كلمه : تلاوت اختصاص دارد به خواندن متنی كه مقدس باشد ، ولی قرائت اعم است از قرائت آيات مقدس و چيز ديگر . مثلا صحيح است گفته شود " گلستان سعدی را قرائت كردم " ، اما صحيح نيست گفته شود " گلستان سعدی را تلاوت كردم . " و در هر حال ، اينكه آن متن از بر خوانده شود يا از رو ، نه در مفهوم قرائت دخالت دارد و نه در مفهوم تلاوت . عليهذا آيه فوق الذكر جز اين نمیگويد كه پيغمبر آيات قرآن را كه بر صفحاتی نوشته شده است برای مردم تلاوت میكند . اساسا چه احتياجی هست كه پيغمبر هنگام تلاوت آيات قرآن ، از رو بخواند ؟ قرآن را صدها نفر از مسلمانان حفظ بودند ، آيا خود پيغمبر از حفظ نبود و نيازمند بود از رو بخواند ؟ خداوند حفظ او را خصوصا تضمين كرده بود ( « سنقرئك فلا تنسی ») ( 1 ) . مجموعا معلوم شد كه از آيات قرآن به هيچ وجه استفاده نمیشود كه رسول خدا میخوانده و يا مینوشته است ، عكس آن استفاده میشود ، و فرضا استفاده شود كه آن حضرت میخوانده و مینوشته است ، تازه مربوط به دوره رسالت است و حال آنكه مدعای مشاراليه اين است كه رسول خدا قبل از رسالت میخوانده و مینوشته است . پاورقی : |