بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب مطلوب کل طالب‏, دکتر محمود عابدى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     Fehrest -
     72289300 -
     72289301 -
     72289302 -
     72289303 -
     72289304 -
     72289305 -
     72289306 -
     72289307 -
     72289308 -
     72289309 -
     72289310 -
     72289311 -
     72289312 -
     72289313 -
     72289314 -
     72289315 -
     72289316 -
     72289317 -
     72289318 -
 

 

 
 
اس: نسخه استانبول‏
رك: رجوع كنيد
ز: نسخه زنجانى‏
س: نسخه ابن الساوجى‏
ص: نسخه اياصوفيه‏
ع: نسخه عاطف افندى
ك: كنزالحكمة
م: نسخه محمد بن على المولوى‏
م: متوفى (= درگذشته)
2 - م: ((عالم عادل...)) از ((عالم عادل)) تا ((2)) ندارد.
-: ندارد
+: اضافه ندارد
/: صفحه، مانند 2/25 = جلد 2 صفحه 25
(): از خود افزوده‏ايم
بسم الله الرحمن الرحيم‏

الحمد لله على الطاف كرمه، و اصناف نعمه، و الصلوة على نبيه، الطاهر اعراقة، الزاهر اخلاقه، و على آله الاصفياء، و اصحابه الاتقياء، حماة- ص: الزاهر اخلاقه الطاهر اعراقه ? الحق، و هداة الخلق. - ص: + ((اما بعد)) ?
چنين گويد:
محمد بن محمد بن عبدالجليل العمرى الرشيد الكاتب - وفقه‏- اس: - ((بن)) ? - ص اس: - ((العمرى)) ? - ص: الرشيدى ? - س:+ ((المعروف بوطواط))، م: الرشيد الوطواط ? الله لما يصلح اعمال دينه و دنياه و ينجح آمال آخرته و اولاه - كه‏- س: احوال، اس: ندارد ? اميرالمومنين على بن ابى طالب - كرم الله وجهه - با آن كه امام اخيار و- ص: + ((و امام المتقين)) ? قدوه ابرار و سيد فتيان و مقدم شجعان بود، فصاحتى داشت كه عقود جواهر از انفاس او در غيرت اند و نجوم زواهر از الفاظ او در حيرت و- س: نفايس كلمات ? عمرو بن بحر الجاحظ - رحمة الله عليه - كه در كمال براعت و وفور- س: عمر ? بلاغت نادره اين امت و اعجوبه اين ملت بود، از مجموع كلام اميرالمومنين على بن ابى طالب - كرم الله وجهه - كه جمله بدايع غرر و روايع‏- س: در ? - س: بدايع دررو روايع غرر ? درراست، صد كلمه اختيار كرده است و هر كلمه را از آن برابر هزار كلمه داشته، و به خط خويش نبشته و خلق را يادگار گذاشته، واجب‏- م: پنداشته (!) ? - ص م: نوشته ? - س: ياد ? ديدم من بنده كه پرورده خاندان و پديدآورده دودمان مجلس عالى‏- س: پديد آوريده، ص: برآورده ? - م: - ((مجلس عالى)) ? خداوند و خداوندزاده، و پادشاه و پادشاه زاده، شاه معظم، عالم عادل،- م: شاه و شاهزاده ? مويد مظفر منصور، جلال الدنيا و الدين، تاج الاسلام و - م: - ((عالم عادل...)) ? - س م: جلال الدين ? - اس: نصرت ? - س: ((و)) ? المسلمين، علاء الملوك و السلاطين، قطب الدولة، مجدالملة، بهاء- ص م: عمده ? الامة، عدة الخلافة، ناصرالملك، سيد ملوك الشرق و الغرب، شمس المعالى، سلطان شاه، ابوالقاسم محمود بن خوارزمشاه ايل ارسلان‏- م: - ((تاج الاسلام...)) ? - اس: المعالى سلطان الغراة (ظ: الغزاة) و المجاهدين ابوالفتح خوارزمشاه ? بن - خوارزمشاه اتسزبن خوارزمشاه محمد، يمين اميرالمومنين -- س: ((ايل ارسلان...))، اس: ((اتسز بن خوارزمشاه)) ? - ص: يمين خليفه ? اعزالله انصاره و ضاعف اقتداره - ام آن صد كلمه را به رسم‏- م: كه درشرح كلمات آن سه امام كه امناى دينند سعى نمودن تا هيچ ملاعين (!)لعنهم الله را مجال طعن در آن بزرگواران نماند و نيز ? - ص: اين ? خدمت خزانه كتب معمور او - لازالت معمورة ببقائه، مزينة بلقائه -- ص: - ((خدمت)) ? - ص: معموره ? به دو زبان تازى و پارسى تفسير كردن، و در آخر تفسير هر كلمه دو بيت‏- ص: - ((تفسير)) ? شعر از منشآت خويش كه مناسب آن كلمه باشد آوردن؛ تا فايده آن‏- م: بود ? عام‏تر و منفعت آن تام‏تر باشد و هر دو فريق، هم ارباب نظم و هم اصحاب نثر، در مطالعه آن رغبت نمايند. اميدست كه اين خدمت در محل قبول‏- اس: اوميد كه ? افتد، و من بنده را به اقبال آن، عز جاودانى و شرف دو جهانى حاصل‏- ص اس: + ((قبول)) ? گردد. - اس م: + ((اللهم وفق و يسر)) ?
لو كشف الغطاء ما ازددت يقينا.

(اگر گشاده پوشش، نيفزايم من در يقين.)- س: برداشته ? - س: زيادت نشود، اس: - ((من)) ?

معنى اين كلمه به تازى: - ص: - ((اين)) در همه موارد مشابه نيز ?
بلغت فى معرفة احوال المعاد و اهوال يوم التناد غاية لو كشفت عنى ستور الدنيا، و عرضت على امور العقبى لم تزد تلك المشاهدة الحسية فى دينى نقيرا، و لا فى يقينى قطميرا.
معنى اين كلمه به پارسى:
اميرالمومنين على - عليه السلام - مى‏فرمايد كه: آن چه مرا در دار دنيا، كه سراى حجاب است، معلوم شده است، و يقين گشته از امور آخرت، از - ص: است از، م: چون ? حشر و نشر و ثواب و عقاب و نعيم و جحيم و غير آن ؛ اگر حجاب دنيا از- اس: + ((را)) ? ميان برگيرند و مرا به دار آخرت رسانند، و آن جمله را به چشم سر- م: بردارند ? مشاهده كنم يك ذره در يقين من زيادت نشود، چه علم اليقين من امروز- م: + ((و يك حبه در حقيقت من (!) نيفزايد)) ? چون عين اليقين من است فردا. - اس م: همچون، ص: ندارد ?
شعر: - ص در همه موارد مشابه نيز: بيت، م: ترجمه منظوم ?
حال خلد و جحيم دانستم - به يقين آن چنان كه مى‏بايد- اس، مانند ديگر موارد: كى، ص س: آنچنانك ?
گر حجاب از ميانه برگيرند - آن يقين ذره‏اى نيفزايد- س: بردارند ? - م: در ?
- الاعجاز / 28، شرح غرر و درر: ش 7569، المناقب / 375
الناس نيام، فاذا ماتوا انتهوا.

(مردمان خفتگانند، پس چون بميرند بيدار- م: همه مردمان ? - س م: خفته‏اند ? - م: ((پس)) ? - اس: - ((چون)) ? شوند.)

معنى اين كلمه به تازى:
الناس ماداموا فى الحياة الدنياوية غافلون، كانهم راقدون عن الجنة و- م: الحياة هم ? نعيمها و النار و حميمها، فاذا ماتوا انتبهوا من رقدة الغفلة، فندموا على‏- م: جحيمها (!) ? - اس: ((انتبهوا)) ? ما فرطوا فى جنب خالقهم، و لا موا انفسهم على ما قصروا فى شكر- س: فى حال حياتهم ? رازقهم، و لكن حين لا يعينهم الندامة و لا ينفعهم الملامة.- م: ((و لاموا...)) ? - اس: لا يغنيهم، و اين صورت نيز صحيح است. ? - چنين است در همه نسخ، هر چند ((لا تعينهم... لا تنفعهم)) اصح است. ?
معنى اين كلمه به پارسى:
مردمان در دار دنيا از كار عقبى غافلند. چون بميرند از- ص: فارغند ? خواب غفلت بيدار گردند و بدانند كه روزگار به باد- س: كار ? - ص: شوند ? داده‏اند، و قدم بر جاده صواب ننهاده، و پشيمان‏- اس: ننهاده‏اند، ص: ننهاد (!)، م: نهاده (!) ? - ص: - ((و)) ? شوند از كردار نكوهيده و گفتار ناپسنديده خويش، ليكن آن گاه پشيمانى سود ندارد و فايده ندهد. - اس: پشيمان شوند ? - اس: نيارد، م: نكند
?

شعر:
مردمان غافلند از عقبى - همه گويى به خفتگان مانند
ضرر غفلتى كه مى‏ورزند - چون بميرند آنگهى دانند
- المناقب / 375


next page

fehrest page

back page


 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation