در اين آيه كريمه كلمه " « تتلوا »" به كار رفته است كه از ماده "تلاوت " است . تلاوت همچنانكه راغب در مفردات گفته ، اختصاص دارد بهقرائت آيات مقدس ، بر خلاف كلمه " قرائت " كه اعم است . پس هرچند كلمه " كتاب " اعم است از كتاب مقدس و غير مقدس ، اما كلمه "« تتلوا »" اختصاص دارد به قرائت آيات مقدس . ولی ظاهرا علت اينكه در اينجا كلمه " « تتلوا »" به كار رفته استاين است كه مورد بحث ، قرآن است و از لحاظ " مشاكله " كه جزء صنايعبديعيه است در مورد قرائت ساير چيزها نيز اين كلمه به كار رفته است ،مثل اين است كه چنين گفته باشد : " تو اكنون قرآن تلاوت میكنی ، ولیقبل از قرآن هيچ نوشتهای را تلاوت نمیكردی " . آيه ديگری كه مشعر بر درس ناخواندگی رسول اكرم است آيه 52 از سورهشوری است : « وكذلك اوحينا اليك روحا من امرنا ما كنت تدری ما الكتاب و لاالايمان ». ما قرآن را كه روح و حيات است ، از " امر " خود بر تو وحی كرديم .تو قبلا نمیدانستی نوشته چيست ، ايمان چيست . اين آيه میگويد تو قبل از نزول وحی با كتاب و نوشته آشنا نبودی . آقایدكتر سيد عبداللطيف از اين آيه ذكری به ميان نياورده است . ممكن استبگويد مقصود از كلمه " كتاب " در اين آيه نيز متون مقدس است كه بهزبان غير عربی بوده است . جواب همان است كه در آيه پيش گفتيم . |