|
|
|
|
|
|
1201-اعلى /14-19. 1202-كافى 1/238. بصائر الدرجات /151 با اندكى اختلاف . 1203-بصائر الدرجات /135 و 139. 1204-شرح نهج البلاغة 3/140 با تلخيصذيل خطبه 126. 1205-اين حديث از جهت لفظ و معنى متواتر است . ر.ك : بحارالانوار، 40/127.ملحقات احقاق الحق 7/597. 1206-خصال ، باب خصال پنجگانه /293. 1207-اقتباس از آيه 89 سوره نحل . 1208-كافى 1/240. بصائرالدرجات /157. 1209-جفر: پوست بزغاله يا ميش . 1210-كافى ، همين صفحه با تلخيص . 1211-بصائرالدرجات /156. از اين روايت استفاده مى شود كهنزول فرشته بر حضرت فاطمه عليهاالسلام و وجود مصحف ، پس از رحلت پيامبر صلىالله عليه و آله نبوده بلكه در زمان حيات آن حضرت بوده است . (م ) 1212-اعلى /19. 1213-بصائرالدرجات 136 و 137. 1214-احاديث اين فصل را در كتاب بصائرالدرجات 141-192 ببينيد. 1215-شورى /7. 1216-مسند احمد 2/167. 1217-ناموس به هر چيزى گرانقدرى كه پوشيدن آن از نظر ديگران لازم استگويند. و در اينجا كتابى است كه پنهان مى كرده اند. (م ) 1218-مفاتيح الغيب ، مفتاح اول ، فاتحه نهم ، ص 504. 1219-اعراف /185. 1220-انعام / 38. 1221-يونس / 57. 1222-مائده / 15 و 16. 1223-نحل / 89. 1224-((مستفيض )) به حديثى گويند كه به حد تواتر نرسيده ولى راويان آن درهر طبقه بيش از سه تن باشند (م ). 1225-اين حديث به طرق مختلفى در اكثر جوامع حديثى آمده است ، ر.ك : احقاق الحق9/309 - 373. 1226-معانى الاخبار /90. 1227-كافى 2/600. 1228-يعنى صفات را كه موجب آمرزش است يا راه شناسايى و استنباط را. (مجلسى -ره ) 1229-كافى 2/598. 1230-در كافى به جاى ((اجداث )) ((احداث )) است ، يعنى روشنى در فتنه ها وحوادث . 1231-كافى 2/600. 1232-نهج البلاغه ، خطبه 181. جمله اخير را فقرات بعد همين خطبه تفسير مى كند،و آن اينكه : موجبات خشم و رضاى الهى براى همه انسانها يك چيز است ، و چنان نيست كهيك چيز موجب خشنودى خدا از گروهى و خشم او بر گروهى ديگر باشد. (م ) 1233-نهج البلاغة ، خطبه 196. 1234-كافى 2/599. 1235-كافى 1/59. 1236-كافى 1/60. 1237-كافى 1/61. 1238-نساء /114. 1239-نساء /5. 1240-مائده /101. 1241-كافى 1/61. 1242-روايات آينده را در بصائرالدرجات صفحات 193 تا 196 ببينيد. 1243-عراقى در حاشيه احياء العلوم 1/99 گفته : اين حديث را ابن حبان در صحيحخود از ابن مسعود آورده ، و نيز عياشى 1/11 به لفظ ديگرى آورده است . 1244-بصائرالدرجات /196. 1245-تفسير قمى /745. 1246-معانى الاخبار /189. 1247-كافى 2/601. 1248-كافى 2/602. 1249-عنكبوت /45. 1250-كافى 2/598. 1251-كافى 2/606. 1252-يعنى كسانى كه در عمل به قرآن وفادارند و بار احكام قرآن را به دوش مىكشند. (م ) 1253-كافى 2/606. 1254-ر.ك : ص 282. 1255-علق / 4 و 5. 1256-رعد /17. 1257-احزاب /66. 1258-اعراف /53. 1259-نباء/ 40. 1260-انعام / 56. 1261-زمر / 56. 1262-سجده / 12. 1263-شورى / 11. 1264-انعام / 100. 1265-بقره / 117. 1266-احزاب / 41. 1267-منافقون /9 1268-مزمل / 8 1269-شمس / 9و 10 1270-اعلى / 14 و 15 1271- كافى 2/627 بايد دانست كه بناى اين تقسيم ها بر تساوى واقعى و حقيقىميان اقسام نيست وو نيز بنا بر جدا بودن اقسام از تمام جهات از يكديگر نيست ، از اين رو منافاتى بافزونى برخى از اقسام يا نقصانش از ديگرى ندارد، و نيز منافاتى باداخل شدن بعضى اقسام در بعضى ديگر ندارد (توضيح مؤلف - ره - به نقل از كتاب وافى ) 1272- كافى 2/627 بايد دانست كه بناى اين تقسيم ها بر تساوى واقعى و حقيقىميان اقسام نيست وو نيز بنا بر جدا بودن اقسام از تمام جهات از يكديگر نيست ، از اين رو منافاتى بافزونى برخى از اقسام يا نقصانش از ديگرى ندارد، و نيز منافاتى باداخل شدن بعضى اقسام در بعضى ديگر ندارد (توضيح مؤلف - ره - به نقل از كتاب وافى ) 1273- كافى 2/627 بايد دانست كه بناى اين تقسيم ها بر تساوى واقعى و حقيقىميان اقسام نيست وو نيز بنا بر جدا بودن اقسام از تمام جهات از يكديگر نيست ، از اين رو منافاتى بافزونى برخى از اقسام يا نقصانش از ديگرى ندارد، و نيز منافاتى باداخل شدن بعضى اقسام در بعضى ديگر ندارد (توضيح مؤلف - ره - به نقل از كتاب وافى ) 1274-مؤلف در اين بخش ، نخست روايات تحريف را مى آورد و سپس به توجيه انهامى پردازد كه نتيجه آن تحريف ناپذيرى قرآن كريم است 1275-آل عمران / 110. 1276-فرقان / 74... و جعلنا للمتقين اماما 1277-رعد / 11 1278-نساء / 166 1279-مائده / 67 1280-نساء 168 1281-شعرا / 227 1282-انعام / 93 1283-تفسير قمى / 10 - 11 1284-واقعه / 29 1285-ق / 10 1286-الدر المنثور 6/157 1287-رك : مجمع البيان 9/218 1288-كافى 2/631 باب نوادر 1289-كافى 2/633 1290-از اينجا تا آخر اين باب اختلاف بسيارى ميان نسخه ها موجود است و گويا مؤلف (ره ) در آن تجديد نظر نموده و اضافاتى نموده است . 1291-فصلت / 41 و 42 1292-حجر / 9 1293-روضه كافى / 53، حديث 16 1294-تفسير قمى / 745 1295-همان / 744 اين دو روايت مى رساند كه قرآن توسط على عليه السلام گردآورى شده و چيزى از آن تباه نگرديده است . و اما اينكه قرآن على عليه السلام با اين قرآن در لفظ فرق داشته است نيازمند به دليلاست ، كه روايت تحريف از اين دليل نارساست . و مراد از خواندن قرآن كما انزل ، و اينكه هيچ كس جامع همه قرآن نيست آن است كه بر جميع معانى قرآن و فهم آن چنانكه بايد، كسى جز امامان عليه السلام آگاه نيست ، و اين مطلبى است كه عقل و نقل آن را تاييد مى كند و ربطى به تحريف لفظى قرآن كريم ندارد. 1296-زيرا كه نشان مى دهد اولا مقدار سوره ها معين بوده ، ثانيااول و آخر قرآن مشخص بوده است ، و اين با تحريف قرآن منافات دارد، زيرا وقوع تحريف را پس از پيامبر صلى اللهعليه و آله مى دانند و اين مطالب در زمان رسول خدا صلى الله عليه و آله معروف و مشهور بوده و اززبان آن حضرت نقل گرديده است . 1297-زيرا در كافى 2/634 از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه : قرآنىكه جبرئيل عليه السلام براى رسول خدا صلى الله عليه و آله آورد هفده هزار آيه بوده است 1298-رساله اعتقادات ، باب اعتقاد در اندازه قرآن و اين جملات آخر اقتباس است ازآيه 187 سوره آل عنمران . نكته اى قابل ذكر است و آن اينكه : قائلان به تحريف گويند: قرآن على عليه السلام با قرآن جماعت فرق داشت ، در اينجا بايد پرسيد: آيا به فاصله چندروز كه على عليه السلام سرگرم جمع قرآن بود، تحريف گران چطور توانستند اين همهتحريف در ا آيات قرآن از نقص و تغيير و جابجايى و... انجام دهند و قرآنى را آن گونه كه خواستندآماده كنند. در مقابل قرآن على عليه السلام قرار دهند؟ 1299-تفسير نيشابورى در حاشيه تفسير طبرى 1 / 24. و در متن كتاب افتادگى وتصحيف چندى صورت گرفته بود كه ما براساس متن تفسير ترجمه كرديم و اصلا اينقسمت در نسخه خطى نبود 1300-اعراف / 51. 1301-توبه / 67. 1302-مريم / 64. 1303-نبا / 38 1304-انعام / 23 1305-عنكبوت / 25 1306-ص / 64 1307-ق / 28 1308-يس / 65 1309-قيامت / 22 و 23 1310-انعام / 103 1311-نجم / 13 و 14 1312-طه / 109 و 110 1313-شورى / 51 1314-نساء / 164 1315-اعراف / 22 1316-احزاب / 59 1317-مائده / 67 1318-مريم / 65 1319-يونس / 61 1320-آل عمران / 77 1321-مطففين / 15 1322-طه / 5 1323-انعام / 3 1324-حديد / 3و 4 1325-حديد / 3 و 4 1326-ق / 16 1327-فجر / 22 1328-انعام / 95 1329-بقره / 210 1330-انعام / 158 1331-سجده / 10. 1332-بقره / 46. 1333-احزاب / 46. 1334-عنكوبت / 5. 1335-كهف / 110. 1336-كهف / 53. 1337-نور / 25. 1338-احزاب / 10. 1339-در اينجا ((ظن )) را به معناى شك و گمان دانسته در صورتى كه ((ظن ))مطلق علم است و ما هم ((باور دارند)) و ((يقين دارند)) ترجمه كرديم . 1340-انباى ء / 47. 1341-كهف / 105 1342-مؤ من / 40 1343-اعراف / 8 و9 1344-سجده / 11 1345-زمر / 42 1346-انعام / 61 1347-نحل / 32 1348-نحل / 28 1349-ابراهيم / 23. 1350-ممتحنه / 4. 1351-فصلت / 21. 1352-عبس / 34 - 36. 1353-نساء / 41. 1354-اسراء / 79. 1355-زمر، 73. 1356-مراد عقوبت و كيفر گناه و خلاف نيست ، زيرا انبيا معصومند، بلكه منظور((پى آمد)) است يعنى موسى عليه السلام پس از اين درخواست بيهوش گرديد چنانكهرسول خدا صلى الله عليه و آله هنگام تجلى پروردگارمتعال بر او حالت غش بر او عارض مى گشت . (حاشيه توحيد صدوق ). 1357-منظور مشاهده قلبى و كشف كامل است .(م ) 1358-اعراف / 143. 1359-صافات / 99 1360-حديد / 25 1361-حشر / 2 1362-نحل / 26 1363-يعنى همان گونه كه در دنيا افعال الهى باافعال بشر فرق دارد در آخرت نيز چنين است ، از جمله آمدن خدا و آيات او، زيرا خداوند مانند مخلوقات خود نيست و فناناپذير است . (م ) 1364-شورى / 11 1365-توبه ، 77 1366-اين جمله از مرحوم صدوق است 1367-توحيد صدوق / 255 - 270. 1368-كافى 2 / 629. 1369-دخان / 3 و 4. 1370-دخان / 3 و 4. 1371-كافى 4 / 157 و 158. 1372-تفسير قمى / 615 و 732. و در كافى يافت نشد. 1373-شعراء / 193. 1374-قدر / 4. 1375-كافى 2 / 630. 1376-كافى 2 / 630. 1377-توحيد / 225. در اين زمينه مرحوم صدوق توضيحى دارد، به همان جا مراجعهشود. 1378-توحيد، ص 224.
|
|
|
|
|
|
|
|