نجات ايمان . معلوم است كه چنين چيزی نمیتواند ازنظر منطق اسلام محدودبه يك زمان معين و به يك مكان معين باشد ولی البته شرايطی دارد . هجرتيعنی دوری گزيدن از خانمان ، و از زندگی و از همه چيز دست شستن براینجات ايمان . پس معنايش اين است كه اگر ما در شرايطی قرار گرفتهايمكهايمانمان در خطر استا ايمان جامعه ما در خطر است ، اسلام ما در خطراست ، امر دائر است كه ما از ميان شهر و خانه و لانه ، وايمان يكیراانتخاب كنيم ، يا در خانه و لانه خودمان بمانيم و ايمانمان ازدست برود( يا ايمان ديگران به اين وسيله از دست برود ) و يا نه ، برای اينكهايمان را نجات بدهيم از خانه و لانه خود صرف نظر كنيم ، اسلام دومیراانتخاب میكند . آيهای در قرآن كريم هست كه اين آيه عذر افرادی را كهبهاصطلاح امروز به جبر محيط متمسك میشوند مثل اغلب ما مردم امروز ، [نمیپذيرد ] . امروز مسئله جبر محيط برای بسياری از مردم شده يك عذر :آقا تو چرا اين جور هستی ؟ يا مثلا خانم تو چرا لخت بيرون میآيی ؟ میگويدديگر محيط است محيط اين چنين اقتضا میكند . به آن ديگری میگويند تو چرادر مجالسی كه شركت در آن مجالس حرام است شركت میكنی ؟ نشستن بر سرسفرهای كه در آن شراب نوشيده بشود ولو برای خوردن نان حلال حرام است .میگويی چرا در چنين مجلس شركت میكنی ؟ میگويد اوضاع و شرايط اينجااينچنين اقتضاد میكند ! چه كنيم محيط فاسد است ؟ ! چرا بچههايت میروندفيلمهای خطرناك میبينند ؟ میگويد خوب ديگر محيط است ، مگر ميشودجلويش را گرفت ؟ ! چرا به مسجد نمیروند ؟ محيط فاسد است ! مسئله جبرمحيط برای عدهای |