بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 19, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

تاريخ : 5/6/63
پيام امام خمينى به ايثارگران جبهه هاى نور
بسم الله الرحمن الرحيم
مـا را چه رسد كه با اين قلم هاى شكسته و بيان هاى نارسا در وصف شهيدان و جانبازان ومفقودان و اسيرانى كه در جهاد فى سبيل الله جان خود را فدا كرده و يا سلامت خويش را ازدست داده اند يا به دست دشمنان اسلام اسير شده اند، مطلبى نوشته يا سخنى بگوييم .زبان و بيان ما عاجز از ترسيم مقام بلند پايه عزيزانى است كه براى اعلاء كلمه حق ودفـاع از اسـلام و كشور اسلامى جانبازى نموده اند. الفاظ و عبارات توان توصيف آنانىرا كـه از بـيـت مـظـلم طـبـيـعـت بـه سـوى حـق تـعـالى ورسـول اعـظـمـش هـجرت نموده و به درگاه مقدسش بار يافته اند، ندارد. از مجاهدينى كهسـنـگـرهـاى نبرد را تبديل به مساجد و ميدان هاى جهاد را با بانگ تكبير مهبط ملائكه اللهنـمـوده انـد، چـگـونـه سخن توان گفت ؟ در اقدام شريف مادران بزرگوارى كه در دامن هاىمـطـهـر خـود چـنـيـن فـرزندانى را براى اسلام تربيت كرده اند، چه مى توان نثار كرد؟ وبـراى اسـيـرانى كه در زندان هاى مخوف دشمن شجاعانه بر سر دشمنان بشريت فريادمـى كـشند، چگونه توان تعظم نمود؟ پس با اعتراف به عجز، براى شهيدان آرزوى رحمتخـاص الهـى و بـراى جـانبازان ، اين شهيدان زنده ، سلامت و براى اسرا و مفقودين عزيز ودليـر، آرزوى بـازگـشـت بـه ميهن و براى مادران و پدران و همسران و فرزندانشان ، ايننـمـونه هاى صبر و مقاومت ، صبر و سعادت دارين و براى رزمندگان در جبهه هاى حق عليهبـاطل پيروزى درخواست مى نماييم . سلام و درود خداوند بر همگان و دعاى خير بقيه اللهاعظم ارواحنا فداء شامل تمامى آنان باد.
والسلام عليكم و رحمه الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 7/6/63
پيام امام خمينى به مسلمانان جهان به مناسبت برگزارى كنگره عظيم عبادى !!! سياسى حجو عيد سعيد قربان
بسم الله الرحمن الرحيم
مـبـارك بـاد عـيد سعيد بزرگ قربان بر مسلمانان جهان و بر ملت بزرگ مجاهد ايران كهبا انقلاب كبير خود دست جهانخواران را از تجاوز به ميهن اسلامى شان قطع كردند. و بهخـواسـت خـداونـد مـتـعـال و حـمايت حضرت بقيه الله ارواحنا لمقدمه الفداء خود را از سلطهسـتـمـگران شرق و غرب آزاد و براى به ثمر رسيدن انقلاب بزرگ خويش با فداكارىهاى فوق طاقت به نهضت و جانبازى خود ادامه مى دهند تا انشاء الله مقصد اعلى كه اجراىاحكام نورانى اسلام است در كشور پياده شود.
عـيـد سـعـيـد و مـبارك در حقيقت آن روزى است كه با بيدارى مسلمين و تعهد علماى اسلام تماممسلمانان جهان از تحت سلطه ستمكاران و جهانخواران بيرون آيند و اين مقصد بزرگ زمانىميسر است كه ابعاد مختلفه احكام اسلام را بتوانند به ملت هاى زير ستم ارائه دهند و ملتهـا را بـا اسـلام نـاشـناخته آشنا كنند و فرصت ها را براى اين امر بزرگ سرنوشت سازمـغـتـنـم شـمـرده و از دسـت نـدهـنـد. و چه فرصتى بالاتر و والاتر از كنگره عظيم حج كهخـداونـد مـتـعال براى مسلمانان فراهم آورده است و مع الاسف ابعاد مختلف اين فريضه عظيمسـرنـوشـت سـاز به واسطه انحراف هاى حكومت هاى جور در كشورهاى اسلامى و آخوندهاىفـرومـايـه دربـارى و كـج فـهـمـى هـاى بـعضى از معممين و مقدس نماها در تمام كشورهاىاسـلامـى در پـرده ابـهـام بـاقـى مـانـده اسـت . كـج فـهـمـانـى كـه حـتـى بـاتـشـكـيـل حـكـومـت اسلامى مخالف و آن را از حكومت طاغوت بدتر مى دانند. كج فكرانى كهفريضه بزرگ حج را محدود به يك ظاهر بى محتوا كرده و ذكر گرفتارى هاى مسلمانانو كـشـورهاى اسلامى را بر خلاف شرع و تا سرحد كفر مى شمارند. وابستگان به حكومتهـاى جـابـر انـحـرافـى كـه فـريـاد مـظلومانى را كه از گوشه و كنار جهان در اين مركزفرياد جمع گرديده اند، زندقه و برخلاف اسلام وانمود مى كنند. بازيگرانى كه براىعقب نگه داشتن مسلمانان و بازكردن راه براى غارتگران و سلطه جويان ، اسلام را در كنجمساجد و معابد محصور نموده اند و اهتمام به امر مسلمين را برخلاف اسلام و وظايف مسلمانانو عـلمـاى اسـلام مـعرفى مى كنند. و مع الاسف دامنه تبليغات گمراه كننده به قدرى بوده وهست كه دخالت در هر امر اجتماعى و سياسى را در جامعه مسلمين برخلاف وظايف روحانيون وعلماى دين مى دانند و دخالت در سياست را گناهى نابخشودنى مى خوانند و فريضه نمازجمعه را به يك صورت خشك ، مقصور كرده و تجاوز از اين حد را ضد اسلام مى دانند.
و بـايـد گـفـت اسـلام ، غـريـب و نـاشـنـاخـته است و ملت اسلامى منزوى و ناآشنا به حقايقاسلامند.
اكـنـون بـر عـلمـاى اسـلام و نـويـسـندگان و دانشمندان و هنرمندان و فيلسوفان و محققان وعـارفـان و روشـنـفـكـرانـى كـه از ايـن مـسـائل رنـج مـى بـرنـد و بـهحـال اسـلام و مـسلمين تاءسف مى خورند، در هر منطقه و داراى هر مذهب و مسلكى كه هستند لازماسـت بـراى جـلوگـيرى از اين خطر عظيم كه اسلام و مسلمين گرفتار آن هستند، دامن همت بهكمر زنند و با هر وسيله ممكن در مساجد و محافل و مجالس ‍ عمومى ، مسلمانان را هشدار دهند واز آنـان غـفـلت زدايـى نـمـايـنـد و آنان را براى يك نهضت عمومى اسلامى مهيا كنند و بايدبدانند كه اين امرى است ممكن و شدنى ، ولى محتاج به كوشش و فداكارى مى باشد. ملتايـران اعـزهـم الله راه عـذرهـا را مـسـدود نـمـوده و اثـبـات نـمـود كـه درمـقـابـل قـدرت هـاى بـزرگ مـى تـوان ايـسـتـاد و حق انسانى خود را بازپس گرفت . و بااتـكـال بـه قـدرت لايـزال حـق تـعـالى كه وعده نصرت به شرط آن كه حق را يارى دهيمعنايت فرموده است ، هراس به خود راه ندهند كه (ان تنصروا الله ينصركم و يثبت اقدامكم.) و بـراى تـحـقـق اهـداف اسـلامى كه در مقدمه آن كوتاه كردن دست قدرتمندان منحرف ومـخالف اسلام از كشورهاى اسلامى و رفع موانع داخلى و خارجى باشد، همت گمارند و بااحزاب و حكومت هاو گروه هاو اشخاصى كه با نهضت هاى اسلامى كه بحمدالله تعالى درآسـتـانـه رشـد و شكل گيرى است مخالفند، مقابله نموده و مبارزه با آنان را در سرتاسرجـهـان سـرلوحـه بـرنـامـه هـاى خود قرار دهند و مطمئن باشند كه با وعده صريح خداوندتعالى ، تؤ فيق پيشرفت حاصل شود و مظلومان از دست ستمگران نجات يابند.
اكـنـون كـه در آستانه فريضه مباركه حج هستيم ، لازم است توجهى به ابعاد عرفانى وروحـانـى و اجـتماعى و سياسى و فرهنگى آن داشته باشيم . باشد كه اين امر راهگشايىبـراى قـدم موثر ديگر باشد. در اين موضوعات بسيارى از دوستان متعهد مطالبى گفتهانـد. ايـن جـانـب نيز اشاره اى گذرا تنها به بعض ابعاد آن مى كنم ، شايد تذكرى از آنحاصل شود.
از آن جـا كـه در ايـن مـناسك عجيب از اول احرام و تلبيه تا آخر مناسك اشاراتى عرفانى وروحـانـى اسـت كه تفصيل آنها در اين مقال ميسر نيست ، اكتفا به بعض اشارات تلبيه هامىكنم . لبيك هاى مكرر از كسانى حقيقت دارد كه نداى حق را به گوش جان شنيده و به دعوتالله تـعـالى بـه اسـم جـامـع جواب مى دهند. مساله ، مساءله حضور در محضر است و مشاهدهجمال محبوب ، گويى گوينده از خود در اين محضر بيخود شده و جواب دعوت را تكرار مىكـنـد و دنـبـاله آن سـلب شـريـك بـه مـعـنـاى مـطـلق آن مـى نـمـايـد كـهاهـل الله مـى دانـنـد، نـه شـريـك در الوهـيـت فـقـط. گـرچـه سـلب شـريـك در آن نـيـزشـامـل هـمـه مـراتـب تـافـنـاى عـالم در نـظر اهل معرفت است و حاوى جميع فقرات احتياطى واسـتـحبابى است مثل الحمدلك والنعمه لك و حمد را اختصاص مى دهد به ذات مقدس ، همچنيننعمت را، و نفى شريك مى كند و اين نزد اهل معرفت غايت توحيد است و به اين معناست كه هرحـمـدى و هر نعمتى كه در جهان هستى تحقق يابد، حمد خدا و نعمت خداست بدون شريك و درهر موقف و مشعرى و وقوف و حركتى و سكون و عملى
ايـن مـطلب و مقصد اعلى جارى است و خلاف آن ، شرك به معناى اعم است كه همه ما كوردلانبـه آن مـبـتـلا هـسـتيم . بگذارم و بگذرم و از همه ابعاد آن مهجورتر و مورد غفلت تر، بعدسـيـاسى اين مناسك عظيم است كه دست خيانتكاران براى مهجوريت آن بيشتر در كار بوده وهـسـت و خـواهـد بـود. و مـسـلمـانـان امـروز و در ايـن عـصـر كـه عـصـرجنگل است ، بيشتر از هر زمان موظف به اظهار آن و رفع ابهام از آن هستند، زيرا بازيگرانبـيـن المـللى بـا اغـفـال مـسـلمـيـن و عـقـب نـگـه داشـتـن آنـان از يـك سـو وعمال سودجوى آنان از سوى ديگر و غفلت زدگان نادان از طرفى و آخوندهاى دربارى ياكـج فـهـم از سـوى ديـگـر و مـتـنـسكان جاهل از يك طرف دانسته يا ندانسته پشت در پشت همايستاده و در محو اين بعد سرنوشت ساز و نجات دهنده مظلومان در فعاليت هستند. و لازم استمتعهدان و بيداران و دلسوزان براى غربت اسلام و مهجوريت اين بعد در احكام اسلام بويژهحـج كـه ايـن بـعـد در آن ظـاهرتر و موثرتر است ، با قلم و بيان و گفتار و نوشتار بهكـوشـش بـرخـيـزنـد، خـصـوصا در ايام مراسم حج كه پس از اين مراسم عظيم انسان ها مىتـوانـنـد در شـهـر و ديـار خـود بـا تـوجه به اين بعد عظيم ، مسلمانان و مظلومان جهان رابـيـدار و بـراى خروج مظلومان جهان از تحت فشارهاى روزافزون ستمگران مدعى حمايت ازصـلح بـه حـركـت وادارنـد. و پـر واضـح است كه اگر در اين كنگره عظيم جهانى كه همهاقـشـار مـلت هـاى مظلوم اسلامى از هر مذهب و ملت و داراى هر زبان و مسلك و هر رنگ و قشر،ولى بـازى واحـد و لبـاس مـشـابـه ، دور از هـر آلايـش و آرايـش اجـتـمـاع نـمـوده انـد،مـسـائل اسـاسـى اسـلام و مـسـلمـيـن و مـظـلومـان جـهـان از هـر فـرقـهحـل نـشـود و حـكومت هاى مستكبر و زورگو سرجايشان ننشينند، از اجتماعات كوچك منطقه اى ومحلى كارى برنخواهد آمد و راه حل فراگيرى به دست نخواهيم آورد.
بيت الله الحرام اول بيتى است كه براى ناس بنا شده ، بيت همگانى است . هيچ شخصيتىو هـيـچ رژيـمـى و هـيـچ طـايـفـه حـق تـقـدم در آن را نـدارد.اهـل بـاديه و صحرانشينان و خانه به دوشان با عاكفان كعبه و شهرنشينان و دولتمرداندر آن يـكـسـانـنـد. اين بيت معظم براى ناس ‍ بنا شده و براى قيام ناس و نهضت همگانى وبـراى مـنـافـع مـردمى و چه نفعى بالاتر و والاتر از آن كه دست جباران جهان و ستمگرانعـالم از سـلطـه بـر كـشورهاى مظلوم كوتاه شود و مخازن عظيم كشورها براى مردم خود آنكـشـورهـا بـاشـد. بيتى كه براى قيام تاسيس شده است ، آن هم قيام ناس و للناس ، پسبـايـد بـراى هـمـيـن مـقـصـد بزرگ در آن اجتماع نمود و منافع ناس را در همين مواقف شريفتاءمين نمود و رمى شياطين بزرگ و كوچك را در همين مواقف انجام داد. مجرد كليددارى بيت وسقايت حجاج و عمارت مسجدالحرام كافى نيست و مربوط به مقصد نيست . ساده بودن بيت ومـسـجـد هـمـچون زمان ابراهيم و صدر اسلام و به هم پيوستن مسلمين در آن مكان بى آلايش ووافـديـن بـى پـيـرايـش ، هـزاران مـرتـبه بالاتر است از تزيين كعبه و بناهاى مرتفع وغـافـل شـدن از مـقـصـد اصـلى كـه قيام ناس ‍ و شهود منافع ناس است . (اجعلتم سقايهالحـاج و عـمـاره المـسـجـد الحـرام كـمـن امـن بـالله و اليـوم الاخـر و جـاهـد فـىسبيل الله لايستون عندالله والله لايهدى القوم الظالمين )، گويى آيه شريفه در عصرما نازل شده و گوياى حال ماست . در عصر حاضر
سـرگـرمى به سقايت و معيشت حجاج و به عمارت و تزيين مسجدالحرام غفلت از ايمان بهخـدا و روز جزا و كناره گيرى از جهاد فى سبيل الله را ظلم و كسانى كه چنين كنند را ظالممـحـسـوب داشـتـه اسـت . ايـمـان بـه خـداى تـعـالى و روز جـزا انـسـان هـارا بـه جـهاد فىسـبـيـل الله و قـيـام بـراى حق و عدل سوق مى دهد و خداوند قومى را كه چنين نباشند، هدايتنـمـى فـرمـايـد كـه ايـنـان ظـالمـانـنـد. خـداى تـعـالى ورسول عظيم الشان صلى الله عليه وآله در روز حج بزرگ ندا دادند و فرياد سر دادندكـه خـدا و رسـول برى هستند از مشركان ، (واذان من الله و رسوله الى الناس يوم الحجالاكـبـران الله بـرى مـن المشركين و رسوله .) در آن روز خط آمريكا و آخوندهاى دربارىتـاءمـيـن كـنـنـده مـنـافـع شـيـطـان بـزرگ نـبـودنـد كـه فـتـوا دهـنـد العـيـاذ بالله ، خدا ورسـول بـر خـلاف مـنـاسـك حـج دسـتـور داده و عـمـل كـنـنـد و بـايـد حـج از ايـنمـسـائل بـه دور بـاشـد. روزى كـه ولى الله الاعـظـم امـام عـصـرعـجـل الله تعالى فرجه الشريف ظاهر شوند و در كعبه نداى عدالت سردهند و بر خلافظـالمـان وكـافـران فـريـاد كـشـنـد، هـمين آخوندها هستند كه او را تكفير كنند و از ستمگرانپشتيبانى نمايند.
خـداونـد انـشـاء الله تـعالى اسلام و مسلمين را از شر ستم پيشگان نگهدارى فرمايد. اينكتـذكـراتـى هر چند تكرارى را به عرض ‍ برادران و خواهران مى رسانم . اميد است انشاءالله تعالى به ديده عنايت توجه نمايند.
1!!! مـراتب معنوى حج كه سرمايه حيات جاودانه است و انسان را به افق توحيد و تنزيهنـزديـك مـى نـمـايـد، حاصل نخواهد شد، مگر آن كه دستورات عبادى حج به طور صحيح وشـايـسـتـه و مـو بـه مـو عمل شود و حجاج محترم و روحانيون معظم كاروان هاتمام هم خود راصـرف در تعليم و تعلم مناسك حج كنند و بر مساءله دانان است كه از همراهان خود مواظبتكـنـنـد كـه خـداى نـخـواسـتـه تـخـلف از دسـتـورات نـشـود. و بـعـد سـيـاسى و اجتماعى آنحـاصـل نـمـى گـردد، مـگـر آنـكـه بـعـد مـعـنـوى و الهـى آن جـامـهعـمـل پـوشـد و لبـيـك هـاى شـمـا جـواب دعـوت حـق تـعـالى بـاشـد و خـود را مـحـرم براىوصـول بـه آسـتانه محضر حق تعالى نماييد و لبيك گويان براى حق ، نفى شريك بههـمـه مـراتـب كـنـيـد و از (خـود) كـه مـنـشـاء بـزرگ شـرك اسـت بـه سـوى اوجـل و عـلا هـجـرت نـمـايـيـد. و امـيـد اسـت بـراى جـويـنـدگـان ، آن مـوتـى كـهدنـبـال هـجـرت اسـت حـاصـل آيـد و اجـرى را كه على الله است دريافت نمايند و اگر جهاتمـعـنـوى بـه فـرامـوشـى سـپـرده شـود، گـمـان نـكـنـيـد كـه بـتـوان ازچنگال شيطان نفس رهايى يابيد. و تا در بند خويشتن خويش و هواهاى نفسانى خود باشيد،نمى توانيد جهاد فى سبيل الله و دفاع از حريم الله نماييد. شما عزيزان قدرى به خودآييد و سلحشوران جمهورى اسلامى را كه پيروزى هاى خدا پسندانه رابراى اسلام و كشوراسـلامـى كـسـب كـرده انـد و اكـنـون جمعى از شهداى زنده آنان با شما در مناسك حج شريكهـسـتـنـد، بـنـگـريد و از تحول عظيمى كه موجب اين همه فداكارى در آنان شده است ، عبرتبـگـيـريـد. و مـسـلمـانـان بـدانـنـد تـا يـك درجـه از ايـن تـحـولات در آنـانحـاصـل نـشود، شيطان نفس اماره و شياطين خارج نخواهند گذاشت كه به فكر امت اسلامى ومظلومان جهان باشند. از خداوند تعالى تؤ فيق همگان را خواهانم .
2!!! شـمـا از كـشـور پيروزمندى كه سال هاتحت فشار ستمشاهى دست و پا زده و با عنايتخـداونـد تـعـالى و دعـاى خـيـر بـقـيـه الله ارواحـنـا فـداه قـيـد و بـنـدهـا را بـاتحمل مصيبات جانكاه گسيخته و هزاران شهيد و جانباز در راه مقصد، تقديم اسلام نموده است، عازم حج شده ايد. شما حامل پيام ملتى هستيد كه با انقلاب خود كشورى را كه مى رفت باشـرق زدگـى و از آن بيشتر غرب زدگى در الحاد و فساد و فحشا غرق شود نجات داده وحكومت اسلامى را به جاى حكومت طاغوتى جايگزين نموده اند. همان مردمى كه تصميم دارندبـا صدور پيام انقلاب اسلامى شان نه تنها كشورهاى اسلامى كه مستضعفان جهان را بهاسـلام عـزيـز و حـكـومـت عدل اسلامى آشنا سازند. شما نمايندگان مردمى هستيد كه انقلاباسـلامـى شـان بـا عـمـركـوتـاه خـود و گـرفـتـارى هـاى طـاقـت فـرسـاىحـاصـل از رويارويى با دو ابر قدرت و مقابله دو بلوك شرق و غرب با آن و خرابكارىهاى تروريست هاى وابسته به دو جناح ستمگر تنها و تنها به بركت اسلام و نورانيت آنو مقاومت مردم توانسته است كشورهاى اسلامى را در شرق و غرب ارض و مظلومان جهان را درسـراسـر گـيـتـى تكان داده و به اسلام جلب نمايد و توانسته است نداى اسلام را هر چندضـعـيـف بـه گوش جهانيان رسانده و نظر آنان را به خود جلب كند. شماحجاج محترم بيتالله الحـرام حـامـل پـيـام اين ملت و نمايندگان اين كشور هستيد، در اين صورت موقعيت شمابـسـيـار حـسـاس و وظيفه شما سنگين است ، يا انشاء الله چنانچه انتظار مى رود با رفتارشايسته و اخلاق اسلامى و انقلابى خود نظر همگان را جلب كرده و چهره انقلاب اسلامى راآن گـونـه كـه هـست به نمايش ملت هاى جهان مى گذاريد و توجه آنان را با برخوردهاىبـرادرانـه و مـحـبـت آمـيـز به انقلاب بزرگ ايران جلب مى نماييد و عملا تبليغات فاسدمـغـرضـانـه بـوق هـاى تـبـليـغـاتـى را خـنـثـى مـى نـمـايـيـد كـه در اين صورت حج شمامـقـبـول و اجـر شـما مضاعف خواهد بود. و يا خداى نخواسته بعضى از بى خبران برخلافآنـچـه ذكر شد عمل مى نمايند كه اميد است ننمايند كه در اين صورت در محضر خدا و خانهاو و قـبـله مـسلمانان مرتكب گناهى عظيم شده و از صف حجاج بيت الله الحرام و زايران قبررسـول خـدا صـلى الله عـليـه و اله و ائمـه مـعـصومين در بقيع خارج مى شوند و با كولهبارى از گناه به منازل خود بر مى گردند.
3!!! بسيار محتمل است كه عده اى از منحرفان و دشمنان انقلاب و اسلام براى بدنام كردنحجاج محترم و مشوه نمودن چهره انقلاب بلكه اسلام ، در اين سفر شركت كنند و به صفوفحجاج محترم بپيوندند و دست به كارهاى ناشايسته و مخالف دستورات اسلام زنند و گاهبـاعـث شـونـد كه بعض متدينين هم گول خورده و از آنها به تو هم آن كه تكليف انقلابىاسـت ، تـبعيت كنند و به دست مخالفان انقلاب كه با دقت درصدد يافتن نقاط ضعف و خردهگـيـرى از حجاج ايرانى باشند بهانه دهند، مخالفانى كه همراه كاروانان و راهپيمايان واجـتـمـاعـات در مـواقـف شـريـفـه مـى بـاشند و مطالب را صد چندان كرده و به رسانه هاىگـروهـى مـخالف مخابره نموده و موجب تضعيف انقلاب مى شوند. در اين صورت بر تمامحجاج محترم خصوصا روساى كاروان ها و روحانيون محترم و اشخاص ‍ هوشيار لازم است تابا دقت بسيار مواظب حركات و سكنات و رفتار حجاج باشند و به مجرد
رويت يك امر انحرافى طرف را نهى كنند و اگر ديدند اصرار دارد و در صدد فساد است ،بـه نـحـوى كـه بـه مـلايـمت و موعظه حسنه نزديك تر است از آن جلوگيرى نمايند و بهديگران هشدار دهند كه او را از صفوف خود خارج كنند و متوجه باشند كه گاهى مفسدان مىخواهند جارو جنجال و تشنج ايجاد كنند. بايد از اين گونه امور احتراز نمايند.
4!!! مـسـلمـانان حاضر در مواقف كريمه از هر ملت و مذهب كه هستند بايد به خوبى بدانندكه دشمن اصلى اسلام و قرآن كريم و پيامبر عظيم الشان صلى الله عليه و آله و سلم ،ابـرقـدرت هـا خـصـوصـا آمـريـكـا و وليـده فـاسـدشاسـرائيـل اسـت كـه چـشـم طـمـع بـه كـشـورهـاى اسـلامـى دوخـتـه و بـراىچـپـاول مـخـازن عـظـيـم زيـرزمـيـنى و روى زمينى اين كشورها از هيچ جنايت و توطئه اى دستبـردار نيستند و رمز مؤ فقيت آنان در اين توطئه شيطانى تفرقه انداختن بين مسلمانان بههـر شـكـل كـه بـتـوانـنـد مـى بـاشـد. در مـراسـم حـج مـمـكـن اسـت اشـخـاصـى ازقبيل ملاهاى وابسته به خود را وادار كنند كه اختلاف بين شيعه و سنى ايجاد كنند و آن قدربـه ايـن پـديـده شـيطانى دامن زنند كه بعض ساده دلان باور كنند و موجب تفرقه و فسادشوند. برادران و خواهران هر دو فرقه بايد هشيار باشند و بدانند كه اين كوردلان جيرهخـوار بـا اسـم اسـلام و قـرآن مـجيد و سنت پيامبر مى خواهند اسلام و قرآن و سنت را از بينمـسلمين برچينند يا لااقل به انحراف كشانند. برادران و خواهران بايد بدانند كه آمريكا واسـرائيـل بـا اسـاس اسـلام دشـمنند، چرا كه اسلام و كتاب و سنت را خار راه خود و مانع ازچـپـاولگـرى شـان مـى دانـنـد، چـرا كـه ايـران بـا پيروى از همين كتاب و سنت بود كه درمقابل آنان بپاخاست و انقلاب نمود و پيروز شد. امروز توطئه بر ضد ايران و حكومت آن وحـزب الله در حـقـيـقـت تـوطئه براى محو اسلام و كتاب و سنت است و ايران بهانه اى بيشنـيـسـت . ايـنـان بـا ايـران زمـان شـاه كه حكومتش جان نثار آنان بود و ايران را در همه چيزوابـسـتـه بـه آنـان كـرده و نـقـشـه اسـلام زدايـى رادنـبـال مـى كـرد، بـسيار مؤ افق بودند و با ايران امروز كه دستشان را از منابع و مخازنكـشـورمـان قـطع كرده و مستشاران و وابستگان به آنان را از كشور رانده است مخالفند. ازطـرف ديـگـر دشـمن حقيقى آنها هم اسلام است ، مگر آن كه اسلامى ساخته و پرداخته بعضحـكـومـت هـاو آخـوندهاى بدتر از آنان باشد كه با آن موافقند و آن اسلام نيز حامى آنان ومـدافع منافع آنان است و از آن ديدگاه است كه فرياد مظلومانه حجاج ايرانى را در مركزوحـى و مـهـبـط (اذان مـن الله و رسـوله الى النـاس يـوم الحـج الاكـبـر ان الله بـرى مـنالمـشركين و رسوله ) در گلو خفه مى كنند و به كفر آنان فتوا مى دهند. پس در اين مقطعزمـانـى تـكـليـف الهـى حـجـاج است كه اگر مطلبى از گويندگان شنيدند كه بوى ايجاداختلاف بين صفوف مسلمانان را مى دهد، انكار كنند و برائت از كفار و سردمداران آنان را ازوظايف خود در مواقف كريمه بدانند تا حج آنها حج ابراهيمى ابوالانبياء صلواه الله عليهبـاشـد و حـج مـحـمـدى صـلى الله عـليـه و آله و سـلم . والا (مـا اكـثـرا الضـجـيـجواقل الحجيج ) درباره آنها صادق است .
5!!! بـه حـجـاج مـحـتـرم ايـرانـى كـه حـامـل پـيـام اسـلام و قـرآن كـريـمـنـد وحـامـل پيام انقلاب اسلامى مى باشند سفارش كرده و مى كنم كه در آن مواقف شريفه چه درمـكـه مـعـظـمـه و چه در مدينه منوره مدارا با مسلمين و مسالمت را حتى با مامورين آن جا از دستندهيد و در آن مراكز كه محل امن است به مقابله برنخيزيد و با همه با اخلاق
انـسـانـى اسـلامـى برخورد كنيد و با نصيحت برادرانه و موعظه حسنه همه مسلمانان را ازاعمال خشونت بازداريد و به دستور خداوند تعالى با جاهلان مدارا نماييد و با دقت متوجهحـركات و سكنات خود و دوستانتان باشيد و اگر مخالفان شما برخلاف دستورات قرآنكـريـم با شما رفتار كردند، مقابله به مثل نكنيد تا در پيشگاه خداوند تعالى آبرومند ومـطـيـع بـاشـيـد. و بـايـد بـدانـيـد كـه انسان در اجتماعات بزرگ نظير راهپيمايى ها تحتتـاءثـيـر واقـع مـى شـود و چـه بـسـا كه از خود بيخود شود و از يك شعار و فرياد بىتـوجه تبعيت كند و چه بسا كه در اجتماعات حج و راهپيمايى ها كه بايد با آرامش و مسالمتانجام گيرد، يك و يا چند نفر منحرف جنجال انگيز شعارى دهند كه با موازين اسلامى وفقنـدهـد، ولى بـا ظـاهـر شـورانـگـيـزشـان در نـفـوس اثـر گـذارنـد و انـحـراف راتـحـمـيـل نـمـايـنـد. لازم اسـت حـجـاج مـحـتـرم ايـرانـى بـا دقـت بـا ايـنمسائل توجه داشته باشند و كسانى كه كارگردانان راهپيمايى هاى مسالمت آميز هستند تمامشعارها را با دقت تنظيم كنند و قبل از شروع راهپيمايى عده اى كه متوجه جهات مختلف هستندو از مـسـائل سـيـاسـى و اجـتـمـاعـى آگاهى دارند، با مشورت از نماينده اين جانب جناب حجتالاسـلام آقاى موسوى خوئينى ها شعارهايى را تهيه نموده و مردم را توجيه نمايند و اعلامشود كه همه موظف به تبعيت از شعارهاى تنظيم شده هستند و به ديگر شعارها جواب ندهندو بايد نظم و آرامش را حفظ نمايند.
6!!! مـلت و دولت ايـران در حـالى كـه از بسيارى از دولت هاى منطقه مخالفت هاى بى جاديـده اسـت ، هـرگـز نـمـى خـواهـد از اخـوت اسـلامـى چـشـم پـوشـى نـمـوده و بـهاعمال قدرت دست زند. حكومت هاى منطقه در عوض آن كه همه دست در دست هم منطقه را از دستقـدرت بـزرگ كـه به آنها به چشم وابسته مى نگرند، نجات دهند و نيز به جاى آن كهدر مـقـابـل كـسـانـى كـه ثـروت هـاى سـرشـار آنان خصوصا نفت را به رايگان مى برندبـايـسـتـنـد و بـه جـاى آن كـه مـنـطـقـه را از لوث وجـوداسرائيل پاك كنند، همه كوشش خود را در معارضه با دولت و ملت ايران خلاصه كرده اندايـنـان بـا دشـمـن و مـتجاوز به ايران كه اگر فرصت پيدا كند به همه منطقه تجاوز مىنمايد، همدست شده و بر ضد ايران كه جرمى جز پياده كردن احكام اسلام را ندارد، همكارىهـاى هـمـه جـانـبـه مـى كـنـنـد. ايـنان بايد بدانند كه دولت ايران با قدرت عظيمى كه ازعـنـايـات خـداونـد تـعـالى و پشتيبانى ملت چهل و چند ميليونى سرچشمه مى گيرد، قدرتمـقـابـله بـه مـثل را دارد و اين به وضوح ثابت شده است كه آمريكا و ديگر قدرتمندان درمـوارد گـرفـتـارى دولت هـاى وابـسـتـه ، تـنـهـا به اظهار پشتيبانى لفظى و احيانا بهفـروش سـلاح هايى ابتدايى با قيمت هاى بالا اكتفا نموده و هرگز مشكلى از آنان را نمىگـشـايـنـد، كـه نمى توانند بگشايند، چرا كه تصادم قدرت ها در جهان بيش از اين اجازهدخالت آشكاراى آنان را نمى دهد. با تمام اين اوصاف ما هميشه دست برادرى خود را براىاز بين بردن نفوذ ابرقدرت هابه سوى كشورهاى اسلامى دراز كرده ايم . شما حكومت هاىمـنطقه ديديد كه صدام را آمريكا و همقطاران آن به چه بليه اى دچار كردند، در حالى كهايران در انقلاب و آشفتگى بسر مى برد، او را به نويد سردارى قادسيه وادار كردند تااز زمـيـن و دريـا و هوا به كشور ما هجوم آورد و خيانت بعضى از دست اندركاران آن وقت نيزفرصتى بيشتر به او داد. مع ذلك با همه آشوب ها و گرفتارى هايى كه
نيروهاى سلحشور دريايى ، هوايى و زمينى با آن دست به گريبان بودند، در كنار سپاهو بـسيج و نيروهاى مردمى دشمن را كه مناطق وسيعى از كشور را غافلگيرانه مورد تجاوزقـرار داده بـود، در هـمـان مـحـل مـيـخـكـوب نـمـودنـد و پـس از مـدتـى نه چندان زياد با همهپـشـتـيبانى هايى كه از اطراف به او مى شد آنها را از كشور خود راندند. و وضعيت امروزايـن دشـمـن خـدا را نـيز مى بينيد و مى دانيد كه ديگر دولت هاى منطقه در مقايسه با صدامچـنـدان مـهـم نيستند. صدام امروز در اين لجنزار مخوف براى يافتن راه نجات دست و پا مىزنـد و فـريـادش بـه جـايـى نـمـى رسـد. ايـران اگـر او را يـك انـسـانمـتـعـادل مـى دانـست ، اميد نجاتى براى او بود. ولى با روحيه جنون آميزى كه از او آشكاراسـت ، مـلت مـا اجـازه نـمـى دهد كه جنايات نابخشودنى او را ناديده بگيرند و او را براىادامـه خـيـانـت بـه حـال خـود گـذارنـد، پـس او را درحـال اضـطـراب جـانـكاه و موت و حيات تا موقع مقتضى نگاه مى دارند. و اين جانب به شمادولت هاى منطقه هشدار مى دهم كه با مشورت با عقلا و تفكر در آينده خود بدون توجه بهوعـده هـاى آمـريـكـا و دوسـتـانـش كـه مى خواهند شما را گرفتار كنند و با تخيلات نابجاهـمـچـون صـدام عـفلقى شما را به دام مى اندازند تا خود را در منطقه هر چه بيشتر حاضركـنـنـد و سـرنـوشـت مـنـطـقه را به دست گيرند، خود را از اين مهلكه كنار گيريد و مطمئنبـاشـيـد كـه دولتـى چـون دولت ايران كه متعهد به اسلام است و از فرامين الهى تخطىنـمـى كـنـد، اگـر دسـت بـرادرى او را فـشـار دهيد هرگز ضرر نمى بينيد و چه بهتر كهدولت هـاى مـنـطـقـه تـمـام نـيـروى خـود را بـراى مـحـواسـرائيـل از جـغـرافـيـا تـجـهـيـز كـنند. اسرائيل مفسدى كه فلسطينيان مظلوم را بدين روزانـداخته و به لبنان قهرمان آن همه ظلم كرده و به كشورهاى منطقه تعدى و تجاوز نمودهاسـت . چـه چـيـز بـهـتـر از ايـن كـه دولت هاى منطقه دست در دست هم نهند و منطقه را از شراسـرائيـل و آمـريـكـاى طـرفـدارش نـجـات دهـنـد. و مـن كـرارا تـذكـر داده ام كـهاسـرائيـل از نيل تا فرات را از خود مى داند و شما را غاصب سرزمين هاى خويش مى شمرد،گـرچـه اكـنـون جـرات اظـهـار صـريـح آن را نـدارد، چـنـانـچـه صـدام بـرادراسـرائيـل نـيـز بـراى سـلطـه بـر مـنـطـقـه تـلاش مـى كـنـد و بـر فـرضباطل با به قدرت رسيدن ، آرامش را از همه سلب مى نمايد.
ايـن جانب نصيحت برادرانه به شما نمودم ، اكنون خود دانيد. و به دولت هاى نظير حكومتمـصـر هـشـدار مـى دهـم كـه مبادا گول توطئه آمريكا را بخورد و به بهانه مين گذارى دردريـاى سـرخ و كـانـال سوئز كه سر و صداى آن را به قدرى بلند كرده اند كه انسانمـطـمـئن مـى شـود چـيـزى جـز تـوطـئه ابـرقـدرت هـا نـيـسـت ، دسـت بـهاعـمـال مـاجـرا جـويـانـه اى بـزنـد. و هـمـان طـور كـه هـمـه مـى دانـنـد تـاكـنـوناصـل قـضـيـه در پـرده ابـهـام اسـت . از طـرف ديـگـر آسـيـب ديـدن چـنـد كـشـتـى وجنجال دولت استعمارگرى چون آمريكا و انگلستان و فرانسه خود نشان دهنده نقشه حضوربـيـشـتـر آنـان در مـنـطـقـه است كه هر چه اين هياهوها دامنه دارتر مى شود، انسان به پوچبـودن دعـوى مـطـمـئن تـر مـى گـردد و در هـر صـورت اگـر مـصـر بـا دولت و مـلتـىمـثل ايران كه براى بستن دست ستمكاران انقلاب نموده است بخواهد مقابله كند بايد بداندكـه مـلت هـاى مـسـلمـان و انـقـلابـى جـهان او را محكوم نموده و ساكت نخواهند نشست . صلاححـال امـثال مصر آن است كه سرنوشت خود را به دست آمريكا و دوستانش ندهد و خود را بىجهت وارد معركه نكند. از خداوند تعالى پيروزى اسلام و خذلان كفر
و بيدارى مسلمانان و تعهدشان را در پيشبرد مقاصد اسلامى خواستارم .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 11/6/63
بيانات امام خمينى در جمع فقها و حقوقدانان شوراى نگهبان
ما مكلفيم نگهبان آينده نظام و اسلام باشيم
بسم الله الرحمن الرحيم
من تذكراتى دارم كه بايد به شما آقايان عرض كنم . ما بايد آينده را در نظر بگيريمو اين گونه فكر نكنيم كه وضع فعلى مان بگذرد، آينده هر چه باشد، باشد. ما مكلفيمتـا عـلاوه بـر ايـن كـه وضـع فـعلى را حفظ كنيم ، نگهبان آينده نظام و اسلام باشيم . مابايد پايه گذار خوب آينده باشيم . از موضوعاتى كه بايد در فكر آينده اش باشيم ،وضـع روحـانـيـت اسـت ، وضع درسى روحانيت است . در مورد وضع درسى آنچه پرسيدم ،گفته اند خوب است . البته خوب داريم تا خوب ، يك موقعى خوب است كه صاحب جواهر وشـيـخ مرتضى تربيت مى شود و يك موقعى خوب است كه ماها به وجود مى آييم ، بين ايندو خـيـلى فـاصـله اسـت . بـراى ايـن كه افرادى مثل صاحب جواهر تربيت شود بايد دستهبـسـيـارى مـمـحـض بـر تـحـصـيـل شـونـد، خـود را مـهيا كنند تا فقه را به صورت قديمتحصيل نمايند.
وقتى تشريفات زياد شد محتوا كنار مى رود
مـسـاءله ديـگـر، مـسـاءله تـشـريـفـات حـوزه هاى روحانيت است كه دارد زياد مى شود. وقتىتشريفات زياد شد، محتوا كنار مى رود. وقتى ساختمان ها و ماشين ها و دم و دستگاه ها زيادشـد، مـوجـب مـى شـود بنيه فقهى اسلام صدمه ببيند، يعنى با اين بساطهانمى شود شيخمـرتضى و صاحب جواهر تحويل جامعه داد. اين موجب نگرانى است و واقعا نمى دانم با اينوضـع چـه كـنـم . ايـن تـشـريـفـات اسباب آن مى شود كه روحانيت شكست بخورد. زندگىصاحب جواهر را با زندگى روحانيون امروز كه بسنجيم ، خوب مى فهميم كه چه ضربهاى بـه دسـت خودمان به خودمان مى زنيم . يك قصه هم قصه بعضى ائمه جمعه و بعضىاز عـلمـاى بـلاد است كه با دخالت هاى بى مورد خود در امور دولت ، اسباب اين مى شوندكـه مـردم از آنـهـا كـنـار گـيـرنـد. اگـر مردم از روحانيون كنار گيرند، موجب مى شود كهروحـانـيـون شـكـسـت بخورند و اگر روحانيون شكست بخورند، جمهورى اسلامى شكست مىخـورد. ايـن مطلب را بارها گفته ام كه روحانيون بايد وضعى ارشادى داشته باشند، نهايـن كـه بـخواهند حكومت كنند. كارى نبايد بكنيم كه مردم بگويند اينها دستشان به جايىنـمـى رسـيـد، حـالا كـه رسـيـد ديـديد اين طور شدند. استبداد دينى خود تهمتى است كه ازكنارش نبايد گذشت ، راديوها مرتب از آن سخن مى گويند و ما را به
خـودكـامـگى متهم مى كنند. روحانيون نبايد كارى كنند كه شاهد دست دشمن بدهند. دخالت مابايد نهى از منكر و امر به معروف باشد، والا به استاندار بگوييم تو بايد اين كار رابـكـنـى ، والا بـگوييم از اين جا برو، اين اولا تضعيف دولت است و از آن گذشته موجب مىشود كه مردم از روحانيون متنفر شوند. اين موضوعات را بايد كاملا در نظر داشته باشيم.
شوراى نگهبان بايد قوى و هميشگى باشد
اما مساءله شما. من با نهاد شوراى نگهبان صددرصد موافقم و عقيده ام هست كه بايد قوى وهـمـيـشـگـى بـاشـد، ولى حفظ شورا مقدارى به دست خود شماست . برخورد شما بايد بهصـورتـى بـاشـد كـه در آينده هم به اين شورا صدمه نخورد. شما نبايد فقط به فكرحـالا بـاشـيـد و بـگوييد آينده هر چه شد، باشد. شياطين به تدريج كار مى كنند. آمريكابـراى پـنـجـاه سـال آينده خود نقشه دارد. شما بايد طورى فكر كنيد كه اين شورا براىهـمـيـشـه محفوظ بماند. رفتار شما بايد به صورتى باشد كه انتزاع نشود كه شما درمقابل مجلس و دولت ايستاده ايد.
اين كه شما يكى و مجلس يكى ، شما يكى و دولت يكى ، ضرر مى زند. شما روى مواضعاسلام قاطع بايستيد، ولى به صورتى نباشد كه انتزاع شود شما در همه جا دخالت مىكـنـيـد. صـحـبـت هـاى شـما بايد به صورتى باشد كه همه فكر كنند در محدوده قانونىخـودتـان عـمـل مـى كـنـيـد، نـه يـك قـدم زيـاد و نـه يـك قـدم كـم . در هـمـانمحل قانونى وقوف كنيد، نه يك كلمه اين طرف و نه يك كلمه آن طرف . گاهى ملاحظه مىكـنـيـد كـه مـصـالح اسـلامـى اقـتـضـا مـى كـنـد كـه بـه عـنـاويـن ثـانـوىعـمـل كـنـيـد. به آن عمل كنيد گاهى مى بينيد كه بايد نخست وزير در كارى دخالت كند كهاگـر دخـالت نـكـنـد بـه ضـرر اسـلام اسـت ، بـه او اجـازه دهـيـدعـمل كند. ضرورت اقتضا مى كند كه نخست وزير فلان كار را انجام دهد كه از كس ديگرىبـر نـمى آيد شما بايد سعى كنيد كه نگويند مى خواهيد در تمام كارها دخالت كنيد، حتىدر مـسـائل اجـرايـى . البـتـه خـود ايـن مـسـائل را مـى دانـيـد وعـمـل مى كنيد، ولى من تذكر مى دهم . شما بايد توجه داشته باشيد كه اگر مباحثات بهمـنـاقـشـات تـبـديل شود و جلوى يكديگر بايستيد، اسباب اين مى شود كه شوراى نگهبانتـضـعـيـف شـود و در آتـيـه از بـيـن بـرود و آن كسانى كه علمايى را كه قبلا كار شوراىنـگـهـبـان را مـى كـردنـد، كـنار گذاشتند، به اين خاطر بود كه كم كم آنها را مخالف خوداحساس كردند و كنار گذاشتند و به تدريج اين شيطنت صورت گرفت . پس همه ما بايدبيدار باشيم .
ما بايد به فكر مردم باشيم و بر آنان سخت نگيريم كه از صحنه خارج شوند
مـسـاءله ديـگـر رفـتـار نـهـادهـا با مردم است . بايد حركت ما به صورتى باشد كه مردمبـفـهمند كه اسلام براى درست كردن زندگانى دنيا و آخرت آمده است تا ملت احساس آرامشكـنـنـد. ايـن كـه آمـده اسـت (الاسلام يجب ماقبل ) اين يك امر سياسى است . اسلام ديده استاگـر بـخـواهـد بـا كسانى كه تازه مسلمان شده اند، سختگيرى كند، هيچ كس به اسلام رونـمـى آورد. (جـب مـاقـبـل ) كـرده اسـت و از آنـچـه درقبل
كـرده انـد، گذشته است . در جايى ديدم كميته صنفى گفته است تمام اصنافى كه از چندسـال قـبـل از انـقـلاب گرانفروشى كرده اند بايد بيايند و مجازات شوند. اين بر خلافاسـلام و رضـاى خـداسـت . مـا بايد اين قدر سخت نگيريم و به فكر مردم باشيم . مردم ماخـيـلى زحمت كشيده اند مردم عادى غير از طبقه مرفه هستند، مردم عادى ما اسلام را پياده كردهانـد و تـمـام زحـمـات حكومت را متحمل مى شوند. پس ما بايد بسيار به فكر مردم باشيم وبر آنان سخت نگيريم كه از صحنه خارج شوند. البته فاسدين را رها نكنيد، اما اين كهايـن فـرد بـا كـى عـكـس انـداخـتـه اسـت يـا اسـمـش در كـجـاسـت و يـا بـهاسـتـقـبـال چـه كـسـى رفـته است ، نبايد به اين سبب ها براى مردم ناراحتى درست كرد. درقـرآن هـم كـارهـا بـه تـدريـج انـجـام گـرفـتـه اسـت . مـاچـهـل و چـند ميليون هستيم كه اگر با هم باشيم . مطمئنا نه شوروى و نه آمريكا هيچ كارىنـمـى تـوانـنـد بـكنند. پس بايد مردم را حفظ كرد. مجلس ، دولت ، شوراى نگهبان و بقيهبايد دست در دست يكديگر بگذاريم تا ايران و اين جمهورى را حفظ كنيم .
والسلام عليكم و رحمه الله
تاريخ : 15/6/63
بـيـانـات امـام خـمـيـنى به در جمع رؤ ساى : جمهورى ، مجلس ، ديوان عالى كشور و نخستوزير مسؤ ولن لشكرى و كشورى و سفرا و كارداران كشورهاى اسلامى مناسبت عيد قربان
آن چـيـزى كـه اعـمـال مـا را بـا اعـمـال انـبـيـا مـتـفـاوت مـى كـنـد، مـغـزعمل است
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن هم متقابلا به همه آقايان ، به همه امت مسلمان دنيا و مستضعفين ، اين عيد سعيد را تبريكعرض مى كنم و اميدوارم خداى تبارك و تعالى به بركت اين عيد و ساير اعياد شريفه ، مارا و هـمـه مـلت هـاى مـسـلمـان را هـدايـت كـنـد كه به راه مستقيم اسلام سير كنيم و به مقاصداسلامى فكر كنيم و بتوانيم بين مسلمين يك آشتى ، يك وحدتى ايجاد كنيم . حضرت ابراهيم(ع ) كـه ايـن عـيـد مـنـتـسـب بـه او هـسـت و بـنـيـانـگـذار ايـثـار اسـت ، صـورتعـمـل ، يـك مـعـنـاسـت و مـعـنـا و مـحـتـواى عـمـل ، يـك بـاب ديـگـر. ايـن جـا صـورتعـمـل هـم يـك مـشـكـلى اسـت براى حلش و يك امرى است كه فوق طاقت نوع بشر است . اما آنچيزى كه ابراهيم (ع ) را ابراهيم مى كند، مساءله اين صورت نيست ، مساءله آن سيرى استكـه فـرموده است و منتهى به اين مسائل شده است . ابراهيم كه به حسب روايات شريفه ما،در آن وقتى كه طرف آتش داشت مى رفت ، ملائكه آسمان به او گفتند كه حاجت داريد؟ گفتبـه شـمـاهـا نـه . آن يـك بـاب ديـگـرى از مـعـارف را داشـتـه اسـت . و مـا صـورتعـمـل را مـى بـيـنـيـم و از آن هـم اعـجـاب مـى كـنـيـم و اعـجـاب آور هـم هـسـت . لكن آنهايى كهاهـل مـعـارف الهـى هـسـتـنـد، بـاطـن ايـن صـورت را مـلاحـظـه مـى كـنـنـد.اصـل اعـمال انبيا مطلقا به حسب صورت ، با اعمال ما به حسب نوع مؤ افق است . آنها نمازمى خوانند ما هم نماز مى خوانيم ، آنها روزه مى گيرند ما هم روزه مى گيريم ، آنها حج مىروند ما هم حج مى رويم ، آنها قربانى مى كنند ما هم قربانى مى كنيم ، وقوف مى كنند ماهـم وقـوف مـى كـنـيـم ، ايـن صـورت را هـمـه بـا هـم مـشـتـركـيـم . لكن تفاوت آن چيزى كهاعمال ما را با آنها متفاوت مى كند و اعمال انبيا را بعضى ها با بعض ديگر متفاوت مى كند،آن مـغـز عـمـل اسـت . آن چـيـزى اسـت كـه آنـهـا از آن مـبـدا الهـام مـى گـيـرنـد و ايـناعـمـال را بـا الهـام از آن جا عمل مى كنند. مساءله وحى و گرفتن وحى كه در انبيا هست !!! وآنـهـا هـم مـتـفـاوت هـسـت يكى از امور مهمى است كه انسان تصورش را نمى تواند بكند كهمـسـاءله چـى هـسـت و از چـى بـوده اسـت . واسـطـه ،جـبـرئيـل اسـت ، جـبـرئيـل چـه جـور واسـطـه بـوده اسـت ؟ آيـا پـيـغـمـبـرنـازل كـرده اسـت جـبـرئيـل را و بـه ولايـت او نـازل شـده اسـت ؟ بـاجبرئيل نازل شده است و آن وحى را رسانده است ؟ مسائلى كه در آن صحبت است .
ابراهيم (ع ) خودى نمى بيند تا ايثارى كرده باشد
مساءله قربانى فرزند يك باب است كه به حسب البته ديد نوع بشر، مساءله مهمى است، لكـن آن چيزى كه مبدا اين عمل مى شود، آن چيزى كه مقابله ما بين پدر و پسر را در آن جامـتـحـقـق مـى كـنـد، ايـن يك مسائل قلبى و روحى و معنوى است ، فوق اين مسائلى كه ماها مىفهميم . ما همه مى گوييم كه ايثار كرد، قربانى كرد و واقعا اين طور بوده است ، خوب !مـهـم هـم هـسـت . لكن آيا در نظر ابراهيم (ع ) هم ايثار بوده است ؟ ابراهيم هم در نظرش اينبـوده اسـت كـه حـالا يـك چـيـزى ، تـحـفـه اى مـى بـرد پـيـش خـدا؟اسـمـاعـيـل هم سلام الله عليه در نظرش بوده كه يك جانفشانى دارد مى كند براى خدا؟ يامـسـاءله ايـن نـيست . اين مساءله اى است كه تا نفسانيت انسان هست ، خوديت انسان هست ، ايثاراسـمـش هست . من ايثار مى كنم در راه خدا فرزندم را، من ايثار مى كنم در راه خدا جان خودم را.ايـن ، بـراى مـا مـهـم اسـت و زيـاد مـهـم اسـت ، براى ابراهيم نيست مساءله اين ، ايثار نيست .ابـراهـيـم خـودى نـمـى بـيـنـد تـا ايـثـارى كـرده بـاشـد،اسـمـاعـيـل خـودى نـمـى بـيند تا ايثار كرده باشد. ايثار اين است كه من هستم و تو هستى وعـمـل مـن و بـراى تـو و ايـثـار. ايـن ، در نـظـر بـزرگـاناهـل مـعـرفـت و اوليـاى خـدا شـرك اسـت ، در عـيـن حـالى كـه در نـظـر مـاكمال بزرگى است ، ايثار بزرگى است .
عـيد براى ما يك معنا دارد، براى ابراهيم و براى پيغمبرها يك معناى ديگرى دارد، ما هم عيدمـى كـنيم ، آنها هم عيد مى گيرند، لكن آنهايى كه عيد مى گيرند عيد لقاء است ، آنها عودمـى كـنند به آن جايى كه از آن جا ظاهر شدند و عيد مى گيرند براى اين امر، البته بعداز ارجـاع !!! بـه ، بـاز !!! از آن مـعـنـاى سـيـرالهـى ، بعد از ارجاع اسمش عيد مى شود. وبـعـدهـاى مـعنويش بسيار زياد است و دست ما از آن كوتاه است و بعدهاى سياسى و اجتماعىاش هم زياد است و زياد بوده است و اميدواريم كه زياد بشود.
مـسـلمـان هـا بـايـد از عـبـادات ، هـم سـيـر مـعـنـوى كـنـنـد و هـم بـرداشـت سـيـاسـى و هـمعمل
امـيـدواريم كه مسلمان ها به خود بيايند و از همين عباداتى كه خداى تبارك و تعالى براىآنـهـا مـقـرر فـرمـوده اسـت ، از همين ها، هم سير معنوى بكنند و هم برداشت هاى سياسى و همعـمـل . ايـن طور نباشد كه نماز را ما همان جهت تقرب الى الله آن را ملاحظه كنيم البته آنبالاترين چيز است . لكن بعد از اين كه انسان نمازگزار شد ايثارگر خواهد شد، بعد ازآن كـه ايثارگر شد، براى اسلام خدمت خواهد كرد. و حج كه در اوجهات اجتماعى و سياسىبـيـشتر ظاهر است ، اين بحمدالله امسال تاكنونش خوب برگزار شده است و اميدواريم كهاز ايـن بـه بـعـدش هـم خـوب بـرگـزار بشود و بعدها هم افزوده بشود و مسلمين را بيداربـكـنـنـد ايـن حـجـاجـى كـه در بيت الله الحرام هستند. گرچه مع الاسف بعضى از آخوندهاىبـسـيـار نـافـهم يا بسيار موذى در همين مقطع از زمان شروع كردند به چيزهايى نوشتن ورسـاله هـايـى پـخـش كـردنـد و نـسبت به شيعه و نسبت به ائمه شيعه و نسبت به طريقهشـيـعـه جـسـارت كردند و اين در يك همچو مقطعى كه عقلاى طرفين ، عقلاى مذاهب با هم جمعشـدند و علماى مذاهب با هم جمع شدند و مى خواهند فكر بكنند براى مصالح اسلام ، در يكهمچو مقطع يك همچو رساله منتشر مى شود، كانه خطر
بـراى آمـريـكـا ديـدند و واويلا بلند كردند. آن آخوند احمقى كه در يك همچو مقطع از زمانبـه بـعـض مـقـدسـات شـيـعـه جـسـارت مـى كـنـد، درصـدد ايـن اسـت كـه درمقابل او هم يك كسى پيدا بشود، آن هم يك چيزى بگويد و موجب بشود كه بين مسلمين در يكهمچو مقطع از زمانى كه دارد وحدت ايجاد مى كند، اختلاف ايجاد بشود. واقعا اسلام چه كندبـا ايـن طـرز فـكـرها، با اين طرز عمل ها؟ اسلام چه كند با اين آخوندهايى كه خودشان رابـه صـورت يـك روحـانى در آوردند و در بين مردم پخش هستند؟ اين گرفتارى است كه دريـك هـمـچـو مـوقعى كه مسلمين دارند فكر مى كنند، او به عنوان اين كه من ديدم كه بعض ازجـوان هـا مـتـمايل به اين اجتماع شدند، متمايل به اين ايران شدند، تكليف ديدم به اين كهبـگـويم و اينها مشتركند، اينها مجوسند اينها چطورند اينها چطورند و به بعض ‍ مقدساتجـسارت كردند. اين ، جز اين كه خدمت به استعمار است ، خدمت به قدرت هاى بزرگ است وكـارشـكـنـى بـراى اسـلام و مـسـلمـيـن اسـت ؟ مـا بـايـد فـكـر كـنـيـم بـراى ايـنمـسـائل . مـسـلمـان هـا بايد فكر كنند براى اين مسائل و اين اشخاصى كه اين طور در صددشكستن وحدت مسلمين اند.
و بـالجـمـله مـن امـيـدوارم كه ايران با اين راهى كه به پيش گرفته است فقط ملاحظه آنجـهـات صـورى را نـكـنـد و مـلاحـظـه جـهـات مـعـنـوى را هـم بـكـنـد. تـمـاممسائل براى معنويات است . پيغمبرها هم كه آمدند و احكام را منتشر كردند براى اين است كهتـزكـيـه بـكنند مردم را (يزكيهم و يعلمهم الكتاب ) همه براى اين آمدند كه مردم را بامبدا وحى آشنا كنند، سيرالى الله بدهند، صراط مستقيم ، هدايت را به صراط مستقيم بكنند.و مـا ايرانى ها و مسلمان ها علاوه بر اين كه جهاد در راه اسلام مى كنيم ، بايد از جهاد اكبرهـم غـافل نباشيم ، از جهاد به نفس هم غافل نباشيم كه مبدا همه امور است . و بايد اين اعيادرا هـمـان طـورى كـه عـيد مى دانيم براى مسلمين و ذخر و شرف مى دانيم براى پيغمبر اكرم(ص ) بـايـد مـا خـودمـان مـهـيا بشويم كه براى پيغمبر اكرم (ص ) ذخر و شرف باشيم .طـورى عـمـل بـكـنيم ، در مكه ، در مدينه ، در همه جا و با همه مسلمين در هر جا، طورى رفتاربـكنيم كه اين اسباب شرافت اسلام بشود، اسباب اين بشود كه مردم بفهمند كه اسلام چهجور تربيت مى خواهد بكند، از تربيت اسلامى مردم ملتفت بشوند كه اسلام آمده است براىچى ، قرآن شريف آمده است براى چى .
آن چيزى كه اساس است ، سير الى الله است و شكستن بت نفس و بت هاى ديگر
تـمـام مـسـائلى كه هست ما مى خواهيم دست ظالم ها را كوتاه كنيم انشاء الله و مى خواهيم كهقـدرت هـا را سـركـوب كـنـيم و پايشان را از اين بلاد مسلمين كوتاه كنيم انشاء الله ، همهايـنـهـا مـقـدمـه ايـن اسـت كـه يـك آرامـشـى در ايـن بـلاد پـيـدا بـشـود ودنبال اين آرامش يك سير روحى پيدا بشود، يك هدايت به سوى خدا پيدا بشود. آن چيزى كهاسـاس اسـت سـير الى الله است ، توجه به خداست ، همه عبادات براى اوست ، همه زحماتانـبـيـا از آدم تـا خـاتـم بـراى ايـن مـعـنـا هست كه سير الى الله باشد. شكستن بت نفس كهبالاترين بت هاست و شكستن دنبال او شكستن بت هاى ديگر.
بـحـمـدالله امـسـال در مـكـه با اين تظاهرات عظيم و با اين شعارهاى كوبنده يك مقدارى ازصولت بت ها شكسته شد و انشاء الله بعدها هم خواهد شد.
و امـيـدواريـم كـه هـر سـال بـر ايـن مـسـائل اضـافـه بـشـود و مـسـلمـان هـامتصل بشوند به هم و همراه هم فرياد بكشند در جايى كه جاى فرياد است . و خداى تباركو تـعـالى از خداى تبارك و تعالى مى خواهم كه همه ما را بيدار كند و همه مسلمين را بيداركـنـد و تـوجـه آنـهـا را بـه مـصالح اسلام و به مصالح مسلمين بيشتر بكند. و اميدوارم كهدولت هاى منطقه هم به خود بيايند و از تبليغات سويى كه اين آخوندها مى كنند، خودشانرا كـنـار بـكـشـنـد و از تـبـليـغـات سـويـى كـه آمـريـكـا وعمال او مى كنند خودشان را كنار بكشند و با يك وحدت كلمه بروند تا اين كه اسلام را ازدست اين خونخوارها نجات بدهند و بلاد مسلمين را از دست اين اشخاص كه مى خواهند ببلعندهـمه بلاد مسلمين را، نجات بدهند. خداى تبارك و تعالى به همه ما و به همه شما تؤ فيقعنايت كند كه اين اعياد را با آشنايى به اسلام و احكام اسلام عيد بگيريم .
والسلام عليكم و رحمه الله
تاريخ : 16/6/63
پيام امام خمينى به مناسبت رحلت آيت الله آشتيانى
بسم الله الرحمن الرحيم
انالله و انا اليه راجعون
خـبـر تـاءسـف و تـاثـرآور رحـلت عـالم مـتـقـى مهذب و فقيه ارزشمند و متعهد، حضرت حجتالاسلام والمسلمين مرحوم آقاى حاج ميرزا محمد باقر آشتيانى رحمه الله عليه موجب نگرانىو تـالم شـد. ايـن جـانـب ايـشـان را از جـوانى مى شناختم و آنچه از ايشان دريافتم تقوا وصـفـاى بـاطـن ، اخـلاق كـريـمـانـه و اشـتـغـال بـه عـلم وعـمـل بود. خاندان محترم ايشان از اساتين فقاهت و چهره هاى بارز بين علما و فقها بودند وخدمت هابه علم و حوزه هاى علميه نمودند و (جزاهم الله عن الاسلام خيرا.) اين جانب فقدانايـن بـزرگـوار را بـه حـوزه هـاى عـلمـيـه و عـلمـاى مـعظم خصوصا علماى اعلام تهران دامتبركاتهم و به خاندان و بستگان محترمشان تسليت عرض و از خداوند تعالى براى ايشانرحـمت و غفران و براى بازماندگانشان صبر و سلامت و براى علماى اعلام سعادت و صحتو براى اسلام بزرگ قوت و قدرت و براى مجاهدان در راه خدا پايدارى و استقامت و براىشـهـداى جبهه ها و غيرجبهه ها علو مقام و عظمت و براى بازماندگانشان شكيبايى و كرامت وبـراى مـفقودين و اسرا رجوع به اوطانشان با سرفرازى و شهامت خواستارم و اميدوارم بادعـاى خـيـر حـضـرت بـقيه الله ارواحنا لمقدمه فداء اين كشور اسلامى از شر اجانب محفوظباشد.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 18/6/63
بيانات امام خمينى در ديدار با سرپرست و اعضاى ستاد تبليغات جنگ
بسم الله الرحمن الرحيم
مـهـم ايـن است كه انقلاب اسلامى ما انقلابى است كه به دست مردم صورت گرفته ، مردمانـقـلاب كـرده اند و مردم بايد آن را به آخر برسانند. مردم قيام كرده اند، شاه را بيرونكـرده و رژيـم او را سرنگون نموده و نظام اسلامى را كه به نفع مستضعفين است جايگزينآن كـرده انـد، پـس ، مـردم بـايـد پـاى كـارى كـه كـرده انـد بـايـسـتـنـد. هـر چـهعمل بزرگ باشد، دشمنش بيشتر و بزرگتر است .
امـروز كـه تـمـام بـوق هـاى تبليغاتى بر ضد اسلام و ايران است ، بدين خاطر است كهايـران را بـه سـازش و تسليم بكشند. انقلاب ما عظيم است و متكى به هيچ قدرتى نيست ،نـه قـدرت شـرق و نه قدرت غرب . انقلاب هايى كه در دنيا مى شود، به يكى از اين دوابـرقـدرت متكى است ولى انقلاب مردم ما انقلابى است متكى به خود مردم ، پس مردم بايداز پـيـامـدهـاى انـقلابشان گله نداشته باشند. امروز كشور ايران روى پاى خودش ايستادهاست ، لذا زحمت ها و توطئه ها را هم بايد تحمل كند. مردم ما بايد دائما پيغمبر اكرم (ص )را بـه يـاد بـيـاورنـد، پـيـغـمـبـر اكـرم (ص ) قـيـام كـردنـد، پـايدارى كردند، زحمت ها رامـتـحـمـل شدند، در مكه با آن همه زحمت مواجه شده و در محاصره شعب آن همه رنج كشيدند وبـعـد در مـديـنـه تـمام ايام زندگى شان را با رنج و زحمت تمام كردند و حضرت حتى دربستر بيمارى به جيش اسامه دستور حركت دادند. ما هم تا آخر، زحمت ها و رنج هاى توطئهابرقدرت ها را بايد تحمل كنيم . ما موظف هستيم تا امر الهى را انجام دهيم . پس ، از سختىهـا نـبـايـد هـراس داشـتـه بـاشـيـم . آيـا پـيـغـمـبـر اكـرم (ص ) درمـقـابـل سـخـتـى ها عقب نشينى كردند؟ آيا حاضر به تسليم و سازش شدند؟ ما هم كه كارانـبـيـا و پـيـغـمـبر اكرم (ص ) را انجام مى دهيم بايد بايستيم ، بايد مقاومت كنيم تا اسلاماسـتـقـرار پـيـدا كـنـد و عـدالت بـرقـرار شـود و دسـت ظـالم ها كوتاه گردد. اين را بايددنـبـال كـرد. مـردم زمـان حـضـرت رسـول (ص ) و اصـحـاب او مـقـاومـت كـردنـد و از سـختىنـهـراسـيدند تا پيروز شدند. ما هم وقتى وارد اين كار شديم و تصميم گرفتيم كه دستبدين عمل بزرگ بزنيم ، پيامدهايش را هم بايد پذيرا باشيم .

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation