يك انحراف شما يك انسان آبرومند در جامعه ساقط شود و شرف يك مؤ من خدشهدار گـردد. اگـر انـحـرافـى ديـديـد نـخـسـت بـدون سـر و صـدادنـبـال تـحـقـيـق رويـد، پـس از آنـكـه مـسـلمـا مـعـلوم شـد،قـبـل از كشيده شدن به مجلس با طرف به گفتگو بنشينيد و مساءله را حتى الامكان با خوداو حـل كـنيد. اگر در اين مرحله تؤ فيق حاصل نشد، در كميسيون مربوط او را بخواهيد و باكـمـك دوسـتـان فـيـصله دهيد و اگر فيصله نشد و شخص مذكور مى خواهد برخلاف مصالحاسـلام و كـشـور و مـلت عـمل كند و در انحراف پافشارى نمايد، حفظ مصلحت عمومى و اسلاممـقـدم اسـت بـر حـفـظ مـصـلحـت شـخـص (هـر كـس بـاشـد)، در اين صورت تقاضا كنيد و بااستدلال و منطق بدون كوچكترين اهانت مطلب را عرضه كنيد و مهلت دهيد تا در محيطى آرام وبـى تـشنج از خود دفاع كند، در اين موقع مجلس به هر چه تكليف قانونى و شرعى داردعمل كند بى كوچكترين توهين . و ما همه بايد بدانيم كه مجرمى كه بالاترين جرم را داردو به سوى چوبه دار مى رود جز اجراى حد شرعى احدى حق آزار او را لفظا و عملا ندارد ومرتكب خود ظالم است و مستحق كيفر.
ج !!! از امـور لازم التـذكـر راجـع بـه نـطـق هـاىقـبـل از دسـتـور اسـت . چـه بـسـا كه ناطق احيانا گمان كند بى قيد و شرط و بى تعهد وتـكـليف بايد هر چه بخواهد بگويد و به هر كس ، چه حاضر جلسه و چه غايب مى تواندبـه اصـطـلاح حمله كند و ميزانى الهى و شرعى و اخلاقى در كار نيست و مسؤ وليتى حتىشـرعـى نـدارد. و گـاهـى بـعضى نطق ها موجب تاءسف بسيار و تاءثر است و چه بسا كهاهانت به يك مسلمان و مؤ من را به حد اعلى مى كشاند و حيثيات انسان هارا لكه دار مى كند وگـاهـى ارقـام و اقـلام بسيار از گوشه و كنار اعم از صحيح و فاسد جمع آورى مى كند وبـا آبـروى دولت و اشـخـاص بـلكـه مجلس بازى مى كند و مجلس شوراى اسلامى را بىتوجه همچون مجلس طاغوت مى نمايد و مورد تاخت و تاز اعراض مسلمانان در سراسركشورقـرار مـى دهـد. آقـايـان مـى دانـنـد مـجـلس اسـلامـى كـهحـاصـل سـال هـاى دراز رنج و زحمت و خون هاى محترم صدها هزار شهيد و جانباز است براىتـحـقـق احـكـام نـورانـى اسـلام و تـحـول از رژيـم طـاغـوت بـه رژيم الهى اسلامى است .نـمـايـندگان آن بايد از اخلاق اسلامى بالا و والايى برخوردار باشند و خداى بزرگ راحـاضـر و نـاظـر بـر اعـمـال و گفتار خود بدانند و از رفتار و گفتار رژيم هاى طاغوتىاحـتـراز نـمـايـنـد و اگـر خـداى نـخـواسـتـه كـسـى از حـدود شـرعـى چـه در نـطـق هـاىقبل از دستور و چه در مذاكرات و محاورات ديگر خارج شد، وظيفه فريضه بزرگ نهى ازمـنـكـر را فـرامـوش ‍ نـكـنند كه خداى نخواسته حق و عرض و حيثيت مردم در مكانى كه حافظمـصالح اسلام و مسلمين و مردم كشور است ضايع نگردد بلكه وكلاى محترم در برخوردها ونطق ها كه در همه جا منتشر مى شود آموزنده اخلاق كريم انسانى و اسلامى باشند و مردم رابه كيفيت سالم برخورد با يكديگر آشنا سازند كه اين خود يك خدمت بزرگ به اسلام ومسلمين و بشريت است .
ايـنـجـانـب بـا ايـنكه ميل نداشتم اين مسائل را به طور سرباز عرض نمايم لكن علاوه برآنـكـه احـسـاس تـكليف شرعى نمودم اكيدا علاقه مندم كه قداست مجلس معظم و وكلاى محترممحفوظ باشد تا الگوئى باشند براى مجلس هاى جهان و مجالس آتيه ايران .
اين نكته نيز قابل ذكر است كه اگر در مجلسى به كسى كه حاضر نيست و راه به مجلسنـدارد كـه از خـود دفاع نمايد حمله اى شد، به او اجازه داده شود يا در مجلس از خود دفاعكـنـد و اگـر قانونا اشكالى در اين عمل مى بينند، راديو تلويزيون و مطبوعات اين وظيفهسـنـگـيـن را بـه دوش كـشـنـد تـا حـق مـظـلومـى ضـايـع نـشـود و شـخـصـيـتـى بـىدليـل خـرد نـگـردد و راهـگـشـاى ايـن امر خود نمايندگان و رئيس ‍ محترم مجلس هستند كه باتـعـهدى كه دارند و مسووليتى كه بر دوش آنهاست اين حق را به اشخاص غايب بدهند تابـه وسـيـله مجلس ‍ كه نگهدار مصالح كشور و ملت است حقى ضايع نشود و انسانى مظلومنـگـردد و اگـر بـه كسى ، چه از دولتى ها يا ديگران تهمتى زده شد حق شكايت به قوهقـضـائيـه را دارد تـا رسـيـدگـى شـود و مـجـرم تـعـقـيـب و تـعـزيـر شـود و اگر به يكوزارتخانه يا بنگاه تهمت زده شد حق دفاع با وزير و رئيس بنگاه است و حق شكايت دارندو قـوه قـضـائيـه تـعـقـيـب خـواهـد كـرد. و بـالجـمـله بـا هـر تـرتـيـب مـمـكـن بـايـد از ايـناعـمـال غـيـراسـلامـى جلوگيرى شود. البته اين بدان معنا نيست كه مجلس از حق قانونى وشرعى خود دست بردارد بلكه نمايندگان محترم در محدوده قانون و شرع آزاد و مختارند وهيچ كس نمى تواند از حقوق قانونى آنان جلوگيرى نمايد.
د !!! امروز مساءله اصلى كشور چنانكه معلوم است جنگ است ، دفاع از اسلام و كشور اسلامىاسـت ، در حـالى كـه هـر تـيـرى از هـر طـرف رهـا شود به سوى ايران و به جرم اسلامىبـودن آن اسـت و هـر صدائى از هر گوشه جهان از هر حلقوم و از هر موج راديوئى براىمنطقه بلند شود، در راءس برنامه هايشان تضعيف و توهين و تحقير ايران است و آنچه دركـشـور مـا مـى گـذرد بـه طـور مـعـكـوس در سـراسـر دنيا منعكس مى شود. سازمان هاى بهاصـطـلاح حـقـوق بـشـر و شـوراى امـنيت و عفو بين الملل و ديگران هم خود را صرف محكومنـمـودن اسلام و ايران نموده اند. مدعيان صلح طلبى و انسان دوستى با تمام توان سعىدر افـروخـتـن آتـش فـتـنه و جنگ در همه جا بخصوص در ايران مى نمايند و با اسلحه هاىكشنده و بمب هاى آتشزا و شيميايى به دشمنان اسلام كمك بيدريغ مى كنند. و هزاران شكرخـداى متعال را كه با دست عنايت خود تحملى در اين ملت عظيم الشان ايجاد فرموده كه همهاقـشـار آن بـه هـم پـيـوسـتـه و يـد واحـده شـده انـد و بـااتـكـال به قدرت الهى در مقابل همه ايستاده و از اين هياهوها و چنگ و دندان نشان دادن هابهخـود هـراس راه نـمـى دهـنـد و هـر روز مصمم تر و مهياتر براى دفاع از آرمان هاى اسلامىهـسـتند. و در اين حال تكليف و وظيفه همگان بويژه روحانيون معظم و مجلس محترم و دولت وسـران قـواى مـسـلح بسيار حساس و سنگين است ، اينان حافظان اين وحدت و انسجامند و بااعـمال شايسته خود مى توانند اسلام و كشور را از ميان اين فتنه هاى غم انگيز نجات دهند.شـك نـيست كه مقدم بر هر چيز وحدت و انسجام خود حضرات نمايندگان و دست اندركاران وپـشـتـيـبـانى هر قشر از ساير اقشار است . امروز با وضع حاضر جهان نسبت به ايران ،اختلافات و تفرقه
در داخـل هـر قـشـر يـا قـشـرى با اقشار ديگر كه ناچار به اقشار ملت نيز سرايت مى كندسـهـم مـهـلكى است كه اول خود و در پى آن كشور و ملت و بالاتر از همه اسلام بزرگ رابـه خـطـر نابودى مى كشاند و در عصر حاضر و وضع موجود گناهى عظيم تر و جنايتىهـولنـاكـتـر از آن نخواهيد يافت . حضرات علماى اعلام و ائمه جمعه كثرالله امثالهم توجهكـنند كه گاه يك جمله آنان يا يك مصاحبه و خطبه ، جمهورى اسلامى را در سطح جهان زيرسـؤ ال مـى بـرد و در داخـل فـاجـعـه مـى انـگـيـزد و منشاء اختلاف و تفرقه مى شود و موجبتـضـعـيـف سـپـاه و ارتـش و سـاير قواى مسلح مى شود يا موجب اختلاف بين سپاه و ارتش وساير قواى مسلح مى گردد كه خداى نخواسته منتهى به از بين رفتن زحمات چندين سالهخـود آقـايـان مـى گـردد و يا موجب تضعيف و دلسردى دولت خدمتگزار مى شود و با شكستخوردن دولت ، پايه هاى جمهورى اسلامى متزلزل مى شود.
حضرات وكلاى محترم دوره دوم مجلس شوراى اسلامى كه در آغاز خدمت به اسلام و جمهورىاسـلامـى مـى بـاشند با توجه به اوضاع كنونى كشور و فشارهاى اقتصادى و نظامى وگرفتارى فوق طاقت دولت و مخارج عظيم جنگ و پيامدهاى آن و گرفتارى آوارگان جنگ ومهمانان افغانى و عراقى كه قشرهاى عظيمى هستند و خرابى هاى جنگى و فسادهاى موروثاز رژيـم سـابـق و بـسيارى از مشكلات كمرشكن ديگر، لازم است به دولت كمك نمايند كهمـشـكـلات را بـا پـشـتـيـبـانـى شـمـا نـمـايـنـدگـان يـكـى پـس از ديـگـرىحـل نـمايد. در عين حال كه حق نظارت و حق جلوگيرى از انحرافات را داريد لكن در وضعيتكنونى مسائل را رويهم بسنجيد و اگر چيزى به نظرتان ناروا بود با وضع گرفتارىهاى حاضر بسنجيد و ببينيد اگر شما به جاى دولت بوديد با چه قدرتى مى توانستيدبـا مـشـكـلات مـوجود مقابله كنيد. و بدانيد كه رويهمرفته دولت تاكنون به وضع خارقالعـاده اى خدمت كرده و نقايصى كه هست مطمئنا اجتناب ناپذير است و بالجمله لازم است همهپـشـتـيـبان هم باشيد تا بر حوادث پيروز شويد و با عملكرد دولت در اين مدت كوتاه وخـدمـت هـاى ارزنـده او در سـراسر كشور بايد گفت دولت مؤ فقى بوده است . بايد به اومـهـلت داد كـه تـؤ فيق بيشترى به دست آورد و در كمبودها و نقصان هاى موجود بايد او رايارى كرد و كمك هاى فكرى و عملى نمود. كشور از همه است و با اتكاء به قدرت ازلى وبا كمك همه مى توان بر هر مشكلى غلبه كرد انشاء الله تعالى .
ه‍ از نـمايندگان محترم كه با تؤ فيق الهى و راءى آزاد توده محروم براى خدمت به اسلامعزيز و ملت محترم مؤ فق شده اند، انتظار مى رود كه در تمام فعاليت ها و آراء خود براىشـكـرگـزارى از خـداى مـتـعـال جـانـب حق را گرفته و ضوابط را در نظر گيرند، مثلا دراعـتـبـارنامه ها كه مورد بحث و نظر واقع مى شود، بدون ملاحظه دوستى و دشمنى و جهاتسـيـاسـى رايـج در دنـيـا آنـچـه رضـاى خـداسـت و واقـعيت اقتضا مى كند در نظر گيرند وگـرايـش هـاى سـيـاسـى را كـنـار گـذارنـد و ايـن رويـه را در هـمـهاعـمـال و اقـوال و آراء خـود در مـدت اين خدمت ارزشمند ملحوظ دارند و براى رضاى مخلوق ،خـداى نـخـواسـتـه بـه سـخـط خـالق مـبـتـلا نـشـونـد و در حـقـيـقـت مـجـريـانعـدل الهـى بـاشـنـد، و ايـن رويـه از همه كس مطلوب است و از كسانى كه در جايگاه حساسواقعند مطلوب تر. و شما نمايندگان محترم مى توانيد با يك راءى
خـود خـدمت ارزشمندى به خدا و خلق نمائيد و بالعكس . و مى توانيد يك خطر بزرگ را ازكـشـور و اسـلام رفـع كـنـيـد و بـالعـكـس ‍ حـركـت در راه حـق وعمل به آن خود، تفكر آزاد و ذكر خداست كه موجب طمانينه است .
و !!! اگـر بـخـواهـيـد بـى خـوف و هـراس در مـقـابـلبـاطـل بـايـستيد و از حق دفاع كنيد و ابرقدرتان و سلاح هاى پيشرفته آنان و شياطين وتـوطـئه هـاى آنـان در روح شما اثر نگذارد و شما را از ميدان به در نكند خود را به سادهزيـسـتـن عـادت دهيد و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهيزيد. مردان بزرگ كهخـدمـت هـاى بـزرگ بـراى ملت هاى خود كرده اند اكثر ساده زيست و بى علاقه به زخارفدنـيـا بـوده انـد. آنـهـا كه اسير هواهاى پست نفسانى و حيوانى بوده و هستند براى حفظ يارسـيـدن بـه آن تـن بـه هـر ذلت و خـوارى مـى دهـنـد و درمـقـابـل زور و قـدرت هـاى شـيـطانى خاضع و نسبت به توده هاى ضعيف ستمكار و زورگوهـسـتـند، ولى وارستگان به خلاف آنانند، چرا كه بازندگانى اشرافى و مصرفى نمىتـوان ارزش هـاى انـسـانـى اسلامى را حفظ كرد. جوانان ايران و زنان و مردان كه در زمانطـاغـوت بـا تـربيت طاغوتى بار آمده بودند هرگز نتوانستند با قدرت طاغوتى مقابلهكنند ولى آنگاه كه به دست تواناى حق جل و علا به انسان انقلابى دور از علايق شيطانىمتحول شدند آن قدرت عظيم را سركوب كردند. دست هاى جنايتكارى كه جوانان عزيز را دررژيم سابق به مراكز فساد كشاند و از انسان هاى آزاد عروسك مصرفى تراشيد، انگيزهو نـقـشـه شـان ايـن بود كه هر خيانتى كه در كشور واقع مى شود و هر چه به سر ملت وذخـاير ارزنده آن مى آيد و هر چه زنجيرهاى استعمار به دست و پاى مردم محكمتر مى شود،در مـقـابـل بـى تـفـاوت بـاشـنـد يـا بـه حـمـايـت هـمـان رويـه بـرخـيـزند. امروز هم قشرفـعـال در جـبـهـه هـاو پـشـت جـبهه هاهمان طبقات محروم ساده زيست هستند و در بين آنان از آنوابـسـتـگـان و دلبـستگان به علايق دنيا اثرى نمى بينيد. خداوند همه ما را از اين قيدهاىشـيـطـانـى رهـا فـرمـايـد تـا بـتـوانـيـم ايـن امـانـت الهـى را بـهسرمنزل مقصود برسانيم و به صاحب امانت ، حضرت مهدى موعود ارواحنالمقدمه الفداء ردكـنـيـم . از خـداونـد مـتـعـال خـواسـتـارم كـه نـمـايـنـدگـان مـحـتـرم دورهاول مـجـلس شـوراى اسـلامـى را كه از مشكلات نهراسيدند و براى پياده كردن احكام اسلامكـوشش و تلاش نمودند سعادت و سلامت عنايت فرمايد و به نمايندگان دوره دوم تؤ فيقو قدرت تصميم براى رسيدن به آرمان مقدس اسلام عنايت فرمايد و عموم مسلمانان جهان رااز شر ابرقدرت ها حفظ كند.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 9/3/63
بـيـانـات امـام خـمـيـنـى در ديـدار بـا رئيـس و نـمـايـنـدگـان دوره هـاىاول و دوم مجلس شوراى اسلامى
كـليـه چـيـزهـائى كـه از آن بـوى اخـتـلاف مـى آيـد، بـلااشكال از شيطان است
بسم الله الرحمن الرحيم
قـبـلابـايـد از تـشـريـف آوردن آقـايان تشكر كنم و كارى كه از من بر مى آيد و آن دعاستبراى تؤ فيق شما بكنم و از خداى تبارك و تعالى خواستارم كه همه را مؤ فق كند كه درخـدمـت اسـلام بـاشـيم . بيشتر مسائل در اين محفل هايى كه بوده است و در مجلس و در سايرجاها گفته شده است و بنده يك مساءله اى را كه در نظر دارم و لازم مى دانم كه به همه ملتاين مساءله را عرض كنم و درباره او احساس ‍ خطر مى كنم و ناراحتى دارم آن اين است كه مادر مـساءله سابق كه بعضى هاراجع به شوراى نگهبان صحبت هائى كرده بودند احساس ‍كرديم كه وظيفه هست ما مساءله را يك طورى حلش كنيم و مهم اين بود كه من از اختلافات كهداشت پيدا مى شد خائف بودم . مع الاسف اين نصيحتى كه من كردم كه اختلافات قطع بشود،نمى دانم چه دست هاى مرموزى در كار است كه همان را موجب اختلافات قرار دادند. در چندينروز پـيـش يـك اعـلامـيـه آوردنـد ايـنـجـا كـه مـن ديـدم (بـدون امضا البته ) اين اعلاميه بىاشـكـال يـا از يـك آدم بـى عـقـلى صـادر شـده اسـت و يـا از يك آدم شيطانى يا از يك دوستنـادانـى يـا از دشمن شيطان و او اينكه آن مطلبى را كه من راجع به شوراى محترم نگهباننوشته بودم بالايش طبع كرده بودند و در ذيلش با يك عبارت زننده اى گفته بودند كهايـن آقـايـانـنـد كه فلان هستند و اسماء اشخاص محترم و متعهد كه بعضى از اينها را من درطول انقلاب مى شناسم فعاليت كردند، كتك خوردند، زجر كشيدند، حبس رفتند و با انقلاببـودنـد تـا حـالا. آن چـيـزى كـه مـن را نـگـران مـى كـنـد ايـن اسـت كـهدنبال هر مطلبى يك شيطان هم پيدا مى شود كه مى خواهد آن را منحرف كند. شيطان ، خداىتـبـارك و تـعـالى را بـه تـعبير من تهديد كرد به اينكه من نمى گذارم كه بندگان تواطاعت تو را بكنند، وقتى خودش رانده شد، گفت كه من نمى گذارم آنها ديگر نمى توانىببينى ديگر اشخاصى را كه به تو علاقه مند باشند مگر آنهائى كه خالص اند. كليهچـيـزهـائى كـه در آن بـوى اخـتـلاف مـى آيـد ايـن بـلااشكال از شيطان است كه دشمن قسم خورده است كه ما را منحرف كند. من خوف اين را دارم كهدر ايـن ماه مبارك رمضان كه ماه تهذيب نفس است و همه را خدا به ضيافت خودش دعوت كردهاسـت ، مـا بـا صاحب خانه كارى بكنيم كه عنايتش از ما برگردد. گويندگان در مجالس ،اهل منبر، اهل علم ، خطباى جمعه ، كسانى كه قبل از خطبه صحبت مى كنند بدانند كه مساءله اىكه بنده را ناراحت كرده است و
مى كند اين است كه در اين كشور اختلاف ايجاد بشود.
آن روز مـن بـراى رفـع اختلاف يك كلمه گفتم . دنبالش يك مسائلى پيش آوردند كه خودشاخـتـلاف انـگـيز بود. امروز من عرض ‍ مى كنم كه آقايانى كه در منابر در اين ماه مبارك يابـعـدش ، فـرق نـمـى كـند، خصوصاماه مبارك كه بيشتر منبر مى روند و بيشتر صحبت مىشـود بـدانـنـد كـه اسـلام از آنـهـا مـى خـواهد كه با هم باشيد. فرض مى كنيم كه يك مقامبـسـيـار عـالى اى هـم از شـمـا گـرفـتـه شـده اسـت (فـرض مـى كـنـيـم وحال اينكه نيست اينجور) اين موجب اين نمى شود كه شما خداى تبارك و تعالى را ناراضىكـنـيـد از خـودتـان ، براى اينكه من حالا در اين قصه پيروز نشدم (اگر اسم اين پيروزىباشد) رضاى خدا را در نظر داشته باشيد و خودتان را بنده خدا بدانيد كه هر طور پيشبـيـاورد آنـطـور را راضـى هـسـتـيـد، همانطورى كه بندگان خالص خدا، اولياى معظم خداايـنطور بودند. هر چه براى سيدالشهداء (به حسب روايت ) نزديك مى شد ظهر عاشورا وجـوان هـايـش يـكـى يكى از بين مى رفتند، صورتش افروخته تر مى شد براى اينكه مىديـد رو بـه مـقـصـد دارد مـى رود. وقتى بنا شد كه همه ما مى خواهيم كه خدمت كنيم به اينكـشـور، مـى خـواهـيـم كـه آن مـسـائل سـابـق برنگردد، مى خواهيم كه اسير نباشيم در دستمستشارهاى آمريكائى يا قلدرهاى روسى ، ما كه بنا داريم اينطور باشيم ، راهش ‍ اين استكـه مـا بـا هـم بـاشـيـم يعنى همانطورى كه توده مردم ، به حسب نوع اين توده مردم هستندسران مردم هم اينطور باشند.
اختلاف علما، اختلاف ملت است نه اختلاف افراد
من گاهى شايد بسيارى از اوقات خوف اين را دارم و از اين خوف هم گاهى ناراحتم كه نبادامردم براى خاطر ما بهشت بروند و ما جهنم و آنوقت مشرف باشند آن بهشتى ها بر ما، ما آنخـجـالت را چـه بـكـنـيم . آنها براى رضاى خدا عمل كردند و مى كنند و شما آقايان را بهكرسى وكالت نشاندند و حالا هم باز دسته ديگر را نشاندند. آنها براى خدا كار كردند.اگـر مـا انـحـراف پـيدا كنيم و بالخصوص ‍ اختلاف ايجاد كنيم ، به واسطه حرف هايماناخـتـلاف ايـجـاد كـنـيـم ، ايـن خـوف همان معنا هست كه فردا ما در عذاب باشيم و آنها در نعمتباشند و آنها به ما بگويند ما براى خاطر شما آمديم به بهشت و شما چرا رفتيد جهنم . واين خجالتى كه انسان در آن روز خداى نخواسته مى كشد از آن آتش سخت تر است . مجلسگـمـان نـكـنـد كه در يك مجلس صحبت مى كند، ائمه جمعه گمان نكنند كه در يك جاى محدودصـحـبـت مـى كـنـنـد، امروز ديگر حدود برداشته شده است ، ديوارها ريخته شده است . اگرديـروز يـك كـسـى در يـك مـجـلسى مثلا يا در محل اقامه جماعت و جمعه صحبت مى كرد، در يكجمعيت محدودى صحبت مى شد و تمام مى شد. امروز همه مى دانيد اينطور نيست ، خصوصا درايران كه مجلسش منعكس مى شود مستقيما و راجع به خطب جمعه هم منعكس مى شود و من گاهىوقـت هـاچيزهائى را كه از راديوى خارج مى شنوم بعدش از راديوى خودمان مى شنوم ، آنهازودتـر از ما نقل مى كنند. در يك همچو محيطى تكليف خيلى زياد است . انحرافات اگر پيدابشود، اين انحرافات ، انحرافات محدود نيست ،
انـحـراف نامحدود است . در داخل اگر خداى نخواسته ايجاد اختلاف بشود، منتهى به اين مىشـود بـى شـك بـه اينكه شكست بخوريد دشمن پشت درهاى ايران ايستاده اند مراقبند آنها.تـمـام ايـن هـياهوها ترس ندارد. اينها چيزى نيست ، آمريكا چه مى فرستد به كجا و چه مىفـرسـتـد بـه كـجـا، ايـنـهـا، ايـنـهـا صحبت است ، آنى كه آنها نقشه اصلى اين است كه درداخل يك كارى انجام بدهند. آمريكا مى داند كه عرضه اين را ندارد كه در ايران وارد بشوديـك كـارى انـجـام بـدهـد، خـودش هم مى داند اين را خودشان هم گفتند كه ما نمى خواهيم كهسربازهاى آمريكا در خليج از بين بروند، آقايان هم گفتند اين را. آنها اين مساءله را ظاهرمى كنند كه با هو و جنجال ما را از ميدان بيرون كنند، آنها خوفى ندارد. آنى كه خوف داردايـن اسـت كـه بـا ايـن شـيـطـنت ها ايادى آنها كه باز هستند در كشور، با اين شيطنت هاايجاداخـتلاف كنند، دو دسته كنند، يك دسته از آن ور، يك دسته از آن ور. بين علماى بلاد اختلافايـجـاد كـنـنـد دو دسـتـه بـشوند. اختلاف علما اختلاف ملت است ، نه اختلاف افراد، اگر يكعالمى كه در يك شهرى نفوذ دارد مردم چشم و گوششان به آن است با يك عالم ديگرى كهآن هـم نظير اوست اختلافشان ظاهر بشود، اختلاف سليقه را برسانند به اختلاف در جمعههـا و جـمـاعـات و در جـاهـاى عـمـومـى ، ايـن هـمچو نيست كه اختلاف زيد و عمرو است ، اين يكاختلافى است كه هر شهر را دو قسمت مى كند، دو بخش مى كند، يك بخش از آن ور، يك بخشبه اين ور و اين كم كم اضافه مى شود. دشمن هاى ما هم حوصله شان خيلى زياد است ، حالانقشه مى كشند براى پنجاه سال ديگر. اين همين طور كم كم جلو مى رود، اين فساد جلو مىرود تـا يـك روزى كـه مـهـيـا بـشـود كـشـور بـراى ايـنـكـه درداخـل خـودش يـك انـفـجـار حـاصـل بـشـود از ايـادى آنـهـا. مـا از ايـنغافل نبايد باشيم .
بايد چشم و گوشمان را باز كنيم كه با دست خودمان اسلام را از بين نبريم
ايـنـهـائى كـه ايـن اعـلامـيـه مى دهند ديگرى را تضعيف مى كنند، آن يكى اعلاميه مى دهد بهديـگـرى بـد مـى گـويـد، تهمت مى زند، خيال نكنند كه اين ، اگر اشخاصى كه هستند كهسـالم اند خيال نكنند كه اين يك خدمتى است . اين يك خيانتى است به همه ملت ، به اسلام .اگـر از شـيـاطـيـن هـسـتـنـد بـايـد مـلت گـوشـش را بـاز كـنـد چـشـمـش را بـاز كـنـد واحـتمال زياد هست كه از شياطين باشند. ما بايد بعد از آنكه همه با ما دشمنند خودمان دشمننـبـاشيم با خودمان . دشمنى خودمان موجب مى شود كه آنهائى كه دشمن اصلى ما هستند برهـر دو غـلبـه كنند و روزگار همه را سياه كنند. امروز اسلام در دنيا وضعى پيدا كرده استكـه اگـر چـنـانـچـه شـكـسـت خـداى نـخـواسـتـه بـخـورد تـاسـال هـاى طـولانـى ديـگـر نمى تواند سرش را بلند كند براى اينكه قدرت هاى بزرگقـدرت اسـلام را فـهـمـيده اند و مى دانند كه اين را بايد از بين برد. حتى آنهايى كه بهاسـم اسـلام حـكـومـت مـى كـنند در ممالك اسلامى ، آنها هم از اسلام ايران مى ترسند. اسلامايـران را يـك اسلام ديگرى مى دانند و يك طور ديگر هم هست اين . ما بايد چشم و گوشمانرا بـاز كـنـيـم كه خداى نخواسته با دست خودمان اسلام را از بين نبريم . با دست ملت ماناسـلام آمـد ايـنـجـا و شـمـا را در دنـيـا آبـرومـنـد كـرد و جـورى شـد كـه بـاتخيل اينكه يك عده اى در لبنان تهديد كردند آمريكا را،
تـازه آمـريـكا دارد عقب مى نشيند. با توهم اينكه نبادا يك كسى به طور انتحارى برود چهبـكـنـد هـمـه اش هـم گـردن ايـران مـى گـذارنـد بـهخـيـال ايـنـكـه ايـران ايـن كارها را مى كند و حال آنكه مسلمين دنيا بيدار شدند، غيرمسلمين همبـيـدار شدند يعنى آنهائى كه ضعيف هستند، مستضعف بودند بيدار شدند. هر كسى در جاىخودش ديگر مى خواهد مقابله كند با اينها. آنها دور كاخ سفيد را يك بساطى درست كردند وهر روز هم اضافه اش مى كنند براى اينكه از اين اسلام ترسيدند و اينها مى خواهند اين رانـابـودش كـنـنـد. آنـهـا نـمـى تـوانـنـد امـا بـه دسـت شـما خداى نخواسته ممكن است بشود.اهل منبر متوجه باشند يك كلمه راجع به انتخابات سابق و لا حق و اينكه چه شده و چه شدهكـه اخـتـلاف انـگـيز است بكنند پيش خداى تبارك و تعالى مسؤ ولند، اسلام از آنها مواخذهخـواهـد كـرد. خـطـيـب هـاى در جـمـعـه هـم هـمـيـن را بـدانـنـد، آنـهـائى كـهقـبـل از نماز جمعه خطبه مى خوانند همين را بايد بدانند، علما هم كه در هر جا هستند همين معنارا بـايـد تـوجـه كـنـنـد كـه مـا امـروز احـتـيـاج داريـم بـه ايـنـكـه بـهقول خداى تبارك و تعالى با تمام وجود عمل كنيم كه مى فرمايد با هم باشيم (واعتصموابحبل الله ولاتفرقوا)
تـوجـه كـنـيـد كـه مـاه مـبـارك رمـضـان را بـه آداب روحـى اشعمل بكنيد
مـاه مـبارك رمضان پيش است و يكى از نعمت هايى كه خدا به شما وكلا داده است اين است كهدر مـاه مبارك شعبان اين مجلس افتتاح پيدا كرد و در آغاز ماه رمضان شروع به كار دارد مىكند. و اين يكى از نعمت هاى بزرگ خداست كه به ما عنايت فرموده است . ماه رمضان شما رادعـوت كـرده خـداى تـبارك و تعالى به مهمانى خودش . همانطور كه مى بينيد مهمانى خداصوم است مثل ميهمانى ماها نيست كه آنجور تشريفات را داشته باشد، پرهيزدادن است از آنچيزهائى كه مربوط به شهوات انسان است .
تـوجـه بـكنيد كه ماه مبارك را به آدابش عمل بكنيد يعنى آداب روحى اش . فقط دعا نباشد،دعـا به معناى واقعى اش باشد. خواندن خدا و تذكر خدا به معناى واقعى ، آن تذكرى كهنـفـوس را مـطـمئن مى كند، آن ذكرى كه بذكر الله تطمئن القلوب . ياد خدا واقعا و حاضرديدن خدا را در همه جا. ماه مبارك را به تذكر خدا، به ذكر خدا و به رحمت هاى خدا كه بهشما عنايت كرده است شكرگزارى كنيد و ذكر خدا را بگوئيد، ياد خدا را بكنيد كه خدا شمارا مؤ فق كند به اينكه دست هايى كه مى خواهند تشتت در اين ملت ايجاد كنند، خدا آن دست هارا مؤ فق نكند.
و از هـمـه بـالاتـر ايـن اسـت كـه انـسـان خـودش را اصلاح كند در ماه رمضان ، ما محتاج بهاصلاح هستيم ، محتاج به تهذيب نفس هستيم ، تا آن دم آخر ما محتاجيم . پيغمبرها هم محتاجند.انـبـيـاء بـزرگ هـم مـحـتـاجـنـد مـنـتـهـا آنـهـا احـتـيـاج خـودشـان را فـهـمـيـده انـد و دنـبـالشعـمـل كـرده انـد و مـا از بـاب ايـنـكـه حـجـاب داريم نتوانستيم بفهميم و به تكاليف خودمانعمل نكرديم . اميدوارم كه انشاء الله اين ماه مبارك رمضان به همه شما مبارك باشد. و مباركبـودن بـه ايـن اسـت كـه بـنـابـرايـن بـگـذاريـد كـه بـه تـكـاليـف خـداعمل كنيد. در اين ماه مبارك دعا كنيد كه خداى تبارك و تعالى شما را مؤ فق كند به اينكه دراين
خـدمتى كه متكفل او هستيد، مطابق رضاى او عمل كنيد. از خدا بخواهيد كه ما را از عنايت خودشمـحـروم نـفرمايد. و اين ضيافت خدا را قدر بدانيد. اين ضيافت خيلى لطافت و ظرافت دارد،ايـن را بـايـد قـدر بـدانـيـم مـا. اين ادعيه اى كه وارد شده است در ماه مبارك رمضان و در ماهشعبان اينها راهبر ماست به مقصد، به تعبير شيخ ما رحمه الله قرآن صاعد است . ادعيه راايـشـان تـعـبـيـر مـى كـرد بـه اينكه ، قرآن نازل است و اين ، قرآن صاعد. در هر صورتظـرايـفى در اين ادعيه مباركه هست كه سابقه ندارد. اينها را توجه به آن بكنيد، انسان راايـن ادعـيـه مـى تـوانـد حركت بدهد. ماه مبارك مى تواند كه انسان را مؤ فق به بسيارى ازامور بكند. ماه مبارك مى تواند انسان را طورى بكند كه تا ماه مبارك ديگر يا تا آخر ديگركنترل بشود و تخطى از آنكه رضاى خداست نكند. من اميدوارم كه همه ما مؤ فق بشويم بهاينكه اين ماه مبارك را با ذكر خدا و توجه به خداى تبارك و تعالى به پايان برسانيمكـه خـداى تـبـارك و تـعـالى در عـيـد رمـضـان بـه مـا عـيـدى عـنـايـت كـنـد و آناستقلال تام ما، آزادى تام ما بيمه شده و جمهورى اسلامى بيمه شده .
خـدايا! ما بندگان ضعيف هستيم ، ما بندگانى هستيم كه هيچ نداريم ، ما هيچيم و هر چه هستتـوئى . مـا اگـر چـنـانـچه خلاف مى كنيم نادانيم . تو بر ما ببخش . تو ما را به اين ماهمـبـارك رمـضـان وارد كـن بـه طـورى كه با رضاى تو وارد بشويم در او. خدايا! تو ما راليـاقـت بـده كـه در اين مهمانى كه از ما كردى به طور شايسته وارد بشويم . خدايا! اينايران كه از همه اطراف به او هجوم شده است ، براى اسلام ، اين ايران را تو تقويت كن .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 12/3/63
اسـتـفـتـاء جـمـعـى از مـؤ مـنين از محضر امام خمينى پيرامون صرف وجوه شرعيه و سهمين درتبليغات انتخاباتى
بسمه تعالى
بعضى ها نقل مى كنند كه حضرتعالى اجازه فرموده ايد از سهم مبارك امام عليه السلام درراه تبليغات انتخاباتى صرف نمايند، آيا اين واقعيت دارد؟
بسمه تعالى
پاسخ امام خمينى :
اين موضوع به هيچ وجه صحت ندارد. در صورتى كه كسى خداى ناكرده از سهمين و وجوهشرعيه در اينگونه امور خرج كرده است بايد برگرداند.
تاريخ : 12/3/63
بيانات امام خمينى در جمع رؤ ساى جمهورى ، مجلس شوراى اسلامى و ديوان عالى كشور ومسؤ ولان لشكرى و كشورى به مناسبت عيد سعيد فطر

next page

fehrest page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation