بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب علم الیقین ، جلد اول, حکیم ملا محسن فیض کاشانى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     Elm10000 -
     ELM10001 -
     ELM10002 -
     ELM10003 -
     ELM10004 -
     ELM10005 -
     ELM10006 -
     ELM10007 -
     ELM10008 -
     ELM10009 -
     ELM10010 -
     ELM10011 -
     ELM10012 -
     ELM10013 -
     ELM10014 -
     ELM10015 -
     ELM10016 -
     ELM10017 -
     ELM10018 -
     ELM10019 -
     ELM10020 -
     ELM10021 -
     ELM10022 -
     ELM10023 -
     ELM10024 -
     ELM10025 -
     ELM10026 -
     ELM10027 -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
     FOOTNT03 -
     FOOTNT04 -
     FOOTNT05 -
     FOOTNT06 -
     FOOTNT07 -
 

 

 
 

1201-اعلى /14-19.
1202-كافى 1/238. بصائر الدرجات /151 با اندكى اختلاف .
1203-بصائر الدرجات /135 و 139.
1204-شرح نهج البلاغة 3/140 با تلخيصذيل خطبه 126.
1205-اين حديث از جهت لفظ و معنى متواتر است . ر.ك : بحارالانوار، 40/127.ملحقات احقاق الحق 7/597.
1206-خصال ، باب خصال پنجگانه /293.
1207-اقتباس از آيه 89 سوره نحل .
1208-كافى 1/240. بصائرالدرجات /157.
1209-جفر: پوست بزغاله يا ميش .
1210-كافى ، همين صفحه با تلخيص .
1211-بصائرالدرجات /156. از اين روايت استفاده مى شود كهنزول فرشته بر حضرت فاطمه عليهاالسلام و وجود مصحف ، پس از رحلت پيامبر صلىالله عليه و آله نبوده بلكه در زمان حيات آن حضرت بوده است . (م )
1212-اعلى /19.
1213-بصائرالدرجات 136 و 137.
1214-احاديث اين فصل را در كتاب بصائرالدرجات 141-192 ببينيد.
1215-شورى /7.
1216-مسند احمد 2/167.
1217-ناموس به هر چيزى گرانقدرى كه پوشيدن آن از نظر ديگران لازم استگويند. و در اينجا كتابى است كه پنهان مى كرده اند. (م )
1218-مفاتيح الغيب ، مفتاح اول ، فاتحه نهم ، ص 504.
1219-اعراف /185.
1220-انعام / 38.
1221-يونس / 57.
1222-مائده / 15 و 16.
1223-نحل / 89.
1224-((مستفيض )) به حديثى گويند كه به حد تواتر نرسيده ولى راويان آن درهر طبقه بيش از سه تن باشند (م ).
1225-اين حديث به طرق مختلفى در اكثر جوامع حديثى آمده است ، ر.ك : احقاق الحق9/309 - 373.
1226-معانى الاخبار /90.
1227-كافى 2/600.
1228-يعنى صفات را كه موجب آمرزش است يا راه شناسايى و استنباط را. (مجلسى -ره )
1229-كافى 2/598.
1230-در كافى به جاى ((اجداث )) ((احداث )) است ، يعنى روشنى در فتنه ها وحوادث .
1231-كافى 2/600.
1232-نهج البلاغه ، خطبه 181. جمله اخير را فقرات بعد همين خطبه تفسير مى كند،و آن اينكه : موجبات خشم و رضاى الهى براى همه انسانها يك چيز است ، و چنان نيست كهيك چيز موجب خشنودى خدا از گروهى و خشم او بر گروهى ديگر باشد. (م )
1233-نهج البلاغة ، خطبه 196.
1234-كافى 2/599.
1235-كافى 1/59.
1236-كافى 1/60.
1237-كافى 1/61.
1238-نساء /114.
1239-نساء /5.
1240-مائده /101.
1241-كافى 1/61.
1242-روايات آينده را در بصائرالدرجات صفحات 193 تا 196 ببينيد.
1243-عراقى در حاشيه احياء العلوم 1/99 گفته : اين حديث را ابن حبان در صحيحخود از ابن مسعود آورده ، و نيز عياشى 1/11 به لفظ ديگرى آورده است .
1244-بصائرالدرجات /196.
1245-تفسير قمى /745.
1246-معانى الاخبار /189.
1247-كافى 2/601.
1248-كافى 2/602.
1249-عنكبوت /45.
1250-كافى 2/598.
1251-كافى 2/606.
1252-يعنى كسانى كه در عمل به قرآن وفادارند و بار احكام قرآن را به دوش مىكشند. (م )
1253-كافى 2/606.
1254-ر.ك : ص 282.
1255-علق / 4 و 5.
1256-رعد /17.
1257-احزاب /66.
1258-اعراف /53.
1259-نباء/ 40.
1260-انعام / 56.
1261-زمر / 56.
1262-سجده / 12.
1263-شورى / 11.
1264-انعام / 100.
1265-بقره / 117.
1266-احزاب / 41.
1267-منافقون /9
1268-مزمل / 8
1269-شمس / 9و 10
1270-اعلى / 14 و 15
1271- كافى 2/627 بايد دانست كه بناى اين تقسيم ها بر تساوى واقعى و حقيقىميان اقسام نيست
وو نيز بنا بر جدا بودن اقسام از تمام جهات از يكديگر نيست ، از اين رو منافاتى بافزونى برخى از اقسام
يا نقصانش از ديگرى ندارد، و نيز منافاتى باداخل شدن بعضى اقسام در بعضى ديگر ندارد
(توضيح مؤلف - ره - به نقل از كتاب وافى )
1272- كافى 2/627 بايد دانست كه بناى اين تقسيم ها بر تساوى واقعى و حقيقىميان اقسام نيست
وو نيز بنا بر جدا بودن اقسام از تمام جهات از يكديگر نيست ، از اين رو منافاتى بافزونى برخى از اقسام
يا نقصانش از ديگرى ندارد، و نيز منافاتى باداخل شدن بعضى اقسام در بعضى ديگر ندارد
(توضيح مؤلف - ره - به نقل از كتاب وافى )
1273- كافى 2/627 بايد دانست كه بناى اين تقسيم ها بر تساوى واقعى و حقيقىميان اقسام نيست
وو نيز بنا بر جدا بودن اقسام از تمام جهات از يكديگر نيست ، از اين رو منافاتى بافزونى برخى از اقسام
يا نقصانش از ديگرى ندارد، و نيز منافاتى باداخل شدن بعضى اقسام در بعضى ديگر ندارد
(توضيح مؤلف - ره - به نقل از كتاب وافى )
1274-مؤلف در اين بخش ، نخست روايات تحريف را مى آورد و سپس به توجيه انهامى پردازد
كه نتيجه آن تحريف ناپذيرى قرآن كريم است
1275-آل عمران / 110.
1276-فرقان / 74... و جعلنا للمتقين اماما
1277-رعد / 11
1278-نساء / 166
1279-مائده / 67
1280-نساء 168
1281-شعرا / 227
1282-انعام / 93
1283-تفسير قمى / 10 - 11
1284-واقعه / 29
1285-ق / 10
1286-الدر المنثور 6/157
1287-رك : مجمع البيان 9/218
1288-كافى 2/631 باب نوادر
1289-كافى 2/633
1290-از اينجا تا آخر اين باب اختلاف بسيارى ميان نسخه ها موجود است و گويا مؤلف (ره )
در آن تجديد نظر نموده و اضافاتى نموده است .
1291-فصلت / 41 و 42
1292-حجر / 9
1293-روضه كافى / 53، حديث 16
1294-تفسير قمى / 745
1295-همان / 744 اين دو روايت مى رساند كه قرآن توسط على عليه السلام گردآورى شده
و چيزى از آن تباه نگرديده است . و اما اينكه قرآن على عليه السلام با اين قرآن در
لفظ فرق داشته است نيازمند به دليلاست ، كه روايت تحريف از اين دليل نارساست . و مراد
از خواندن قرآن كما انزل ، و اينكه هيچ كس جامع همه قرآن نيست آن است كه بر جميع
معانى قرآن و فهم آن چنانكه بايد، كسى جز امامان عليه السلام آگاه نيست ، و اين مطلبى
است كه عقل و نقل آن را تاييد مى كند و ربطى به تحريف لفظى قرآن كريم ندارد.
1296-زيرا كه نشان مى دهد اولا مقدار سوره ها معين بوده ، ثانيااول و آخر قرآن مشخص بوده
است ، و اين با تحريف قرآن منافات دارد، زيرا وقوع تحريف را پس از پيامبر صلى اللهعليه و آله
مى دانند و اين مطالب در زمان رسول خدا صلى الله عليه و آله معروف و مشهور بوده و اززبان
آن حضرت نقل گرديده است .
1297-زيرا در كافى 2/634 از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه : قرآنىكه جبرئيل عليه السلام
براى رسول خدا صلى الله عليه و آله آورد هفده هزار آيه بوده است
1298-رساله اعتقادات ، باب اعتقاد در اندازه قرآن و اين جملات آخر اقتباس است ازآيه 187
سوره آل عنمران . نكته اى قابل ذكر است و آن اينكه : قائلان به تحريف گويند: قرآن
على عليه السلام با قرآن جماعت فرق داشت ، در اينجا بايد پرسيد: آيا به فاصله چندروز
كه على عليه السلام سرگرم جمع قرآن بود، تحريف گران چطور توانستند اين همهتحريف در ا
آيات قرآن از نقص و تغيير و جابجايى و... انجام دهند و قرآنى را آن گونه كه خواستندآماده كنند. در
مقابل قرآن على عليه السلام قرار دهند؟
1299-تفسير نيشابورى در حاشيه تفسير طبرى 1 / 24. و در متن كتاب افتادگى وتصحيف چندى صورت گرفته بود كه ما براساس متن تفسير ترجمه كرديم و اصلا اينقسمت در نسخه خطى نبود
1300-اعراف / 51.
1301-توبه / 67.
1302-مريم / 64.
1303-نبا / 38
1304-انعام / 23
1305-عنكبوت / 25
1306-ص / 64
1307-ق / 28
1308-يس / 65
1309-قيامت / 22 و 23
1310-انعام / 103
1311-نجم / 13 و 14
1312-طه / 109 و 110
1313-شورى / 51
1314-نساء / 164
1315-اعراف / 22
1316-احزاب / 59
1317-مائده / 67
1318-مريم / 65
1319-يونس / 61
1320-آل عمران / 77
1321-مطففين / 15
1322-طه / 5
1323-انعام / 3
1324-حديد / 3و 4
1325-حديد / 3 و 4
1326-ق / 16
1327-فجر / 22
1328-انعام / 95
1329-بقره / 210
1330-انعام / 158
1331-سجده / 10.
1332-بقره / 46.
1333-احزاب / 46.
1334-عنكوبت / 5.
1335-كهف / 110.
1336-كهف / 53.
1337-نور / 25.
1338-احزاب / 10.
1339-در اينجا ((ظن )) را به معناى شك و گمان دانسته در صورتى كه ((ظن ))مطلق علم است و ما هم ((باور دارند)) و ((يقين دارند)) ترجمه كرديم .
1340-انباى ء / 47.
1341-كهف / 105
1342-مؤ من / 40
1343-اعراف / 8 و9
1344-سجده / 11
1345-زمر / 42
1346-انعام / 61
1347-نحل / 32
1348-نحل / 28
1349-ابراهيم / 23.
1350-ممتحنه / 4.
1351-فصلت / 21.
1352-عبس / 34 - 36.
1353-نساء / 41.
1354-اسراء / 79.
1355-زمر، 73.
1356-مراد عقوبت و كيفر گناه و خلاف نيست ، زيرا انبيا معصومند، بلكه منظور((پى آمد)) است يعنى موسى عليه السلام پس از اين درخواست بيهوش گرديد چنانكهرسول خدا صلى الله عليه و آله هنگام تجلى پروردگارمتعال بر او حالت غش بر او عارض مى گشت . (حاشيه توحيد صدوق ).
1357-منظور مشاهده قلبى و كشف كامل است .(م )
1358-اعراف / 143.
1359-صافات / 99
1360-حديد / 25
1361-حشر / 2
1362-نحل / 26
1363-يعنى همان گونه كه در دنيا افعال الهى باافعال بشر فرق دارد در آخرت نيز چنين
است ، از جمله آمدن خدا و آيات او، زيرا خداوند مانند مخلوقات خود نيست و فناناپذير
است . (م )
1364-شورى / 11
1365-توبه ، 77
1366-اين جمله از مرحوم صدوق است
1367-توحيد صدوق / 255 - 270.
1368-كافى 2 / 629.
1369-دخان / 3 و 4.
1370-دخان / 3 و 4.
1371-كافى 4 / 157 و 158.
1372-تفسير قمى / 615 و 732. و در كافى يافت نشد.
1373-شعراء / 193.
1374-قدر / 4.
1375-كافى 2 / 630.
1376-كافى 2 / 630.
1377-توحيد / 225. در اين زمينه مرحوم صدوق توضيحى دارد، به همان جا مراجعهشود.
1378-توحيد، ص 224.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation