بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب علم الیقین ، جلد اول, حکیم ملا محسن فیض کاشانى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     Elm10000 -
     ELM10001 -
     ELM10002 -
     ELM10003 -
     ELM10004 -
     ELM10005 -
     ELM10006 -
     ELM10007 -
     ELM10008 -
     ELM10009 -
     ELM10010 -
     ELM10011 -
     ELM10012 -
     ELM10013 -
     ELM10014 -
     ELM10015 -
     ELM10016 -
     ELM10017 -
     ELM10018 -
     ELM10019 -
     ELM10020 -
     ELM10021 -
     ELM10022 -
     ELM10023 -
     ELM10024 -
     ELM10025 -
     ELM10026 -
     ELM10027 -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
     FOOTNT03 -
     FOOTNT04 -
     FOOTNT05 -
     FOOTNT06 -
     FOOTNT07 -
 

 

 
 

1001-كمال الدين /159.
1002-محمد صلى الله عليه و آله - م = 40، ح = 8، م = 40، د = 4 = 92. (م )
1003-كشف الغمة 1/21.
1004-جبار هم به معناى جبران كننده است و هم نيرومند، يعنى كسى كه به قهر وغلبه ديگران را تحت نفوذ خود گيرد، نه زورگو. (م )
1005-اخبار قس در بسيارى از كتابهاى تراجم و ادب آمده است ، و سخن فوق جزءخطبه اى از اوست كه جاحظ در كتاب ((البيان و التبيين )) 1/308 در باب ذكر نامهاىخطيبان و بليغان ، و سجستانى در كتاب ((المعمرون )) ص 87 و صدوق در((كمال الدين )) /167 آورده اند.
1006-كمال الدين /170.
1007-همان /179. دلائل النبوة 1/298.
1008-كمال الدين /182. و نيز ر.ك : سيره ابن هشام 1/180.
1009-كمال الدين /187 و 190.
1010-كمال الدين /187 و 190.
1011-كمال الدين ، ص 198.
1012-همان ، ص 200. و نيز ر.ك : سيره ابن هشام 1/226.
1013-همان ، ص 161. و نيز ر.ك : سيره ابن هشام 1/214
1014-همان ، ص 171 و نظير آن در سيره ابن هشام 1/168.
1015-كمال الدين ، ص 174.
1016-كافى 1/446.
1017-بشارة المصطفى /249. امالى شيخ طوسى ، جزء 11، ص 192.
1018-ر.ك : سيره ابن هشام 1/159. دلائل النبوة 1/91.
1019-كمال الدين /197.
1020-ر.ك : كمال الدين /191. سيره ابن هشام 1/15.
1021-ر.ك : صفة الصفوة 1/50.
1022-ر.ك : صفة الصفوة 1/52. سيره ابن هشام 1/158، و نيز بيشتر كتابهاىسيره و تاريخ .
1023-جن /8 و 9.
1024-ابو حامد غزالى در احياء علوم الدين 2/358.
1025-مسند احمد 1/403 و 6/68 و 155 به لفظ: اللهم احسنت خلقى فاحسنخلقى .
1026-مستدرك حاكم 1/532.
1027-اعراف /199.
1028-نحل /90.
1029-لقمان /17.
1030-مائده /13.
1031-مومنون /96.
1032-قلم /4.
1033-مستدرك حاكم 1/48، و در آن معانى الاخلاق است .
1034-ر.ك : مسند احمد 2/381. موطا مالك 3/97.
1035-براى يافتن مدارك احاديث اين فصل ر.ك : پاورقى احياءالعلوم 2/359 و محجةالبيضاء 4/123.
1036-شايد مراد سفره رنگين باشد. (م )
1037-در روايتى است كه : سير و پياز و موسير وعسل معافيردار نمى خورد. و معافير چيزى است كه از درخت كه در شكم زنبورعسل مى ماند و با عسل آميخته مى شود و پس از خوردنعسل بوى نامطبوعى در دهان باقى مى گذارد، (ظاهرا موم است .) (مؤلف - ره )
1038-آل عمران /159.
1039-يعنى رطب و يابس در آيات قرآن نبافيد و هر آيه اى را شاهد معناى آيه ديگرنگيريد. (م )
1040-سنن ترمذى كتاب مناقب ، باب 8.
1041-ر.ك : تاريخ طبرى 2/270. و ايندليل است بر نادرستى آنكه نوشته اند حضرتش عريشى (مركز فرماندهى ) ساخته بودو خود در آن قرار داشت و در ميدان حضور نداشت . (م )
1042-همان ، و نيز نهج البلاغه ، كلام نهم از باب غريب كلامه .
1043-كافى 4/89.
1044-فلاح السائل ، فصل 19، ص 161.
1045-غزالى در احياء علوم الدين 2/381.
1046-دلائل النبوة 1/223.
1047-معانى الاخبار /51.
1048-و نيز ر.ك : سنن النبى صلى الله عليه و آله تاليف علامه طباطبائى رحمةالله كه به فارسى روان ترجمه گرديده است . (م )
1049-عنكبوت /48.
1050-جمعه /2.
1051-انعام /92.
1052-بصائر الدرجات /225. معانى الاخبار /53. اختصاص /263.
در اين كه پيامبر صلى الله عليه و آله به الهام الهى و از راه اعجاز مى توانست بخواندو بنويسد و با هر كس ‍ به زبان خودش سخن گويد، سخنى نيست ، بلكه سخن در ايناست كه آن حضرت درس نخواند و خط ننوشت حتى وحى الهى و نامه هاى حضرتش راديگران مى نوشتند. و نيز به هيچ كس خط نياموخت . و خواندن كتاب خدا هم از روى نوشتهنبوده است . (م )
1053-همان ، ص 227.
1054-اين نامها را از آيات گوناگون قرآن كريم گرفته شده است .
1055-قسمت اول حديثى است كه صدوق رحمة الله در امالى مجلس 17، ص 71 و من لايحضره الفقيه 4/130 روايت نموده ، و بقيه آن درفصل آينده خواهد آمد.
1056-در اين زمينه ر.ك : راه سعادت ، آية الله شعرانى /239.
1057-قلنسوه نوعى كلاه است . (م )
1058-امالى صدوق ، مجلس 17، ص 71. من لا يحضره الفقيه 4/131. ابتداى حديثدر فصل سابق گذشت .
1059-گفته اند: در ميان پيامبران گذشته شان غنائم چنين بود كه آن پيامبر پس ازبازگشت از جنگ همه غنيمت ها را جمع مى كرد و چون جمع مى شد آتشى از فضا مى آمد و همهرا مى سوزاند، و اگر سرقتى از آنها صورت گرفته بود آن آتش فرود نمى آمد تامال سرقت شده به غنائم بازگردانده شود. و اين آمدن آتش نشانه آن بود كه كارشاننزد خداوند پذيرفته است ، (بنابراين از غنائم بهره اى نمى بردند)، ولى خداونداستفاده از غنائم را براى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آلهحلال ساخت و آنها را در ميان ياران خود تقسيم مى نمود و آتش شهوات آنان ، غنائم را درخود هضم مى كرد، و اين عنايتى از جانب خدا به آنان و گراميداشتى نسبت به آن حضرتبود. (مؤلف - ره )
1060-صحيح بخارى 1/91 و نيز ر.ك : بحارالانوار 16/313 - 325.
1061-مسند احمد 2/412.
1062-همان كتاب ، و خصال صدوق /292.
1063-مسند 5/181 و 383.
1064-صحيح مسلم 5/5.
1065-همان ، 5/4.
1066-دلائل النبوة 2/122.
1067-احقاف /29 - 31.
1068-مجمع البيان 9/93، و در آن ((هفت نفر)) است .
1069-تفسير قمى /624.
1070-بحارالانوار 16/325. مسند احمد 1/50 و 281.
1071-امالى طوسى ، جزء 10، ص 170، صحيح مسلم 15/37.
1072-سنن ترمذى 5/585. سنن دارمى 1/26.
1073-مسند احمد 1/281 و 295. و نيز ر.ك : سنن دارمى 1/26.
1074-مناقب ابن شهر آشوب 1/214. و در سنن ترمذى 5/585 چنين است : ((ميان روحو جسد بود)).
1075-ر.ك : دلائل النبوة 2/148.
1076-صحيح بخارى 2/2. صحيح مسلم 6/142 و 143. مسلم احمد 2/212. سنندارمى 1/29.
1077-يعنى هدف نهايى و علت غايى هميشه مطرح آن در ذهن پيش ازعمل است ولى در تحقق و وجود خارجى پس از پايانعمل بروز مى كند. بنابراين خاندان عصمت عليهم السلام كه علت غايى عالمند، در صورتظاهر در واپسين امتها قرار گرفته اند.
1078-نجم /5.
1079-بحار الانوار 25/21.
1080-يعنى در قوس نزول خلقت اوليم ، زيرا نخستين مخلوق خدا هستيم ، و در قوسصعود آخريم ، زيرا پس از بازگشت همه موجودات به سوى خداوند و هلاك آنها، ما زندههستيم چرا كه وجه خداييم و وجه خدا باقى است . (م )
1081-صحيح بخارى 4/226. صحيح مسلم 2/312.
1082-فخر رازى در كتاب معالم (ص 95) گويد: هنگام آمدن پيامبر صلى الله عليهو آله جهان پر از كفر و ضلالت بود، يهوديان در مذاهب باطلهمثل تشبيه خدا و افتراى بر انبيا و تحريف تورات به سر مى بردند، و نصاراقائل به تثليث و اب و ابن و حلول و اتحاد بودند، و مجوسيان دو خداى يزدان و اهريمن رااثبات مى كردند و نكاح با مادران را حلال مى دانستند، و مردم عرب غرق در پرستش بتهاو فسادانگيزى در زمين بودند، و چون آن حضرت صلى الله عليه و آله مبعوث شد دنيا ازباطل به حق و از تاريكى به روشنايى بازگشت ، و زبانها به توحيد خدا باز شد، وخردها به معرفت خدا روشن گشت و مردم از دوستى دنيا به دوستى مولى رجوع كردند. وچون نبوت معنايى جز تكميل ناقصان در قوه علمى و عملى ندارد و مى بينيم كه اين اثر باآمدن سرور ما محمد صلى الله عليه و آله بيش از آنچه با آمدن پيامبران گذشته ظاهرشده بود حاصل گشت ، پى مى بريم كه او سرور و پيشواى پيامبران است . (مؤلف - ره)
1083-صحيح مسلم 15/36. جامع الصغير 1/67.
1084-واقعه /38 و 41.
1085-واقعه /8 - 10.
1086-حجرات /13.
1087-احزاب /33.
1088-امالى صدوق ، مجلس 92، ص 630، تفسير قمى /661.دلائل النبوة 1/133
1089-كمال الدين /275. درالمنثور 5/98.
1090-شعراء /219.
1091-ر.ك : الدرالمنثور 5/98.
1092-كمال الدين /281.
1093-شك از راوى است . (م )
1094-بحارالانوار 40/54 به نقل از كنزالفوائد.
1095-كمال الدين /254. عيون اخبارالرضا 1/262.
1096-كمال الدين /261.
1097-كنايه از غاصبان خلافت .
1098-كمال الدين /252.
1099-عيون اخبارالرضا عليه السلام 1/306.
1100-تفسير امام عسكرى عليه السلام /109. و آيه در سوره بقره /37.
1101-تفسير امام عسكرى عليه السلام / 180،ذيل آيه : قالوا قلوبنا غلف ...
1102-تفسير امام عسكرى عليه السلام /181،ذيل آيه و لما جاء هم كتاب من عندالله ...
1103-كشف الغمة 1/15. مناقب ابن شهر آشوب 1/155.
1104-مراد ده سال پس از هجرت است كه آغازسال يازدهم مى شود. (م )
1105-ظكشف الغمة 1/14. مشهور آن است كه وفات آن حضرت در بيست و هشتم صفرهمان سال (يعنى چهار روز قبل از تاريخ فوق ) واقع شده است . (م )
1106-غزالى در كتاب احياء علوم الدين 1/383.
1107-احياء علوم الدين 2/383، و مدارك آنها در پاورقى آن و نيز در پاورقى كتابمحجة البيضاء 4/164 آمده است .
1108-انفال /17.
1109-در اين قسمت ، اخبار غيبى با معجزات ديگر خلط شده است . (م )
1110-مطالب اين فصل در محجة البيضاء 4/170 به بعد آمده و مدارك آنها درپاورقى ذكر گرديده است .
1111-نهج البلاغه ، خطبه 190 مشهور به قاصعه .
1112-مسند احمد، 5/139.
1113-يكى از مشايخ را درباره خون منجمدى كه در كودكى قلب پيامبر صلى اللهعليه و آله را شكافتند و آن را بيرون آوردند و فرشته گفت : اين بهره شيطان از توست، پرسيدند، گفت : اين خون منجمدى است كه خداوند در قلوب افراد بشر آفريده و قابليتآن را دارد كه شيطان در آن القائاتى كند. اين خون را از قلب مبارك پيامبر صلى اللهعليه و آله بيرون آوردند و ديگر جايى براى پذيرش القائات شيطان در آن باقىنماند. اين است معناى حديث ، و شيطان را هرگز بهره اى در آن حضرت نبود و آن چيزى كهفرشته پاك كرد همان چيزى است كه گفتيم در سرشت بشر قرار دارد، و آن را كه عاملىبراى القائات شيطان است از قلب آن حضرت بيرون آوردند تا القائاتى در قلب اووارد نگردد.
گفتند: پس چرا خداوند اين عامل را در آن ذات شريف آفريد در صورتى كه ممكن بود ازآغاز آن را در او نيافريند. پاسخ داد: براى آنكه آن علقه از جمله اجزاى انسانى است وخداوند آن را براى كمال خلقت انسان آفريده و از آن گريزى نيست ، و كندن آن از قلبپيامبر صلى الله عليه و آله كرامتى الهى است كه پس از آفرينش آن صورت گرفت .(مؤلف - ره )
1114-ر.ك : دلائل النبوة 1/107، و نيز بسيارى از كتابهاى تاريخ و سيره .
1115-صحيح بخارى 2/191. مسند احمد 5/122 و 143. اين مطلب از ديدگاه شيعهمورد انتقاد قرار گرفته و مرحوم سيد عبدالرزاق مقرم در كتاب العباس عليه السلام /130 آن را نقد كرده است . (م )
1116-صحيح بخارى 9/182.
1117-اسراء /88.
1118-احياء علوم الدين 2/387.
1119-مدثر /24.
1120-قمر /2.
1121-فرقان /4.
1122-انعام /25.
1123-فصلت /5.
1124-فصلت /26.
1125-انفال /31.
1126-بقره /24.
1127-نحل /90.
1128-ر.ك : الدرالمنثور 6/282 ذيل آيه ذرنى و من خلقت وحيدا (مدثر /11)
1129-قصص /7.
1130-بقره /179.
1131-سبا /51.
1132-فصلت /34.
1133-هود /44.
1134-عنكبوت /40.
1135-بقره /94 و 95.
1136-بقره /94 و 95.
1137-آل عمران /122.
1138-انفال /7.
1139-قمر /17 و 22 و 32.
1140-حجر /9.
1141-ص /54.
1142-سبا /6.
1143-نجم /3 - 5.
1144-احزاب /56.
1145-حديث ثقلين از احاديث متواترى است كه از طريق شيعه و سنت روايت شده است .
1146-التفات از غايت به حاضر يا متكلم يكى از فنون علم بلاغت است كه در عربىكابرد دارد، و در فارسى جالب به نظر نمى رسد، ولى ما به جهت حفظ امانت در ترجمهقرآن ، به همين صورت آورديم . (م )
1147-امالى صدوق ، مجلس 69، ص 449، با اندكى اختلاف .
1148-امالى صدوق ، مجلس 69، ص 448.
1149-تفسير قمى /376.
1150-صحيح بخارى ، باب معراج ، 5/66.
1151-دلائل النبوة 1/136، در المنثور 1/142.
1152-اشاره به آيه 10 از سوره صافات : الا من خطف الخطفة فاتبعه شهابثاقب .
1153-مضمون آيه 10 از سوره نساء.
1154-مضمون آيه 275 از سوره بقره .
1155-يعنى در خانه شوهر خود فرزندانى از زنا به دنيا مى آورند و به شوهرانخود نسبت مى دهند.
1156-آل عمران /68.
1157-يعنى از حجابهاى معنوى . يا آنكه ميانمحل صدور وحى الهى و ذوى العقول از مخلوقات او نود هزار حجاب است . (علامه مجلسى -ره )
1158-رعد /29.
1159-نجم /9.
1160-مضمون آيات 285 و 286 سوره بقره .
1161-تفسير قمى / 368 ذيل آيه اول سوره اسراء.
1162-مستحب است نمازگزار هفت تكبير در آغاز نماز بگويد و يكى از آنها را تكبيرةالاحرام قرار دهد، و اين هفت تكبير را در سه مرحله بگويد،اول سه تكبير بگويد سپس دعاى وارده را بخواند، سپس دو تكبير ديگر بگويد و بازدعاى وارده را بخواند، سپس دو تكبير ديگر بگويد و باز دعا بخواند و استعاذه كند ومشغول خواندن سوره حمد گردد. (م )
1163-فروع كافى 3/482. علل الشرايع 2/312.
1164-تفسير قمى /652 در تفسير آيه : لقد راى من آيات ربه الكبرى (نجم /18)
1165-كشف الغمة 1/106.
1166-نجم /16.
1167-تفسير الدرالمنثور 6/125.
1168-صحيح مسلم 2/232. مسند احمد 2/282. و توصيف موسى عليه السلام از اينروايت افتاده و در مصدر چنين است : مردى بود مضطرب (؟)، داراى موهايى صاف (؟)،گويى از مردان شنوه است .
1169-بنا بر قول مشهور سوره حمد است .
1170-دلائل النبوة 2/148.
1171-تفصيل اين اقوال را در دلائل النبوة 2/117 ببينيد.
1172-ر.ك : مفاتيح الغيب ، مفتاح اول ، فاتحه 5 و 6، ص 500.
1173-يعنى هواى خارج كه با امواجى كه از دهان انسان به صورت لفظ بيرونمى آيد، به خود شكل مى گيرد. (م )
1174-شورى /52.
1175-اسراء /105.
1176-آل عمران /4.
1177-مائده /43.
1178-بقره /252.
1179-يوسف /1.
1180-يس /82.
1181-قمر /50.
1182-يس /82.
1183-انعام /59.
1184-تحريم /6.
1185-يونس /6.
1186-كهف /109.
1187-مجادله /22.
1188-اسراء /13.
1189-جاثيه /29.
1190-تفسير قمى /620. اين حديث در نسخه خطى نيست و از چاپقبل افزوديم .
1191-عبس /13-16.
1192-اعراف /154.
1193-مائده /44.
1194-اقتباس از انعام /91.
1195-مائده /46.
1196-انبياء /105.
1197-شعراء /195.
1198-مائده /48.
1199-نساء /113.
1200-معانى الاخبار /334. خصال /525.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation