بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب مطلوب کل طالب‏, دکتر محمود عابدى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     Fehrest -
     72289300 -
     72289301 -
     72289302 -
     72289303 -
     72289304 -
     72289305 -
     72289306 -
     72289307 -
     72289308 -
     72289309 -
     72289310 -
     72289311 -
     72289312 -
     72289313 -
     72289314 -
     72289315 -
     72289316 -
     72289317 -
     72289318 -
 

 

 
 
بالبر يستعبد الحر.

(به نيكويى بنده كرده شود آزاد. ) - س: + ((مرد)) ? - م: + ((را)) ?

معنى اين كلمه به تازى:
المرء ببره يسترق الحر، و يستحق الشكر.
معنى اين كلمه به پارسى:
هر كه با آزادگان نيكويى كند، آزادگان بنده او شوند،- س: مرد ? - اس: نكويى ? و راه خدمتكارى و طريق طاعت دارى او سپرند.- س: - ((طريق)) ?
شعر:
گرت بايد كه پيش تو باشند - سروران جهان سرافكنده‏- م: باشد ?
مردمى كن كه مردمى كردن - مرد آزاد را كند بنده - ص م: نيكويى كن كه نيكويى كردن ?
- الاعجاز / 28، شرح غرر و درر: ش 4213، المناقب / 375، لطايف الامثال / 70.
بشر مال البخيل بحادث او وارث.

(بشارت ده مال بخيل را به آفتى از روزگار يا به‏- س: خواسته مرد ? ميراث خوارى.)- س: - ((ب)) ?

معنى اين كلمه به تازى:
مال البخيل لا يصرف فى طرق الخيرات و وجوه المبرات، فيكون معرضا لحادث يصطلمه، او لوارث يلتقمه. - س: معرضا ?
معنى اين كلمه به پارسى:
خواسته بخيل يا در آفت روزگار تلف گردد، يا به دست ميراث خوار افتد، از بهر آن كه بخيل را دل ندهد كه مال خويش را خوش بخورد، يا در وجه خيرات و طريق مبرات بكار برد. - م: خيرات و مبرت ?
شعر:
هر كه را مال هست و خوردن نيست - او از آن مال بهره كى دارد
يا به تاراج حادثات دهد - يا به ميراث خوار بگذارد
- الاعجاز / 28، المناقب / 375.
لاتنظر الى من قال، و انظر الى ما قال.

(منگر بدان كه گفت: بنگر بدانچه گفت.) - س: سوى آن كس كه ?

معنى اين كلمه به تازى:
اذا سمعت كلاما فلا تنظر الى حال قائله و لكن انظر الى كثرة طائله، - ص: طالبه ? فرب جاهل يقول خيرا، و رب فاضل يقول شرا.
معنى اين كلمه به پارسى:
در گوينده سخن منگر كه شريف است يا وضيع، عالم است يا جاهل،- ص م: وضيع است (م: - است) يا شريف ? در نفس سخن نگر؛ اگر نيك باشد نگاهدار، و اگر بد باشد - م: عالم يا جاهل است ? - اس: نيك نباشد ? بگذار.
شعر:
شرف قائل و خساست او - در سخن كى كنند هيچ اثر؟
تو سخن را نگر كه حالش چيست - در گزارنده سخن منگر
- الاعجاز / 28، المناقب / 375، شرح غرر و درر: ش 10189.
الجزع عند البلاء تمام المحنة.

(زارى نزديك بلا، تمامى محنت است.)- م: + ((كردن)) ? - ص: + ((و رنج)) ?

معنى اين كلمه به تازى:
الصبر عند البلاء من جاذبات المثوبة، و الجزع عند البلاء من جالبات العقوبة، و اى محنة تكون اتم من فقدان المثوبة الابدية، و وجدان العقوبة السرمدية؟ - م: ((و اى...)) ?
معنى اين كلمه به پارسى:
هر كه را بلائى رسد يا آفتى روى بدو نهد، او در آن بلا- م: برسد ? - ص: و ? - ص: روى نهد: م: روى نمايد ? - ص: و در، اس: - ((او در)) ? زارى كند يا در آن آفت اضطراب نمايد و صبر و تسليم را سرمايه كار و پيرايه روزگار خويش نسازد، از ثواب ابد محروم ماند، و به عقاب‏- م: خود ? سرمد گرفتار شود، و چه محنت بود تمام‏تر از اين‏- س: سرمدى ? - م: و كدام ? حالت؟
شعر:
در بليت جزع مكن كه جزع - بتمامى دلت كند رنجور
هيچ رنجى تمامتر زان نيست - كز ثواب خداى مانى دور
لا ظفر مع البغى.

(نيست پيروزى با فرهى كردن.) - ص م: فيروزى ? - س: ستم ?

معنى اين كلمه به تازى:
من طلب بالبغى شيئا فالغالب انه لايجد ذلك المطلب و لا يرد ذلك المشرب، و ان وجده مرة او ظفر به كرة، فلا يتمتع به، فكانه لم ينله و لم يحز، و لم يظفر به و لم يفز. - س: لم يجد ?
معنى اين كلمه به پارسى:
هر كه به ظلم و فرهى كردن چيزى طلب كند، غالب آن است كه آن چيز را- س: - ((كردن)) ? به دست نيارد و بر آن چيز ظفر نيابد، و اگر بنادر به دست آرد و ظفر- اس: بدان ? يابد، از آن چيز برخوردارى و انتفاع نگيرد، پس همچنان باشد - ص: + ((نيابد)) ? - س: بود ? كه ظفر نيافته بود. - ص: + ((آن)) ? - م: نايافته ?
شعر:
هر كه از راه بغى چيزى جست - ظفر از راه او عنان برتافت‏
ور ظفر يافت منفعت نگرفت - پس چنان است آن ظفر كه نيافت‏-ك م: پس چنان است كان ظفر بنيافت ?
- الاعجاز / 28، شرح غرر و درر: ش 10508، المناقب / 375.
لاثناء مع الكبر.

(نيست ثنا با كبر.)

معنى اين كلمه به تازى:
المتكبر لاتخلع عليه اردية الثناء، و لا تقطع اليه اودية الرجاء.
معنى اين كلمه به پارسى:
هر كه متكبر باشد مردمان ثناى او نگويند و ولاى او نجويند. - س: - ((مردمان)) ? - س: - ((و ولاى او...)) م: نخوانند (!) ?
شعر:
هر كرا كبر پيشه شد، همه خلق - در محافل جفاى او گويند- م: پيشه كبر شد ?
وان كه بر منهج تواضع رفت - همه عالم ثناى او گويند- م: جويند ?
- الاعجاز / 28، شرح غرر و درر: ش 10520، المناقب / 375.
لا بر مع شح.

(نيست نيكويى با بخيلى.)

معنى اين كلمه به تازى:
الشحيح لا يثبت على الناس الحقوق فلا يلقى من الناس الا العقوق. - م: الحقوق على الناس ? - ص: الى ?
معنى اين كلمه به پارسى:
مردمان نيكويى نگويند و طاعت دارى ننمايند آن كس را كه بخيل‏- م: بگويند...بنمايند ? باشد، از بهر آن كه از او خيرى نبينند و- م: بنمايند بخيل را ? - س م: چيزى (س: بى نقطه چ) ? نفعى نگيرند. - م: + ((از او)) ?
شعر:
هر كه را بخل پيشه شد، دگران - نيست ممكن كه طاعتش‏- م: پيشه بخل شد ? دارند
حق گزارى است طاعت و او را - نبود حق، چگونه بگزارند - اس: بگزارد (!) ?
- الاعجاز / 28، المناقب / 375، و نيز رك: شرح غرر و درر: ش 10521.
لا صحة مع النهم.

(نيست تندرستى با بسيار خوردن.) - اس: با تندرستى ?

معنى اين كلمه به تازى:
من قل غذاوه قلت ادواوه، و من كثر طعامه كثرت اسقامه. - ص: داوه، م: دواءه ? - ص: سقامه ?
معنى اين كلمه به پارسى:
هر كه بسيار خورد پيوسته معده او گران و تن او ناتوان باشد، و هر كه‏- ع: ترش و گران ? اندك خورد حال او به خلاف اين حال باشد. - ص: بر ? - ص اس: اين بود، م: آن حال بود ?
شعر:
نشود جمع هيچ مردم را - تندرستى و خوردن بسيار
مذهب خويش ساز كم خوردن - گرت جان عزيز هست بكار- س ص: اگرت (!) ?
- الاعجاز / 28، شرح غرر و درر: ش 10524، المناقب / 375.


next page

fehrest page

back page


 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation