نميدارد ، نميشود گفت مگر پيغمبرانش ، نه پيغمبرانش هم نميشود ، اگرپيغمبران هم العياذ بالله معصيت بكنند خدا آنها را هم دوست نميدارد .فرق پيغمبر و غير پيغمبر در اين است كه او معصيت نميكند و ديگری معصيتمیكند نه آنكه او معصيت میكند و خدا در عين اينكه او معصيت ميكند بازهم دوستش دارد . اين را ميگوئيم عامی كه تخصيص و استثنا نمیپذيرد . ازنظر زمان هم همين جور است . آيا ميشود گفت كه اين يك قانونی است كهمخصوص يك زمان است در يك زمان معين خدا متجاوزان را دوست ندارد ولیده سالی كه بگذرد خدا اين حكم را لغو ميكند ميگويد ما از اين ببعدمتجاوزان را دوست ميداريم ؟ اين آهنگ آهنگی نيست كه نسخ بپذيرد .ما در آيات جهاد میبينيم قرآن با چنين آهنگی وارد شده است : « وقاتلوا فی سبيل الله الذين يقاتلونكم و لا تعتدوا ان الله لايحب المعتدين( بقره - 190 ) . با آنانكه با شما میجنگند ، با آنانكه بنوعی تجاوزدست زدهاند بجنگيد ، ولی شما متجاوز نباشيد ، با متجاوز جنگيدن تجاوزنيست ، ولی با غير متجاوز جنگيدن تجاوز است و جايز نيست ، با متجاوزبجنگيد تا تجاوز بوجود نيايد اما اگر با غير متجاوز بجنگيد خودتانمتجاوزيد . اين ديگر امری نيست كه نسخ پذير باشد . مثلا ميشود در يك |