" « لقد كان لكم فی رسول الله اسوه حسنه »" ( 1 ) . در شخصيت رسول خدا الگوی عالی برای شما وجود دارد . و درباره ابراهيممیفرمايد : " « قد كانت لكم اسوه حسنه فی ابراهيم و الذين معه »" ( 2 ) .در ابراهيم و آنانكه با او بودند برای شما الگوی عالی وجود دارد .قرآن آنجا كه افرادی را به عنوان " اسوه " ذكر میكند ، توجهی بهشخصيت دنيايی آنها ندارد ، شخصيت اخلاقی و انسانی را در نظر میگيرد ،آنچنانكه از غلام سياهی به نام لقمان كه نه در شمار پادشاهان است و نه درشمار فيلسوفان معمولی شهره به فيلسوفی و نه در شمار ثروتمندان بلكهبردهای است روشنبين ، به نام " حكيم " ياد مینمايد و او را به "حكمت " در جهان علم میكند . از اين قبيل است " مؤمن " آل فرعون و "مؤمن " آل ياسين . ما در اين كتاب كه بحث جامعه و تاريخ را از نظر جهان بينی اسلامی طرحكردهايم ، نظرمان تنها به " تاريخ علمی " و به " فلسفه تاريخ " است، زيرا اينها هستند كه در حوزه كلی جهان بينی قرار میگيرند ، از اين روسخن خود را درباره اين دو اندكی گسترش میدهيم و از تاريخ علمی آغازمیكنيم . پاورقی : . 1 احزاب / . 21 . 2 ممتحنه / . 4 |