بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب پیامبرامی, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - پيامبر امي - صفحه : 10
     11 - پيامبر امي - صفحه : 11
     12 - پيامبر امي - صفحه : 12
     13 - پيامبر امي - صفحه : 13
     14 - پيامبر امي - صفحه : 14
     15 - پيامبر امي - صفحه : 15
     16 - پيامبر امي - صفحه : 16
     17 - پيامبر امي - صفحه : 17
     18 - پيامبر امي - صفحه : 18
     19 - پيامبر امي - صفحه : 19
     20 - پيامبر امي - صفحه : 20
     21 - پيامبر امي - صفحه : 21
     22 - پيامبر امي - صفحه : 22
     23 - پيامبر امي - صفحه : 23
     24 - پيامبر امي - صفحه : 24
     25 - پيامبر امي - صفحه : 25
     26 - پيامبر امي - صفحه : 26
     27 - پيامبر امي - صفحه : 27
     28 - پيامبر امي - صفحه : 28
     29 - پيامبر امي - صفحه : 29
     30 - پيامبر امي - صفحه : 30
     31 - پيامبر امي - صفحه : 31
     32 - پيامبر امي - صفحه : 32
     33 - پيامبر امي - صفحه : 33
     34 - پيامبر امي - صفحه : 34
     35 - پيامبر امي - صفحه : 35
     36 - پيامبر امي - صفحه : 36
     37 - پيامبر امي - صفحه : 37
     38 - پيامبر امي - صفحه : 38
     39 - پيامبر امي - صفحه : 39
     40 - پيامبر امي - صفحه : 40
     41 - پيامبر امي - صفحه : 41
     42 - پيامبر امي - صفحه : 42
     43 - پيامبر امي - صفحه : 43
     44 - پيامبر امي - صفحه : 44
     45 - پيامبر امي - صفحه : 45
     46 - پيامبر امي - صفحه : 46
     47 - پيامبر امي - صفحه : 47
     48 - پيامبر امي - صفحه : 48
     49 - پيامبر امي - صفحه : 49
     50 - پيامبر امي - صفحه : 50
     51 - پيامبر امي - صفحه : 51
     52 - پيامبر امي - صفحه : 52
     53 - پيامبر امي - صفحه : 53
     54 - پيامبر امي - صفحه : 54
     55 - پيامبر امي - صفحه : 55
     56 - پيامبر امي - صفحه : 56
     57 - پيامبر امي - صفحه : 57
     58 - پيامبر امي - صفحه : 58
     59 - پيامبر امي - صفحه : 59
     60 - پيامبر امي - صفحه : 60
     61 - پيامبر امي - صفحه : 61
     62 - پيامبر امي - صفحه : 62
     63 - پيامبر امي - صفحه : 63
     64 - پيامبر امي - صفحه : 64
     65 - پيامبر امي - صفحه : 65
     66 - پيامبر امي - صفحه : 66
     67 - پيامبر امي - صفحه : 67
     68 - پيامبر امي - صفحه : 68
     69 - پيامبر امي - صفحه : 69
     7 - پيامبر امي - صفحه : 7
     70 - پيامبر امي - صفحه : 70
     8 - پيامبر امي - صفحه : 8
     9 - پيامبر امي - صفحه : 9
     bookinfo - شناسنامه کتاب :پيامبر امي
     toc - فهرست مطالب کتاب: پيامبر امي
 

 

 
 
اولا ، از قديمترين ايام ، مفسران اسلامی كلمه امی و اميون را سه جور
تفسير كرده‏اند و لااقل احتمالات سه گانه‏ای درباره آن ذكر كرده‏اند . مفسران‏
اسلامی بر خلاف ادعای آقای دكتر سيد عبداللطيف فقط به يك معنی
نچسبيده‏اند .
ثانيا ، هيچ كس نگفته است كه كلمه امی به معنی نوزاد چشم و گوش بسته‏
است كه معنی ضمنی آن كسی باشد كه نمی‏تواند بخواند و بنويسد . اين كلمه‏
اساسا در مورد نوزاد به كار نمی‏رود ، در مورد بزرگسالی به كار می‏رود كه‏
از لحاظ فن خواندن و نوشتن به حالتی است كه از مادر زاده شده است ، به‏
اصطلاح علمای منطق مفهوم " عدم و ملكه " دارد . منطقيين اسلامی همواره‏
اين كلمه را به عنوان يكی از مثالهای عدم و ملكه در كتب منطق ذكر
می‏كرده‏اند .
ثالثا ، اينكه می‏گويد يكی از معانی اين كلمه اين بوده كه با متنهای‏
قديم سامی آشنايی نداشته باشد ، صحيح نيست . آنچه از اقوال قدمای مفسرين‏
و اهل لغت استفاده می‏شود اين است كه اين كلمه در حالت جمع ( اميين )
به مشركين عرب گفته می‏شده است در مقابل اهل كتاب ، به اين علت كه‏
غالبا مشركين عرب بی سواد بودند ، و ظاهرا اين عنوان تحقير آميز را
يهوديان و مسيحيان به آنها داده بودند .
ممكن نيست مردمی فقط به خاطر اينكه با زبان و كتاب مخصوصی آشنايی‏
ندارند ولی به زبان خودشان بخوانند و بنويسند به آنها " اميين " گفته‏
شود ، زيرا به هر حال ريشه اين كلمه بنابراين تفسير نيز كلمه " ام " يا
" امت " است و مفهوم باقی بودن به حالت اولی و مادرزادی را می‏رساند.
و اما علت اينكه اين كلمه از ريشه ام القری شناخته نشده است با اينكه‏
به صورت احتمال همواره آن را ذكر می‏كرده‏اند ،