" الف " نباشد محال است كه " ب " وجود پيدا كند و میگوييم وجود " ب " وابسته به وجود " الف " است ، اينها را كه انسان احساس نمیكند ، اينها را عقل ساخته ، و چون حس اينها را ثابت نمیكند ما قبول نداريم . اينها حسيون شجاع هستند يعنی حسيونی كه به لوازم حسی بودن مكتبشان كاملا مؤمن و معتقدند و از اين جهت قابل تكريماند . ولی يك عده ديگر خواستند در مقدمات حسی باشند و در نتيجه گيری عقلی . ماديون همه از اين قبيلاند . ماديون از يك طرف در باب شناخت مانند حسيون اظهار نظر میكنند و از طرف ديگر در باب مسائل فلسفه ، مانند عقليون اظهار نظر میكنند ، يعنی تكيه میكنند روی مسائلی كه حس درباره آن مسائل ساكت است . سخن نيچه آن مكتبی كه انسان را مادی محض میداند - تقسيم شدند به دو دسته . يك گروه را ما ماديون شجاع میدانيم و گروه ديگر را ماديون غير شجاع يا بگوييم مزور . ماديون شجاع كسانی بودند كه به لوازم مادی بودن روح از هر جهت ملتزم شدند ، مثل نيچه . نيچه يك فيلسوف مادی است ، در مورد انسان به روح و اين جور مسائل معتقد نيست ، در نتيجهگيريهايش هم در مورد انسان كاملا بر اساس همين فلسفه خودش نتيجه گيری كرده است . میگويد آنچه را كه به نام " اخلاق " میگويند همه را بريزيد دور ، اگر تا كنون همه |