بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب تسنیم تفسیر قرآن کریم ، جلد 2, آیت الله عبدالله جوادى آملى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
     Footnt03 -
     Footnt04 -
     Footnt05 -
     Footnt06 -
     TASNIM01 -
     TASNIM02 -
     TASNIM03 -
     TASNIM04 -
     TASNIM05 -
     TASNIM06 -
     TASNIM07 -
     TASNIM08 -
     TASNIM09 -
     TASNIM10 -
     TASNIM11 -
     TASNIM12 -
     TASNIM13 -
     TASNIM14 -
 

 

 
 

 

next page

1-مجمع البيان ، ج 1، ص 111.
2-تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 37؛ منهج الصادقين ، ج 1، ص 121.
3-تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 25.
4-تفسير عياشى ، ج 1، ص 25؛ تفسير برهان ، ج 1، ص 52.
5-تفسير برهان ، ج 1، ص 52.
6-نورالثقلين ، ج 1، ص 26.
7-تسنيم ، ج 1، ص 260.
8- روح المعانى ، ج 1، ص 163؛ الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 148.
9- مجمع البيان ، ج 1، ص 111.
10-بحار، ج 89، ص 267.
11-همان ، ص 264.
12-همان ، ص 263.
13-مانند سى رضى (رحمه الله ) در المجازات النبويه و طبرى درجامع البيان .
14- در المنثور، ج 1، ص 46.
15-روح المعانى ، ج 1، ص 163.
16-مجمع البيان ، ج 1، ص 111.
17-در المنثور، ج 1، ص 51.
18-ر.ك تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 37؛ جامع البيان ، ج 1، ص 148.
19- در المنثور، ج 1، ص 51.
20-تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 37.
21- غرر الحكم ، ج 2، ص 108.
22-كنزالعمال ، ج 6، ص 710، ح 17517. 23-جوامع الجامع ، ج 1، ص 169؛محاسن التاويل ، ج 1، ص 236.
24- مجمع البيان ، ج 1، فن اول از مقدمه مولف و ص 111.
25- مجمع البيان ، ج ، ص 111؛ تفسير ابوالفتوح ، ج 1، ص 36.
26- بحار، ج 89، ص 267.
27- تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 37.
28- بحار، ج 89، ص 264.
29- نور الثقلين ، ج 1، ص 26.
30-بحار، ج 89، ص 262.
31- همان ، ص 263.
32- تشخيص خطوط كلى معارف هر سوره و دريافت پيام و هدف آن در گرو پيمودنراههاى زير است :
الف .تعيين مكى يا مدنى بودن سوره و بررسى فضاىنزول آن .
ب . بررسى صدور و ذيل سوره ، چون ذيل سوره از باب رد العجز الىالصدر به منزله جمع بندى مضامين سوره است .
ج : انسجام و پيوستگى مطالب و آيات سوره .
د: تكرار برخى مطالب در مضامين سوره .
هه : بررسى غرر آيات (آيات برجسته ) سوره كه به منزله واسطه العقد آن سوره است؛ مانند آيات (شهد الله ...) (سوره آل عمران ، آيه 18) و(قل اللهم مالك الملك ...) (سوره آل عمران ، آيات 26 - 27). كه در سورهآل عمران برجستگى خاصى دارد و نشانه آن است كه خط اصلى اين سوره تبيين توحيد حقبه ويژه توحيد افعال اوست .
و: بررسى شان نزول برخى از آيات و فضاىنزول مجموع سوره .
ز: رهنمود احاديث معتبر كه در آگاهى دادن به سير اصلى معارف سوره وارده شده است .
33-الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 148.
34- مجمع البيان ، ج 1، ص 111.
35-بحار، ج 89، ص 265.
36- مجمع البيان ، ج 1، ص 111.
37-تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 37.
38- بحار ج 89، ص 265.
39-بحار، ج 89، ص 264.
40- بحار، ج 89، ص 264.
41-الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 149.
42-بحار، ج 89، ص 261 به بعد.
43-سوره ابراهيم ، آيه 1.
44- سوره يونس ، آيه 57.
45- بحار، ج 89، ص 267؛ تفسير عياشى ، ج 1، ص 136.
46- سوره مجادله ، آيه 11.
47- سوره فاطر، آيه 10.
48-بحار، ج 89، ص 184.
49- كنزالعمال ، ج 1، ص 550، ح 2462.
50-همان ، ص 606، ح 2776.
51-الاتقان ، ج 1، ص 10؛ البرهان فى علوم القرآن ، ج 1، ص 194؛ الميزان ، ج1، ص 52 و 441؛ قرآن در اسلام ، ص 103 و 108.
52-الميزان ، ج 19، ص 300.
53-الاتقان ، ج 1، ص 10؛ البرهان فى علوم القرآن ، ج 1، ص 194؛ قرآن دراسلام ، ص 108؛ الميزان ، ج 13، ص 229.
54-جنگ بدر در هفدهم ماه مبارك رمضان سال دوم هجرت واقع شد.
55-الميزان ، ج 9، ص 5.
56-همان ، ص 8 و 18.
57- نور الثقلين ، ج 1، ص 6.
58- سوره بقره ، آيه 281.
59- الميزان ، ج 2، ص 75.
60- همان ، ص 408؛ مجمع البيان ، ح 1، ص 677.
61- الميزان ، ج 2، ص 424؛ مجمع البيان ، ج 1، ص 676؛ در المنثور، ج 2، ص116 و الاتقان ، ج 1، ص 35.
62-البرهان فى علوم القرآن ، ج 1، ص 194.
63- سوره طه آيه / 64.
64-تاريخ طبرى ، ج 2، ص 86.
65- گردنه اى است نزديك منا در مكه .
66- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 131 و 438 - 444.
67- تاريخ پيامبر اسلام ، دكتر آيتى ، ص 171.
68- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 500.
69- ر.ك : معجم البلدان ، ج 5، ص 266 - 267.
70- الميزان ، ج 16، ص 106.
71-همان ، ج 19، ص 300 و ج 16 ص 106.
72- ترتيب نزول سوره هاى مزبور چنين است : 88، 89، 90، 92، 94، 101، 105،108، 112، 114.
73- ر.ك تاريخ پيامبر اسلام ، دكتر آيتى ، ص 217.
74- برخى مورخان ، شروع سيه ها را درسال اول و برخى ديگر در ماه صفر سال دوم هجرى مى دانند. ر.ك تاريخ پيامبر اسلام ،دكتر آيتى ، ص 218.
75- سيره ابن هشام ، ج 2، ص 222 به بعد؛كامل ابن اثير، ج 2، ص 77 - 78؛ مغازى واقدى ، ج 1، ص ‍ 19-9؛ بحار، ج 19، ص186.
76- مجمع البيان ، ج 1، ص 551، ذيل آيه 217 سوره بقره .
77- ر.ك الميزان ، ج 1، ص 151.
78- همان ، ص 267.
79- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 148.
80- سوره بقره ، آيه 269.
81- سوره انفال ، آيه 35.
82- سوره اسراء، آيه 82.
83- سوره بقره ، آيه 145 .
84- آل عمران ، آيه 19.
85- سوره آل عمران ، آيه 85.
86- البرهان فى علوم القرآن ، ج 1، ص 167.
87- روح المعانى ، ج 1، ص 172، با اندك تصرف .
88- كشاف ، ج 1، ص 29.
89- البرهان فى علوم القرآن ، ج 2، ص 173. در تفسير مجمع البيان (ج 1، ص112) 11 قول و در تفسير كبير (ج 2، ص 5) 20قول و در تفسير القرآن الكريم ، اثر شهيد سيد مصطفى خمينى (ج 2، ص ‍ 285) 26قول نقل شده است .
90- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 150؛ تفسير تبيان ، ج 1، ص 48؛ البحرالمحيط، ج 1، ص 158.
91- سوره آل عمران ، آيه 7.
92- سوره انعام ، آيه 141.
93- سوره زمر، آيه 23.
94- نهج البلاغه ، خطبه 38.
95- سوره آل عمران ، آيه 7.
96-المنار، ج 1، ص 122، تفسير كبير، ج 2، ص 6.
97- تفسير تبيان ، ج 1، ص 49.
98- اسم به معناى اعم هم شامل وصف و لقب . اسمى كه به معناى علم باشدارتجالى است و مناسبت نمى طلبد؛ مانند اين كه ، چرا سنگ و درخت مناسبت خاصى نمىطلبد، ليكن اثبات مدعاى مزبور در مورد خاصدليل مى طلبد؛ گرچه ما دليلى بر نفى تسميه سوره ها به اين نامها نيز نداريم ، ولىدليلى بر اثبات نيز نيست ؛ از اين رو در بوتهاحتمال قرار مى گيرد.
راى سوم
حروف مقعطه نامهاى قرآن است ؛ چنانكه فرقان و ذكر نامهاىقرآن كريم است .

99-مجمع البيان ، ج 1، ص 112.
100- سوره مريم ، آيه 1.
101- الاتقان ، ج 2، ص 11 .
102- جامع البيان ، ج 1، ص 70؛ الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 151.
103- ميراث اسلامى ايران ، ج 4، ص 267؛ تفسير صدر المتالهين ، ج 6، ص 15.
104- تفسير القرآن الكريم ، ج 1، ص 13، اين تفسير گرچه به عنوان تفسيرمحى الدين عربى مشهور است ، ليكن همان تاويلات ملا عبدالرزاق كاشانىاست .
105- الميزان ، ج 18، ص 15.
106- قرآن كريم درباره نامهاى الله و الرحمن مىفرمايد: قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن ايا ما تدعوا افله الاسماء الحسنى (سوره اسراء،آيه 110)؛ الله را بخوانيد يا الرحمن ، هر يك از اين دو نامخداوند، خود داراى نامهاى نيكوتر است . مرجع ضمير در فله ،ايا است ، نه الله و معناى آيه اين نيست كه خداوند اسماى حسنايى دارد؛بلكه بدين معناست كه هر يك از الله و الرحمن اسمهاى حسنايى دارد. تناسبى ندارد كهضمير در فله به الله برگردد. از اين رو مرحومفاضل هندى مى گويد: محققان برآنند كه الرحمن نيز همانند الله اسم ذات است و درآيه بسم الله ... بدل از الله است و از اين رو بر الرحيم كه صفت است مقدم شده است (كشف اللثام ، ج 1، ص 106).
107- سوره نمل ، آيه 40.
108- عقدالفريد، ج 1، ص 199.
109- نورالثقلين ، ج 1، ص 4.
110- بحار، ج 55، ص 36.
111- بحار، ج 90، ص 260 - 262.
112- نهج البلاغه ، خطبه 186، بند 17.
113-بحار، ج 43، ص 351.
114- مفاتيح الجنان ، دعاى كميل . 115- مجمع البيان ، ج 1، ص 112؛البرهان فى علوم القرآن ، ج 1، ص 173.
116- در حساب ابجد حروف الفباى عربى به اساس ترتيب خاص است كه دركلمات زير تنظيم شده است : ابجد، هوز، حطى كلمن ، سعفص ، قرشت ، ثخذ، ضظع و هريك از اين حروف داراى ارزش ‍ عددى و رياضى خاصى بدين ترتيب :
اء 1، ب = 2، ج = 3،د = 4، ه = 5، و = 6، ز = 7، ح = 8، ط =9، ى = 10، ك =20،ل = 30، م = 40،ن = 50، س = 60، ع = 70، ف = 80، ص = 90، ق = 100،ر =200، ش = 300، ت = 400، ث = 500، خ = 600، ذ = 700، ض = 800، ظ= 900، غ= 1000.
117-مجمع البين ، ج 1، ص 113،؛ تفسير كبير، ج 2، ص 7.
118- مفسرانى مانند طبرى (در جامع البيان ، ج 1، ص 68) و ابن كثير (در تفسيرالقرآن العظيم ، ج 1، ص 40) به بررسى برخى از اين احاديث پرداخته و آن را ضعيفو فاقد اعتبار لازم دانسته اند.
119- مجمع البيان ، ج 1، ص 113، الميزان ، ج 18، ص 7.
120- سوره لقمان ، آيه 34.
121-المنار، ج 1، ص 122.
122- مجمع البيان ، ج 1، ص 113؛ جامع البيان ، ج 1، ص 68.
123- مجمع البيان ، ج 1، ص 113.
124- سوره فصلت ، آيه 26.
125- سوره بقره ، آيه 195.
126- تفسير كبير، ج 5، ص 147.
127- سوره نور، آيه 37.
128- بحار، ج 25، ص 204.
129- تفسير تبيان ، ج 1، ص 48؛ فىظلال القرآن ، ج 1، ص 38.
130- سوره علق ، آيه 5. 131- سوره انشراح ، آيه 60.
132- سوره حاقه ، آيه 29.
133- سوره واقعه ، آيه 79.
134- البرهان فى علوم القرآن ، ج 1، ص 169.
135- الاعجاز العددى للقرآن الكريم ، ج 1، تا 3،.
136- تفسير كبير، ج 2، ص 8.
137- نور الثقلين ، ج 1، ص 6.
138-الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 152.
139- سوره زمر، آيه 23.
140- جامع البيان ، ج 1، ص 67.
141-الحروف المقطعه فى القرآن الكريم ، ص 81.
142- مباحث فى علوم القرآن ، ص 239.
143- سيره ابن هشام ، ج 1، ص 270؛ تفسير برهان ، ج 1، ص 54.
144- تفسير صدرالمتالهين ، ج 1، ص 212؛ تفسير كبير، ج 2، ص 8.
145-الميزان ، ج 18، ص 8.
146- تفسير صدرالمتالهين ، ج 6، ص 17 - 18؛ اسفار، ج 7، ص 41 - 42؛ روحالبيان ، ج 1، ص 28.
147- روح المعانى ، ج 1، ص 167 با تصرف .
148- حديث قرب نوافل كه در جوامع روايى فريقيننقل شده ، مى گويد: انسان بر اثر نوافل محبوب خداى سبحان مى شود و آنگاه خدا چشم وگوش او مى شود؛ يعنى ، همه مجارى ادراكى و تحريكى او را خداى سبحان تامين مى كند:قال رسول الله (صلى الله عليه وآله ): من اهان لى وليا فقد ارصد لمحاربتى و ماتقرب الى عبد بشى ء احب الى مما افترضت عليه و انه ليتقرب الى بالنافله حتى احبهفاذا احببته كنت سمعه الذى يسمع به و بصره الذى يبصر به ولسانه الذى ينطق بهويده التى يبطش ‍ بها. دن دعانى احبه و الن سالتى اعطيته(اصول كافى ، ج 2، ص 352).
149- سوره محمد (صلى الله عليه وآله )، آيه 24.
150- روح المعانى ، ج 1، ص 167.
151- سوره نحل ، آيه 34.
152- نهج البلاغه ، حكمت 147، بند 6.
153- ديوان حافظ.
154- ديوان حافظ.
155- ديوان حافظ.
156- نهج البلاغه ، حكمت 85. 157- سوره رعد، آيه 17.
158- ج 1، ص 42 - 47.
159- همان ، ص 408 - 409.
160- ج 3، ص 461.
161- همان ، ص 501.
162- ج 4، ص 363.
163- تفسير ابن عربى ، ج 1، ص 43.
164- تفسير برهان ، ج 1، ص 53.
165- همان ، ج 2، ص 177.
166- همان ، ج 3، ص 179.
167- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 151.
168-بحار، ج 89، ص 373.
169-تفسير برهان ، ج 1، ص 54.
170- همان ، ج 2، ص 2.
171- همان ، ص 206.
172- همان ، ص 277.
173- همان ، ج 3، ص 2.
174- نور الثقلين ، ج 3، ص 320.
175- بحار، ج 90، ص 262.
176-تفسير برهان ، ج 3، ص 3.
177-همان ، ص 3.
178- همان ، ص 179.
179- همان ، ج 4، ص 90.
180- تفسير برهان ، ج 3، ص 29.
181- همان ، ص 28.
182- همان ، ص 29.
183- همان ، ج 4، ص 3.
184- همان ، ج 4، ص 3.
185- تفسير برهان ، ج 4، ص 3.
186- بحار، ج 88، ص 7.
187- تفسير برهان ، ج 4، ص 4.
188-تفسير برهان ، ج 4، ص 33.
189- همان ، ص 34.
190- همان ، ص 34.
191- تفسير برهان ، ج 4، ص 34.
192- تفسير برهان ، ج 4، ص 34.
193- همان ، ص 158.
194- تفسير برهان ، ج 3، ص 3.
195- همان ، ص 28، به نقل از تفسير ثلعبى .
196- همان ، ج 4، ص 115.
197- همان ، ص 40.
198- تفسير برهان ، ج 4، ص 40.
199- همان ، ص 41.
200- همان ، ص 115.
201- همان ، ص 216. 202- نور الثقلين ، ج 5، ص 388.
203-تفسير برهان ، ج 1، ص 54.
204- تفسير برهان ، ج 2، ص 3.
205- تفسير برهان ، ج 2، ص 3.
206- تفسير برهان ، ج 2، ص 3.
207- بحار، 52، ص 121.
208- تفسير برهان ، ج 1، ص 54.
209- بحار، ج 2، ص 319.
210- نور الثقلين ، ج 1، ص 27.
211- تفسير برهان ، ج 1، ص 54.
212- بحار ج 89، ص 384.
213- همان ، ج 88، ص 11، نورالثقلين ، ج 1، ص 30.
214- الميزان ، ج 18، ص 15.
215- ر.ك بحث روايى ، طايفه پنجم ، حديث يكم ، دوم و سوم ، ص 119 - 120.
216- بحار، ج 2، ص 245. 217- ر.ك بحث روايى ، طايفه دوم حديث يكم ، ص112.
218- سوره حج ، آيه 29.
219- بحار، ج 89، ص 84.
220- معانى الاخبار، ص 52.
221- تفسير صافى ، ج 1، ص 78.
222- سوره اسراء، آيه 13.
223- سوره انشقاق ، آيه 7.
224- سوره يونس ، آيه 61. 225- سوره بقره ، آيه 213.
226- سوره اسراء، آيه 55.
227- سوره بقره ، آيه 235.
228- سوره بقره ، آيه 79.
229- سوره نمل ، آيه 29.
230- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 157؛ نيز ر.ك بحار، ج 75، ص 275.
231- در اين آيه شريفه ذلك مبتد است و الكتاب خبر، ولاريب فيه جمله مستقل ديگرى است ؛ چنانكه هدى للمتقين حملهديگر، و هدى خبر مبتداى محذوف است .
232- سوره آل عمران ، آيه 7.
233- سوره يوسف ، آيه 1.
234- سوره انسان ، آيه 23.
235- سوره عبس ، آيات 15 - 16.
236- سوره زخرف ، آيات 3 - 4.
237- سوره آل عمران ، آيه 103.
238- بحار، ج 89، ص 102.
239- سوره مائده ، آيه 15.
240- سوره مائده ، آيه 48.
241- سوره بقره ، آيه 213.
242- سوره شورى ، آيه 13.
243- سوره آل عمران ، آيه 184.
244- سوره مريم ، آيه 12. 245- سوره سجده ، آيه 3.
246- سوره فصلت ، آيه 42.
247- سوره نساء، آيه 78.
248- سوره نبا، آيه 39.
249- سوره بقره ، آيه 23.
250- سوره حج ، آيه 5.
251- سوره توبه ، آيه 45.
252- سوره نمل ، آيه 66.
253- سوره حجرات ، آيه 15.
254- تفسير كبير، ج 2، ص 21.
255- نقل مزبور در مجمع البيان ، ج 1، ص 118 آمده است .
256- سوره بقره ، آيه 197.
257- دعوى قرآن اين است كه كلام خداست كه بر پيامبر اسلام (صلىالله عليه وآله ) نازل شده و دعوت آن به پذيرش توحيد، رسالت ، معادو لوازم اعتقادى و عملى اين اصول سه گانه است .
258- سوره ص ، آيه 8.
259- سوره سجده ، آيه 2.
260- سوره سجده ، آيه 2.
261- سوره بقره ، آياتا 23 - 24.
262- سوره ابراهيم ، آيه 9.
263- سوره ابراهيم ، آيه 10.
264- سوره آل عمران ، آيه 9.
265- سوره بقره ، آيه 2.
266- سوره انبياء، آيه 22.
267- سوره نمل ، آيه 64.
268- سوره كهف ، آيات 1 -2. پ
269- سوره بقره ، آيه 185.
270- سوره مدثر، آيه 31.
271- سوره يونس ، آيه 57.
272- سوره لقمان ، آيه 3.
273- سوره نحل ، آيه 89.
274- ظاهرا (((لام ))) در هر سه آيه براى اختصاص است . 275- مجمع البيان ،ج 1، ص 118، با تصرف .
276- سوره اعراف ، آيه 198.
277- سوره فاطر، آيه 14.
278- سوره اسراء، آيه 94.
279- سوره فرقان ، آيه 1.
280- سوره انعام ، آيه 19.
281- سوره يس ، آيه 70.
282- سوره نازعات ، آيه 45.
283- سوره زمر، آيات 17 - 18.
284- الميزان ، ج 1، ص 45.
285- سوره بقره ، آيه 5.
286- سوره شمس ، آيه 10.
287- سوره بقره ، آيه 16.
288- سوره نمل ، آيه 81.
289- سوره اعراف ، آيه 198.
290- سوره اسراء، آيه 82.
291- سوره بقره ، آيه 26.
292- سوره يونس ، آيه 57.
293- سوره يس ، آيه 70.
294- سوره شعراء آيه 136.
295- سوره بقره ، آيه 6.
296- سوره فرقان ، آيه 44.
297- سوره انفال ، آيه 24.
298- سوره انعام ، آيه 36.
299- بيان السعاده ، ج 1، ص 39 - 45.
300- نهج البلاغه ، خطبه 147.

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation