ديگر آيا امر در اينجا دلالت بر وجوب میكند يا نه ؟ ثانيا آيا فوريتدارد يا نه ؟ يعنی آيا واجب است بلافاصله پس از دريافت ماليات خدائی( زكات ) درود فرستاده شود يا اگر فاصله هم بشود مانعی ندارد ؟ ثالثاآيا يك بار دعا كردن كافی است يا اين عمل مكرر بايد انجام يابد ؟اصوليون به تفصيل درباره همه اينها بحث میكنند و ما در اينجا مجالبحث بيشتر نداريم . افرادی كه رشته فقه و اصول را به عنوان رشته اختصاصیانتخاب كردهاند به تفصيل با آنها آشنا خواهند شد . مبحث نواهی " نهی " يعنی باز داشتن ، نقطه مقابل امر است . مثلا اگر به فارسیبگوئيم " شراب ننوش " و يا به عربی بگوئيم " لا تشرب الخمر " نهیاست . در باب نهی هم اين پرسش پيش میآيد كه آيا نهی دلالت بر حرمت میكنديا بر كراهت و يا بر هيچكدام دلالت نمیكند بلكه دلالت بر اعم از حرمت وكراهت میكند ، يعنی فقط دلالت میكند بر اينكه شی مورد نظر ناپسند استاما اينكه اين ناپسندی در حد حرمت است كه مرتكب آن مستحق عقوبت استيا در حد كراهت است و مرتكب آن مستحق ملامت است نه عقوبت ، مورددلالت نهی نيست . و همچنين آيا نهی دلالت میكند برابديت ، يعنی براينكه هيچگاه نبايد آن كار را مرتكب شد يا صرفا دلالت میكند بر لزوم ولو |