كلمه : تلاوت اختصاص دارد به خواندن متنی كه مقدس باشد ، ولی قرائتاعم است از قرائت آيات مقدس و چيز ديگر . مثلا صحيح است گفته شود "گلستان سعدی را قرائت كردم " ، اما صحيح نيست گفته شود " گلستان سعدیرا تلاوت كردم . " و در هر حال ، اينكه آن متن از بر خوانده شود يا از رو ، نه در مفهومقرائت دخالت دارد و نه در مفهوم تلاوت . عليهذا آيه فوق الذكر جز ايننمیگويد كه پيغمبر آيات قرآن را كه بر صفحاتی نوشته شده است برای مردمتلاوت میكند . اساسا چه احتياجی هست كه پيغمبر هنگام تلاوت آيات قرآن ، از روبخواند ؟ قرآن را صدها نفر از مسلمانان حفظ بودند ، آيا خود پيغمبر ازحفظ نبود و نيازمند بود از رو بخواند ؟ خداوند حفظ او را خصوصا تضمينكرده بود ( « سنقرئك فلا تنسی ») ( 1 ) . مجموعا معلوم شد كه از آيات قرآن به هيچ وجه استفاده نمیشود كه رسولخدا میخوانده و يا مینوشته است ، عكس آن استفاده میشود ، و فرضااستفاده شود كه آن حضرت میخوانده و مینوشته است ، تازه مربوط به دورهرسالت است و حال آنكه مدعای مشاراليه اين است كه رسول خدا قبل ازرسالت میخوانده و مینوشته است . پاورقی : . 1 اعلی / . 6 |