پس از او هم پيغمبری آمده است يا پيغمبری خواهد آمد ، اين [ ( شايد ) ] شما با ايمان به پيغمبری پيغمبر اسلام منافات دارد ، معنايش اين است كه شما به پيغمبر اسلام و قرآن ايمان نداريد . همان طوری كه اگر كسی بگويد من به قرآن ايمان دارم ولی به توحيد و به خدا ايمان ندارم ، میگويند اين تناقض است زيرا قرآن كتاب توحيد است و ايمان به آن برابر است با ايمان به وحدانيت خدا ، يا اگر كسی بگويد من به قرآن ايمان دارم ولی به معاد ايمان ندارم ، تناقض است زيرا قرآن كتابی است كه مملو است از اعتقاد به معاد ، همينطور هم هست موضوع ختم نبوت به خاتم الانبياء . علاوه بر اينكه نص قرآن مجيد است ، اگر فرضا اين نص قرآنی هم نبود ، جزء ضروريات دين مقدس اسلام است . بنابراين برای يكنفر مسلمان هرگز اين مسأله مطرح نيست كه آيا پيغمبری بعد از پيغمبر ما خواهد آمد يا نه . ولی در عين حال برای يكنفر مسلمان از نظر اينكه بخواهد فهم عميقی پيدا بكند و ايمانش بر مبنای يك دلائل محكمی باشد ، جای اين هست كه در اطراف اين مسأله فكر بكند و درباره اين فلسفه قرآنی بيانديشد كه چرا انبيائی در دنيا ظهور كردند و آمدند ، بعد به يك نقطه معين كه رسيد نبوت ختم شد . قرآن اين را بر روی چه مبنا و اساسی بيان كرده است ؟ اينها البته جزء معارف قرآنی است و اگر انسان به نكاتی كه در قرآن كريم در اين زمينهها ذكر شده است واقف بشود بر معارف او افزوده میشود . حالا يك يك آياتی كه در اين زمينه است برای شما ترجمه و مختصر تفسيری میكنم و همين مطالبی كه عرض كردم تدريجا برای شما بيان مینمايم . |