اعدام آنان شركت كنند . اينجا جائی است كه نفوس ضعيف كه مصالح عاليهاجتماع را در نظر نمیگيرند ، چه بسا وقتی ببينند دو انسان دارند اعداممیشوند ، عواطفشان تحريك شود و بگويند چه خوب است به اينها رحم كنيد واين كار را نكنيد . قرآن میگويد : " « و لا تأخذكم بهما رأفة فی دين اللهغ " ( 1 ) اينجا موقع مجازات الهی است و قانون الهی براساس مصالحعالی و كلی بشريت تنظيم شده است و جای رأفت و دلرحمی نيست . اينرأفت ، قساوت نسبت به اجتماع است . عين همين مطلب ، امروز خيلی مطرح است كه بسياری از افراد پيدا میشوندو میگويند : مجازات اعدام يعنی چه ؟ مجازات اعدام ، غيرانسانی است ،يعنی " جانی " هر جنايتی را مرتكب شد ، نبايد اعدام شود . اينها سخنخود را چگونه توجيه میكنند و چه تحليلی میكنند ؟ میگويند " جانی " رابايد اصلاح كرد . عجب مغالطه بزرگی ! شك ندارد كه انسانها را بايد اصلاح كرد ولی قبل ازآنكه مرتكب جنايت شوند ، بايد اصلاح كرد و نگذاشت كه از آنها جنايتیسربزند . اما يا در جامعه مثل اكثر جامعهها تربيت به قدر كافی وجودندارد و نه تنها عوامل اصلاح وجود ندارد بلكه عوامل فساد و افساد وجوددارد و يا فرضا عوامل اصلاح به قدر كافی وجود دارد ولی هميشه در جامعههاعناصر منحرفی هستند كه عليرغم عوامل اصلاحی ، دست به جنايت میزنند .برای اينها چه فكری بايد كرد ؟ همينقدر كه مجازات اعدام پاورقی : . 1 سوره نور ، آيه . 2 |