اعتراض داری ، قيام كردهای ، ما ترا ياری میكنيم . " من هم آمدهام سراغكسانی كه به من وعده ياری دادهاند . حال میگوئيد مردم كوفه به وعدهخودشان عمل نمیكنند ، بسيار خوب ما هم به كوفه نمیرويم ، بر میگرديم بهجايی كه مركز اصلی خودمان است . به مدينه يا حجاز يا مكه میرويم تا خداچه خواهد . به هر حال ما بيعت نمیكنيم ولو بر سر بيعت كردن كشته شويم .پس حداكثر تاثير اين عامل يعنی دعوت مردم كوفه اين بوده كه امام را ازمكه بيرون بكشاند ، و ايشان به طرف كوفه بيايند . البته نمیخواهم بگويم كه واقعا اگر اينها دعوت نمیكردند ، امام قطعادر مدينه يا مكه میماند ، نه ، تاريخ نشان میدهد كه همه اينها برای اماممحذور داشته است . مكه هم از نظر مساعد بودن اوضاع ظاهری وضع بهترینسبت به كوفه نداشت . قرائن زيادی در تاريخ هست كه نشان میدهد اينهاتصميم گرفته بودند كه چون امام بيعت نمیكند ، در ايام حج ايشان را ازميان بردارند . تنها نقل " طريحی " نيست ، ديگران هم نقل كردهاند كهامام از اين قضيه آگاه شد كه اگر در ايام حج در مكه بماند ممكن است درهمان حال احرام كه قاعده كسی مسلح نيست ، مامورين مسلح بنی اميه خون اورا بريزند ، هتك خانه كعبه شود ، هتك حج و هتك اسلام شود . دو هتك :هم فرزند پيغمبر ، در حال عبادت ، در حريم خانه خدا كشته شود ، و همخونش هدر رود . بعد شايع كنند كه حسين بن علی با فلان شخص اختلاف جزئیداشت و او حضرت را كشت و قاتل هم خودش را مخفی كرد ، و در نتيجه خونامام به هدر رود . امام در فرمايشات خود به اين موضوع اشاره |