هستند ولی تربيتشان يك نوع تربيتی است كه اينها مملوك و بنده اشياءنيستند ، اسير اشياء نيستند ( 1 ) . " زهد " به معنی واقعی همين است ،زهد به معنای نهج البلاغهای همين است . ترك دنيا در مفهوم نهجالبلاغه ،يعنی آزاد زيستن از دنيا و بنده دنيا نبودن . دنيا از ديد علی ( ع ) علی ( ع ) میفرمايد : دنيا ! تو را طلاق دادم و سه طلاقه هم كردم و رجعتیدر اين طلاق نيست . « اعز بی عنی » ای دنيا ! از من دور شو ! « فواللهلااذل لك فتستذلينی و لا اسلس لك فتقودينی » ( 2 ) دنيا ! به خدا قسمهرگز تسليم و رام تو نمیشوم كه مرا خوار و زبون كنی . علی ( ع ) هميشه درمقابل دنيا يعنی در مقابل اشياء ، يك حالت عصيان و تمرد و سركشی دارد وهيچ اجازه نمیدهد كه دنيا در روح او چنگ بيندازد . « و لا اسلس ( 3 )لك » من مهارم را به دست تو نمیدهم كه هر كجا كه بخواهی بكشی و ببری .اين همان زهد اسلامی و ترك دنيای اسلامی است ، همان آزاد زيستن و خود رانسبت به نعمتهای دنيا نفروختن است .پاورقی : . 1 [ در اينجا فقط برای يك طرف مثال آورده شده است . مثال برایحالت دوم افرادی هستند كه از دارائی ناچيزی برخوردارند ولی بنده اشياءهستند و لهذا " من " آنها ، " ما " نشده است ] . . 2 نهجالبلاغه ، نامه . 45 . 3 " سلس " حالت شتر يا حيوان ديگری را میگويند كه وقتی مهار شد ،اگر آن را به دست بچهای هم بدهند دنبال او میرود [ سلس يعنی انقياد ] . |