است و برای فرد در واقع اصالتی قائل نيست . به اين معنا كه او معتقداست كه جامعه يك تركيب حقيقی از افراد است نه يك تركيب اعتباری . مركب اعتباری و مركب حقيقی ما مركبهای اعتباری داريم و مركبهای حقيقی . مركب اعتباری يعنی مجموعاشيائی كه يك نوع همبستگی ميانشان هست بدون آنكه شخصيت خود را از دستداده باشند و شخصيتشان در شخصيت " كل " مستحيل شده باشد . مثلا مامجموع درختهايی را كه در يك محوطه هست " باغ " میناميم ، يك درخترا " باغ " نمیگوييم ، اين مجموع را " باغ " میگوييم ، ولی اينمجموعه به نام " باغ " هر جزء آن ، شخصيت مستقلی دارد ، اين درختشخصيتش مستقل است ، آن درخت هم شخصيتش مستقل است ، اين درخت اگر دراين باغ هم نبود باز همين درخت بود ، اگر تنها خودش هم میبود باز خودشهمين بود كه هست ، اگر هم [ در اثر بودن در اين باغ ] تغييری در آن باشدخيلی سطحی است و عمقی نيست ، مثلا يك درخت آلبالو در اين باغ شخصيتشدر اين مجموع حل نشده و شخصيتش باقی است به طوری كه اگر تمام ايندرختها هم نبودند و تنها اين درخت آلبالو بود باز خودش همينجور بود كهاكنون هست ، و همچنين درختان ديگر . اينها را ما میگوييم " مركبهایاعتباری " . ولی در مركبهای حقيقی ، اجزاء مركب شخصيتشان در شخصيت " كل "مستحيل میشود ، يعنی آن وضع سابق خودشان را ندارند ، ماهيت خودشان را درواقع از دست میدهند و ماهيت جديد |