ديگران هم كه همان افراد ملت خودش باشد دفاع ميكند ، اگر از حدود ملیبه حدود انسانی برسد از آنهم يكدرجه مقدستر است . نزاع صغروی است نه كبروی اين است معنای جملهای كه عرض كردم كه نزاع در باب جهاد ، باصطلاحطلاب نزاع كبروی نيست نزاع صغروی است ، يعنی نزاع در اين نيست كه آياجهاد بعنوان دفاع مشروع است يا اگر دفاع هم نبود مشروع است در اينكبرای كلی هيچكس ترديد ندارد كه جهاد فقط و فقط بعنوان دفاع مشروع استولی بحث سر مصداق دفاع است ، بحث در صغرای اين مطلب است كه مصداقدفاع آيا فقط دفاع از شخص خود ، حداكثر از ملت خود است ؟ يا دفاع ازانسانيت هم دفاع است .امر بمعروف مصداق دفاع از حقوق انسانی است عدهای ميگويند و درست هم ميگويند كه دفاع از انسانيت هم دفاع است ولهذا كسانيكه قيام ميكنند بعنوان امر بمعروف و نهی از منكر اينهاقيامشان مقدس است ، ممكن است كسی از نظر شخص خودش مورد تجاوز قرارنگيرد خيلی هم محترم و معنون باشد و همه وسائل هم برايش فراهم باشد ازنظر ملت هم يعنی حقوق مادی ملت مورد تجاوز قرار نگرفته باشد ولی از نظرايدههای انسانی حقی مورد تجاوز قرار گرفته باشد . يعنی در جامعهايكهزندگی ميكند حقوق مادی آن مردم و حقوق شخصی مادی خودش مورد تجاوز نيست، اما يك امری كه تعلق دارد ببشريت ، يعنی بمصلحت بشريت ، يعنی آنجاكه خوبيها و بديها دو دسته ميشوند و دسته خوبيها بايد در اجتماع برقراربشود و دسته بديها بايد از |