و فلسفهها تأييد كردهاند ، علما وحتی روانشناسها تأييد كردهاند ، و مطلبی است غير قابل ترديد . ابتدا تعبير قرآنی و تعبير حديثی مطلب را عرض میكنم . شما در قرآن میبينيد كه درباره خلقت انسان ( اختصاصا درباره انسان ) چنين میفرمايد : « فاذا سويته و نفخت فيه من روحی فقعوا له ساجدين »( 1 ) به فرشتگان میگويد وقتی كه خلقت اين موجود را تكميل كردم او از روح خود چيزی در او دميدم ، بر او سجده بريد . میگويد اين موجود ، يك موجود خاكی است ، من او را از خاك میآفرينم ، يك موجود طبيعی و مادی است . ولی همين موجود آفريده شده از آب و خاك ، همين موجودی كه دارای جسم و جسدی است مانند حيوانهای ديگر ، و نفخت فيه من روحی ، از روح خودم چيزی در او میدمم . لازم نيست كه مامعنای روح خدا را بفهميم كه نفخه الهی و آنچه خدا او را روح خود ناميده است چيست . اجمالا میدانيم كه در اين موجود خاكی يك چيز ديگری هم غير خاكی وجود دارد . حديث معروفی است ، پيغمبر اكرم فرمود : خداوند فرشتگان را آفريد و در سرشت آنها تنها عقل را نهاد ، حيوانات را آفريد و در سرشت آنها تنها شهوت را نهاد ، انسان راآفريد و در سرشت او هم عقل را نهاد و هم شهوت را ، كه مولوی همين را به صورت شعر در آورده است .
پاورقی : |