كاين حسين - اى قوم - مرات خداست
|
در حقيقت جنگ با حق كى رواست ؟!
|
ز انبيا و قومشان عبرت كنيد
|
فرض حق ، اكرام بر مهمان بود
|
خاصه مهمانى كه دوالقربى است او
|
جنگ با مولاى عالم از چه رو؟!
|
توبه سوى وى كنيد از كار خويش
|
معذرت خواهيد از رفتار خويش
|
مظهر حق ، عفو حق را آيت است
|
خاصه اين مظهر كه بهر رحمت است
|
گرچه بستيد آب را بر روى او
|
تاختيد از چهار سو بر سوى او
|
غرق خون كرديد از پير و جوان
|
ياورانش را ز كين اى دشمنان
|
با همه اين كفر و جهل و خيرگى
|
وين همه طغيان و ظلم و تيرگى
|
من به عفو او شما را ضامنم
|
زانكه باب رحمت و عفوش منم
|
بر شما از راه لطف اين وعظ و پند
|
ور نه من از جنگ رو گردان نيم
|
بهر حق در بذل جان محكم پيم
|
جمله دانيدم كه حيدر زاده ام
|
گر مرا افتد ز دوش امروز دست
|
داده ايد از كين به دست حق شكست
|
چون بر اعدا، صاحب پست و بلند
|
كرد حجت را تمام از وعظ و پند
|
شد نفس ها بند اندر سينه ها
|
مشتعل شد بر گروهى كينه ها
|
چون كه حرفش را جوابى كس نداد
|
غير اين منطق زبانى برگشاد.
|
فرمود: اين كار را هم نمى كنيد، پس قدرى از اين آب كه مهريه مام عزيزش زهراست سلامالله عليه بدهيد كودكان خردسال او در ميان آفتاب سوزان هلاك نشوند. از اين سخنبعضى از آنان گريان ، و پاره اى ساكت ، و برخى به كنارى رفته ، از اسب پياده شده، خاك بر سر ريخته و بى تابانه اشك از ديده مى باريدند. در اين موقع شمر و يكنفر از سران لشگر آمده آهسته گفتند: در صورتى از اين گفتار نتيجه خواهى گرفت كهبرادرت حسين عليه السلام با يزيد بيعت نمايد والا اگر تمام جهان را آب فرا گيرد ودر تصرف ما باشد، آب به شما نخواهيم داد. آن بزرگوار از استماع اين سخنان سختبرآشفت و به سوى خيمه برگشت و كيفيت حال آن مردم از خدا بى خبر و اظهارات آن دوشقى را به پيشگاه برادر معروض داشت . حضرت امام حسين عليه السلام از شنيدن كلماتآن مزدوران ، آن شاگردان مكتب خيانت ، و آن سگان رو سياه ، محزون و افسرده گرديد.
عباس عليه السلام دست به سينه ايستاده بود و بشدت از ديدگان حق بين او اشك مىباريد. لشگر هياهو كرده ناسزا مى گفتند و فرياد مى زدند كه چار به ميدان نمى اييددر آفتاب سوختيم . از ميان خيمه گاه ، صداى شيون و ناله هاى دلخراش زنان و كودكانبه گوش مى رسيد. (231)و اينجا بود كه عرض كرد: يا مولا، ياحسين ، سينه ام بهتنگ آمده ، اجازه بده به ميدان روم و با اين نابكاران بستيزم .
در روايتى آمده است : خيمه اى مخصوص مشكهاى آب بود. حضرتابوالفضل العباس داخل آن خيمه شد و ديد كهاطفال ، آن مشكهاى خالى و نمدار را برداشته و شكمهاى خود را بر آنها مى گذارند تاعطش آنها كاسته شود! به آنها فرمود: اى نور ديدگانم ، صبر كنيد، اكنون مى روم وبراى شما آب مى آورم . در همين هنگام سوار بر اسب شد و نيزه و مشك خود را برداشت وبه سوى فرات و نهر علقمه رهسپار گرديد.
ميرزا محمدتقى حجة الاسلام تبريزى ، متخلص به نير مى گويد:
چونكه نوبت بر بنى هاشم رسيد
|
در صباحت ، ثالث خورشيد و ماه
|
روز خصم از بيم ان چون شب سياه
|
خواست در جنگ عدو رخصت ز شاه
|
چون علم گردد نگون در كار زار
|
كار لشگر بايد از وى انفطار
|
گفت تنگ است اى شه خوبان دلم
|
زندگى باشد از اين پس مشكلم
|
زين قفس برهان من دلگير را
|
تابه كى زنجير بايد شير را؟!
|
گفت شه چون نيست زين كارت گزير
|
اين ز پا افتادگان را دست گير!
|
جنگ و كين بگذار و آبى كن طلب
|
گفت : سمعا اى امير انس و جان
|
گر چه باشد قطره آبى به جان
|
شد به سوى آب تازان با شتاب
|
زد سمند باد پيما را در آب
|
بى محابا جرعه اى در كف گرفت
|
چون به خويش آمد دمى گرفت اى شگفت
|
تشنه لب در خيمه سبط مصطفى
|
آب نوشم ؟! من زهى شرط وفا
|
خشك لب از آب زد بيرون ركاب
|
اشغال فرات
آن گروه جنايتكار كه گويى پليديهاى روى زمين را يكجا با خود داشتند، فرات رااشغال كردند و بر تمام آبراههاى آن نگهبان گذاشتند. آنان دستور داشتند كهساحل رودخانه را در كنترل كامل خويش گيرند تا قطره اى از آب آن به خاندانرسول اكرم صلى الله عليه و آله ، كه بهترين خلق خدا هستند، نرسد.
مورخان مى گويند: سه روز قبل از شهادت امام ، آب را بر روى ايشان بستند. (232)
يكى از بزرگان مصيبتهاى حضرت ، همين بود كه صداى سوزناك كودكان خود را مىشنيد كه بانگ العطش سر داده بودند. از شنيدن ناله آنان قلب امام حسين عليهالسلام در هم فشرده مى شد و از ديدن صحنه هولناك لبهاى خشكيدهاطفال و رنگ پريده آنان و خشك شدن شيرهاى مادرانشاندل آن حضرت مى لرزيد.
انورالجندى اين صحنه فاجعه آميز را چنين تصوير مى كند: گرگان درنده ازآب بهره مندند، ليكن خاندان نبوت تشنه لب هستند. چه قدر ظلم است كه شير تشنهبماند، در حاليكه سالم است و اعضايش استوار؟اطفال امام حسين عليه السلام در صحرا مى گريند. پروردگارا، پس فريادرسى كجاست؟! خداوند رحم و مروت را از آنان گرفته بود، پس انسانيت خود را منكر شدند و تمامىارزشها و عرفها را زير پا گذاشتند.
هيچ يك زا شرايع و اديان اجازه نمى دهند آب بر زنان و كودكان منع گردد و همه مردم رانيز در اين امر در آن شريك و برابر مى دانند. شريعت اسلامى هم اين مطلب را تاءكيدكرده و آن را حق طبيعى هر انسانى دانسته است ؛ ولى سپاه اموى به دستورات اسلام اهميتىنداد و آب را بر خاندان وحى و نبوت بست .
يكى از مسخ شدگان ، به نام مهاجربن اوس ، سر خوش از اين پليدى و نامردى !روى به حضرت امام حسين عليه السلام كرده و با صداى بلند گفت : اى حسين ، آيا آب رامى بينى كه چون سر چشمه زندگى مى درخشد؟ به خدا قسم قطره اى از آن را نخواهىچشيد تا اينكه در كنارش جان دهى ...!
عمرو بن حجاج نيز، آن سان كه گويى به غنيمتى يا مكنتى دست يافته باشد!با خوشحالى دويد و فرياد زد: اى حسين ، اين فرات است كه سگان و چهار پايان وگرازها از آن مى نوشند، به خدا سوگند، از آن جرعه اى نخواهى نوشيد! و شگفت آنكهاين ناجوانمرد، از جمله كسانى بود كه به امام حسين عليه السلام نامه نوشته و خواستارآمدن ايشان به كوفه شده بودند!
يكى ديگر از اوباش كوفه ، به نام عبدالله بن الحصن ازدى با صدايى كهجاسوسان ابن زياد بشنوند و بدين ترتيب به جوايز طاغوت كوفه دست پيدا كند، گفت: اى حسين ، ايا به اين نكته كه به شفافيت آسمان است مى نگرى ؟ به خدا قسم از آنقطره اى از نخواهى نوشيد، تا آنكه از تشنگى بميرى !
امام حسين عليه السلام دست به سوى آسمان برد و او را نفرين كرد: پروردگارا، او رابا تشنگى بميران و هرگز وى را نيامرز
اين نسخ شدگان همچنان در تباهى پيش رفتند تا در ذره هولناك جنايات و گناهان كه راهگريزى از آن نيست سقوط كردند. (233)
نهر علقمه
نهر علقمه ، نهرى است كه از شط فرات سرچشمه مى گيرد و جدا مى شود. اين نهر پساز جدايى از فرات ، از كنار مشهد و مدفن مبارك حضرتاباالفضل عليه السلام عبور مى كند و از آنجا به طرف حرم مقدس امام حسين عليه السلامو سپس به سمت جاده اى كه به جانب قبر حر شهيد عليه السلام مى رود جريان مى يابد.
در كتاب معجم اللغة - كه انصافا - در موضوع علم لغت بى نظير است -ذيل ماده علقم مى نگارد: يكى از معانى كلمه علقمه ، نبقه است . سپس درذيل لغت نبق مى نويسد: يكى از معانى كلمه نبق ، درخت سدر و ميوه آن است . ازتعريف فوق به دست مى آيد كه واژه علقمه به معنى درخت سدر و ميوه آن است .
با توجه به نكات فوق ، و نيز روايتى كه درذيل خواهيم نگاشت ، معلوم مى شود كه در كنار نهر علقمه ، درخت سدرى وجود داشته است .
چون عرب به درخت سدر علقمه مى گويد و در كنار اين نهر هم ، چنانكه درذيل خواهيم خواند، درخت سدر بوده ، لذا اين نهر را علقمه گفته اند، يعنى آن نهرى كهدرخت سدر در كنار (يا در نزديكى ) آن غرس شده بوده است .
روايتى كه مى گويد در نزديكى قبر امام حسين عليه اسلام (كه تا قبر حضرت عباسعليه اسلام چندان فاصله اى ندارد) درخت سدى وجود داشته است بدين شرح است :(234) شيخ طوسى در كتاب امالى با ذكر داويان حديث از يحيى بن مغيره رازى نق مىكند كه گفت : نزد جرير بن عبدالحميد بودم كه شخصى ازاهل عراق بر او وارد گشت . جرير بن عبدالله از آن شخص راجع به اوضاع عراق جوياشد، وى در جوابش گفت : من از عراق خارج نشدم مگر اينكه هارون الرشيد دستور داد تاقبر مقدس امام حسين عليه اسلام را شخم و شيار كردند و امر كرد تا آن درخت سدرى كه درآنجا بود قطع نمودند.
جرير بن عبدالله پس از شنيدن اين موضوع دستهاى خود را بلند كرد و گفت : الله اكبر!و افزود:
در اين باره ، يعنى در باب قطع كردن درخت سدر، حديثى از پيامبر اعظم اسلامصل الله عليه و اله وسلم به ما رسيده كه سه مرتبه فرموده : لعن الله قاطعالسدره !. يعنى خدا لعنت كند كسى را كه اين درخت سدر را قطع كرده است تا مرقدمقدس حضرت امام حسين عليه السلام را تغيير دهد و مردم اثرى از آثار اين قبر شريف رابه دست نياورند و در نتيجه به زيارت آن بزرگوار نروند.