يكديگر ذكر كرده است : " « التائبون العابدون الحامدون السائحون الراكعون الساجدون »" جنبههای خدايی اين دسته را ذكر میكند : تائبها ، عبادت كنندگان ، ستايش كنندگان ، روزه گيرندگان ، راكعان ، ساجدان ، بلافاصله پس از آن میگويد : " « الامرون بالمعروف و الناهون عن المنكر " ( 1 ) همانها كه مصلح جامعه خود هستند و در جامعه ، امر به معروف و نهی از منكر میكنند . در آيه ديگری میفرمايد : " « الصابرين و الصادقين و القانتين و المنفقين »" ( 2 ) صبر كنندگان ، مقاومت كنندگان ، " صبر " در قرآن هميشه معنايش مقاومت است ، مخصوصا مقاومت در ميدان جنگ ) صادقان ، راستگويان ، راست كرداران ، انفاق كنندگان . بلافاصله میگويد : " ²و المستغفرين بالاسحار »" و استغفار كنندگان در سحر بنابراين در اسلام ، اين گرايشها از يكديگر تفكيك پذير نيست ، كسی كه يكی از اينها را استخفافكند ، ديگری را هم استخفاف كرده است . در اوصاف اصحاب حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه تعبيری است كه من نه فقط در يك حديث بلكه در احاديث متعدد ، آن را ديدهام : « رهبان بالليل ، ليوث بالنهار » ( 3 ) در شب راهبانند ، شب كه سراغ آنها میروی ، گويی سراغ يك عده راهب رفتهای ولی روز كه سراغشان میروی [ گوئی ] سراغ يك عده شير رفتهای . پاورقی : |