آنچنانی كرد ؟ ! رنگ زدن آن رنگ زدنی است كه دست خلقت در متنآفرينش زده است . میخواهد بفرمايد آنچه پيغمبر ما میگويد همان اسلامواقعی و همان فطرت واقعی است ، فطرت واقعی يعنی رنگی كه خدا در متنخلقت به روح و روان بشر زده است . راغب میگويد : صبغه الله اشاره الی ما اوجده الله تعالی فی الناس منالعقل المتميز به عن البهائم كالفطره . ( البته او فطرت را منحصر به عقلدانسته است ) و كانت النصاری اذا ولد لهم ولد غمسوه فی اليوم السابع فیماء عموديه مسيحيها بچهای را كه متولد میشد در روز هفتم در آب عموديهغسل تعميد میدادند يزعمون ان ذلك صبغه فكر میكردند كه اين رنگ مسيحيتبه او زدن است . فقال تعالی له ذلك : و من احسن من الله صبغه هيچكس ازخدا بهتر نمیتواند رنگ بزند ، يعنی رنگ ، رنگی است كه خدا زده است .در حديث است : « الدين الحنيف و الفطره و صبغه الله و التعريف فیالميثاق » ( 1 ) دين حنيف يا دين فطری و يا صبغه الله همان است كه خدادر ميثاق يعنی در پيمانی كه خدا با روح بشر بسته است بشر را با آن آشناكرده است ، كه اشاره است به آن مطلبی كه از آن تعبير به " عالم ذر "میكنند كه قهرا مسأله عالم ذر بايد در اينجا مطرح شود كه مفهوم و معنايشچيست ؟ آيا واقعا انسانها قبلا در همين عالم ماده و طبيعت به صورتحيوانات كوچكی بودند و بعد به چنين [ صورتی درآمدند ؟ ] يا يك معنایدقيقتری دارد كه حتما معنای دقيقتری دارد . پاورقی : . 1 بحارالانوار ، چاپ جديد ، ج 3 ، باب / 11 ص 276 ، نقل از معانیالاخبار . |