میكند . برخی از اين نامهها به سلاطين و حكمرانان جهان و رؤسای قبايل و حكامدست نشانده رومی يا ايرانی خليج فارس و ساير شخصيتهاست و مشتمل بردعوت به اسلام است ، برخی ديگر حكم بخشنامه و دستورالعمل دارد و جزءمدارك فقهی اسلام به شمار میرود ، برخی ديگر به منظور كارهای ديگر است .بسياری از آن نامهها معلوم است كه به خط چه كسی است ، كاتب نام خود رادر آخر نامه قيد كرده است . گويند اول كسی كه اين سنت را در آنجا رايجكرد كه نام كاتب در آخر نامه قيد شود ، ابی بن كعب صحابی معروف است .هيچيك از اين نامهها و پيماننامهها و دفاتر را رسول خدا به خط خودننوشته است ، يعنی يك جا نمیبينيم كه گفته باشند فلان نامه را رسول خدابه خط خود نوشت . بالاتر اينكه هيچ جا ديده نمیشود كه رسول خدا يك آيهقرآن را به خط خود نوشته باشد ، در صورتی كه كتاب وحی هر كدام به خط خودقرآنی نوشتهاند . آيا ممكن است رسول اكرم خط بنويسد و آنگاه به خط خودقرآنی يا سورهای از قرآن و لااقل آيهای از قرآن ننويسد ؟ ! در كتب تواريخ نام دبيران رسول خدا آمده است . يعقوبی در جلد دومتاريخ خويش میگويد : " دبيران رسول خدا كه وحی ، نامهها و پيماننامهها را مینوشتندايناناند : علی بن ابی طالب ( ع ) ، عثمان بن عفان ، عمرو بن العاص ،معاوية بن ابی سفيان ، شرحبيل بن حسنه ، عبدالله بن سعد بن ابی سرح ،مغيره بن شعبه ، معاذ بن جبل ، زيد بن ثابت ، حنظلة بن الربيع ، ابی بنكعب ، جهيم بن الصلت ، |