بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب اسلام همان اسلام است, ( )
 
 

بخش های کتاب

     01 -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     14 -
     15 -
     16 -
     17 -
     18 -
     19 -
     20 -
     21 -
     22 -
     23 -
     24 -
     25 -
     26 -
     27 -
     28 -
     29 -
     30 -
     31 -
     32 -
     33 -
     34 -
     35 -
     36 -
     37 -
     38 -
     39 -
     40 -
     41 -
     42 -
     43 -
     44 -
     45 -
     46 -
     47 -
     48 -
     49 -
     50 -
     fehrest - فهرست مطالب
 

 

 
 

تشويق و تنبيه, ضامن إجرا

اسلام مجموعة كاملي از احكام و قوانين فراگيري است كه جامعة انساني را از فرد گرفته تا اجتماع, از قبل از تولّد و بلكه پيش از انعقاد نطفه و حتّي پس از مرگ در بر مي‏ گيرد. امّا براي اِجراي اين قوانين فراگير, بايد ضمانت اجرايي نيرومندي وجود داشته باشد. لذا, اسلام تشويق و تنبيه را به عنوان انگيزه‏اي براي تنفيذ و ضمانتي براي اِجرا قرار داده است. از اين رو فرمان بُرداران را, به پاداش دنيوي و اخروي وعده داده است و نافرمانان را به كيفر دنيا و عذابِ آخرت تهديد نموده و هشدار داده است. به عنوان مثال حدود, قصاص و ديات از جملة قوانين جزايي و احكام كيفري, اسلام است كه كاربرد تنبيهي و تهديدي دارند.البته علاوه بر شروطي كه اسلام براي اِجراي اين قوانين جزايي مقرر كرده است, لازم است براي تنفيذ اين قوانين دو شرطِ عمومي ديگر نيز لحاظ گردد:

1.اجراي تمام احكام  اسلام و فراهم آوردن همة آزادي‏هاي  انساني.

2.قطع ريشه‏هاي فقر و بيماري, جهل و فرو مايگي, و گسترش آگاهي و فرهنگ و نيز تندرستي و فضيلت در جامعه.هم‏چنان‏ كه لازم است موارد استثنا كه مانع اِجراي آن قوانين مي‏شود نيز در نظر گرفته شود, كه فقيهان به تفصيل آنها را در كتاب‏هاي خود مانند مسالك الافهام و جواهر الكلام و غيره ذكر كرده ‏اند و ما نيز پاره‏اي از آن موارد را در كتابِ الفقه, آورده‏ايم. قوانيني كه در نظر گرفتن آنها باعث مي‏ شود تا اِجراي آنها از افراط و تفريط در امان بماند و برخي از مهمترين آن موارد عبارتند از