بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب سلمان فارسی,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     14 -
     15 -
     16 -
     17 -
     fehrest -
 

 

 
 

back indexnext

فصل 7: قرآن و سلمان

قرآن و سلمان

قرآن كريم، آيين‏نامه جهانى اسلام، براى راهبرى وهدايت انسانها به سوى خيرو صلاح و تمدن و تكامل است،منتها متاسفانه تاكنون همه انسانها به نداى‏حياتبخش اين آيين مقدس پاسخ مثبت نداده‏اند و به آن رشد لازم وتعالى مادى ومعنوى دست نيافته‏اند.

بخش وسيعى از اين كتاب مقدس، سخن از تاريخ اشخاص، وقايع و حوادث ورويدادهاى گذشته، موجود و آيندهبه ميان مى‏آورد، كه براى همگان قابل توجه وعبرت است.

بر اساس بيانهايى كه از جانب معصومين(ع) و مفسران بزرگوار قرآن كريم واردشده، تعداد زيادى از آيه‏هاى اينكتاب آسمانى، مصداقهاى عالى «مؤمنين‏» و«سابقين به اسلام‏» و ياران مجاهد رسول خدا(ص) و حتى ياران ومدافعان آينده‏اسلام، از همان روزها، تبيين و تفسير شده، كه تعدادى از آياتى را كه مربوط به‏«سلمان فارسى‏» وبرخى ديگر از ياران ممتاز وى و پيغمبر(ص) مى‏باشد، در اين‏فصل مورد مطالعه قرار مى‏دهيم:

1- مؤمنان

ابن عباس روايت مى‏كند: آيه الا الذين آمنوا و عملوا الصالحات، در سوره‏«والعصر» كه افراد غير زيانكار را معرفىمى‏كند، آنان على(ع) و سلمان هستند (1) .

2- سابقون

«على بن ابراهيم بن هاشم قمى‏» از امام صادق(ع) روايت مى‏كند: منظور آيه:والسابقون الاولون من المهاجرينو الانصار (2) نقيبان پيغمبر(ص)، يعنى ابوذر،مقداد، سلمان فارسى، عمار ياسر و افرادى كه ايمان آوردند، صداقتپيشه ماندند وبر ولايت اميرالمؤمنين(ع) ثبات قدم داشتند، مى‏باشند (3) .

آرى، اين گروه بودند، كه قرآن كريم فرموده: بخوبى متابعت كردند، خداوند ازآنها راضى است و آنها هم از خدارضايتمند هستند (4) .

درباره اينكه همه افراد بالا از «سابقون مهاجرين از مكه به مدينه هستند» جاى‏ترديدى نيست، اما درباره سلمان،اگر چه او در جمادى‏الاول سال اول هجرت در«مدينه‏» به پيغمبر(ص) ايمان آورده و بايد او را «از سابقون انصار»ناميد، اما به‏لحاظ اينكه وى در باطن قبل از بعثت مؤمن بوده و به رسول خدا(ص) ايمان آورده،و به هر حال، بهمدينه هجرت نموده است، مى‏توان او را از «سابقون مهاجرين‏» نيزمحسوب داشت (5) .

3- خداجويان

در تفسير آيه: واصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغدوة و العشى... (6) از امام‏صادق(ع) روايت‏شده، كهخداوند به پيغمبر(ص) مى‏فرمايد: در مورد كسانى كه‏صبح و شام خداوند را مى‏خوانند و جز خواسته اومنظورى ندارند، خويشتن‏دارى‏كن (و به خاطر نداشتن زيور دنيا) به آنها كم توجه مباش.

اين آيه درباره سلمان فارسى نازل شد، زيرا سلمان رداى موئينى داشت، كه‏هم‏غذا و مواد خوراكى خود را در آنمى‏گذاشت و هم به عنوان لباس از آن استفاده‏مى‏كرد، كه بدين جهت «رداء» از نظافت لازم برخوردار نبود، و درهواى گرم گاهى‏بوى‏نامناسب عرق، افراد را مى‏آزرد!

يك روز «عيينة بن حصين‏» به حضور پيغمبر(ص) رسيد و در حالى كه سلمان نيزآنجا حضور داشت، گفت: اىرسول خدا(ص)! هر وقت ما به حضور شمامى‏رسيم، اين مرد را بيرون كن، و از خويش دور گردان، و هرگاه مابيرون رفتيم وى‏وارد شود! كه به دنبال اين تقاضا، دنباله آيه نازل شد: اى رسول ما! از كسى كه(عيينة) دل او ازياد ما غافل مى‏شود، اطاعت مكن (7) و سلمان را از خويش دورمگردان (8) .

مفسر بزرگ قرآن «فضل بن حسن طبرسى‏» از «ابن مسعود» روايت مى‏كند: اين‏آيه درباره سلمان، ابوذر، صهيبرومى، عمار ياسر، خباب بن ارت و تهيدستان‏ديگر از اصحاب پيغمبر(ص) نازل شد، زيرا گروه «مؤلفة قلوبهم‏» كهعبارت بودنداز: عيينة بن حصين، و اقرع بن حابس، و چند نفر ديگر از آنان، به رسول خدا(ص)گفتند: هرگاه دربالاى مسجد مى‏نشينى و ما به حضور تو مى‏رسيم، اينان را كه لباس‏آنها بوى نامناسب مى‏دهد، از خويشتن دورگردان، چون لباسهاى موئين اينان بابوى ناخوش آيند، سبب عدم حضور ما مى‏شود!

اما وقتى رسول خدا(ص) به اين ايراد بهانه جويانه توجهى نكرد، درباره‏«خويشتن‏دارى او» آيه نازل شد، آنحضرت به پا خاست و جوياى حال آن گروه(و از جمله سلمان) شد، كه متوجه گرديد، آنان در قسمت آخر مسجد، مشغول دعاو ذكر خدا هستند، آنگاه رسول خدا(ص) گفت: حمد خدايى را كه مرا نمى‏راند و به‏من دستور داد،كه درباره رجال امت‏خود خويشتن‏دارى كنم، و در حيات و پس ازآن، با آنان باشم (9) .

4- دوستان واقعى

امام صادق(ع) فرموده است: وقتى آيه: قل لا اسئلكم عليه اجرا الا المودة فى‏القربى (10) به رسول خدا(ص) نازلشد، آن حضرت در ميان ياران خود به پا خاست وفرمود: اى مردم! خداوند متعال حقى از من به عهده شماواگذار كرده، آيا آن رادوست مى‏داريد؟

رسول خدا(ص) اين موضوع را دو روز تكرار كرد و كسى به نداى او پاسخ مثبت‏نداد و آن حضرت هم ناراحت ازجمعيت روى برمى‏تافت، تا اينكه روز سوم‏ايستاد و سخن خود را تكرار نمود و فرمود: خواسته من طلا و نقره ومواد خوراكى وآشاميدنى نيست! آنان گفتند: خواسته خود را بيان كن.

آن‏گاه رسول خدا(ص) آيه «مودت‏» كه هنوز اعلام نداشته بود، براى آنان قرائت‏نمود و فرمود: خداوند چنينوظيفه‏اى را نسبت‏به من از سوى شما واجب شمرده‏است.

آنان گفتند: اين تقاضا را از تو مى‏پذيريم، اما امام صادق(ع) فرموده است: به‏خدا سوگند، به غير از هفت نفر،يعنى سلمان، ابوذر، عمار ياسر، مقداد بن اسودكندى، جابر بن عبدالله انصارى، ثبيب غلام رسول الله، و زيد بنارقم، كسى به اين‏آيه و عهدى كه بسته بودند وفا نكرد (11) .

5- هدايت‏يافتگان

امام صادق(ع) در تفسير آيه: و هدوا الى الطيب من القول و هدوا الى صراط‏الحميد (12) مى‏فرمايد: آنان كه بهسخن پاك، يعنى توحيد و اخلاص، و نيز «صراطحميد» يعنى على بن ابى‏طالب(ع) هدايت‏يافتند، حمزه سيدالشهدا، جعفر طيار،عبيده، سلمان فارسى، ابوذر غفارى، مقداد و عمار ياسر بودند (13) كه در اين راه اطاعتوثبات قدم به خرج دادند و مصداقهاى عملى اين آيه قرآن قرار گرفتند.

6- عمل صالحان

على بن ابراهيم قمى، در تفسير آيه: والذين آمنوا و عملوا الصالحات و آمنوا بمانزل على محمد (14) از امامصادق(ع) روايت مى‏كند: منظور: آنچه به محمد(ص) نازل‏شده، درباره على(ع) است، و اين معنا حقى از جانبخداوند مى‏باشد، و آنان كه عمل‏صالح انجام دادند: ابوذر، سلمان، عمار، و مقداد بودند، كه عهد و پيمان خويشرانشكستند، و بر ولايت و اطاعت اميرالمؤمنين(ع)، كه «حق نازل شده از جانب‏خداوند بود» ثابت قدم ماندند،و با اصلاح وضع خويش، هرگز به راه كفر و گناهان،خود را آلوده نساختند (15) .

7- شاهدان و صالحان

مولا محمد طاهر قمى، در تفسير آيه: و من يطع الله و الرسول، فاولئك مع‏الذين انعم الله عليهم من النبيين... (16) روايت مى‏كند: منظور از «النبيين‏» محمد(ص)است و «الصديقين‏» على بن ابى‏طالب(ع) مى‏باشد، زيرا وى اولكسى بود كه رسالت‏پيامبر(ص) را تصديق نمود.

منظور از «الشهداء» هم، على بن ابى طالب(ع)، جعفر طيار، حمزه، حسن وحسين(ع) مى‏باشند، كه سرورانشهدا هستند، و «الصالحين‏» هم، سلمان، ابوذر،صهيب رومى، بلال حبشى، خباب‏بن ارت و عمار ياسر مى‏باشند.. (17) .

8- پاداش صالحان

فرات بن ابراهيم كوفى، از امام صادق(ع) روايت مى‏كند، كه آن حضرت در تفسير آيه: الا الذين آمنوا و عملواالصالحات، فلهم اجر غير ممنون (18) فرمود: اين‏مؤمنان: سلمان، مقداد، عمار و ابوذر هستند، كه به آنان پاداشبدون منت داده‏مى‏شود (19) .

9- از پارسيان

«ابوحمزه ثمالى‏» روايت مى‏كند، كه گروهى از ايرانيانى كه به حج رفته بودند، درمدينه به حضور امام باقر(ع)رسيدند، و مسايل و احكام دينى خود را سؤال كردند وامام باقر(ع) هم به همه مسايل و مطالب آنان جواب داد.

آن گاه داستان خواستگارى دختر (عمر) يعنى خواهر «حفصه‏» همسر رسول‏خدا(ص) را، از سوى سلمان فارسىمطرح كردند، امام(ع) در اين باره توضيحاتى‏ارائه كرد و بعد ادامه داد: رسول خدا(ص) به عمر فرمود: واى بهحال تو! چرارضايت ندادى دختر تو با سلمان ازدواج كند؟ در حالى كه سلمان به اين كار علاقه‏داشت، و وصلت تونيز موجب تقرب به او مى‏گرديد، كه بهشت نيز مشتاق اومى‏باشد.

آن وقت، خداوند متعال درباره سلمان و شما قوم قريش، اين آيه را نازل فرمود:اولئك الذين اتيناهم الكتاب والحكم و النبوة، فان يكفر بها هؤلاء فقد و كلنا قوماليسوا بها بكافرين (20) .

آنها كسانى بودند، كه ما به آنها كتاب و فرمان و نبوت عطا كرديم، پس اگر آنان‏كفران كنند، ما قومى را كههرگز كافر نخواهند شد، بر آنان مى‏گماريم.

عمر گفت: اى رسول خدا(ص) اين قوم چه افرادى هستند؟

رسول خدا(ص) فرمود: به خدا سوگند، آنان سلمان و قوم (فارس) او مى‏باشند.

آرى، به خدا سوگند، خداوند متعال درباره آنان و شما نازل فرموده است: ...وان تتولوا يستبدل قوما غيركم، ثملا يكونوا امثالكم (21) .

بارى، شما همان مردمى هستيد كه، براى انفاق در راه دين خدا دعوت‏مى‏شديد، اما برخى از شما بخل مى‏ورزيد، و هر كس براى انفاق بخل ورزد، به زيان‏خود اوست، زيرا خداوند بى‏نياز است و شما نيازمند مى‏باشيد. بنابراين،اگر شما ازدين خداوند رويگردان شويد، خداوند قومى را غير از شما، به جاى شما پديدمى‏آورد.

عمر، با شنيدن اين آيه ساكت ماند، اما «حذيفة بن يمان‏» سؤال كرد: اى رسول‏خدا(ص)! آنان چه قومى هستند؟

رسول خدا(ص) فرمود: آنان سلمان و قوم ايرانى او هستند. سپس آن حضرت‏ادامه داد: اى قوم قريش! عجمامروز اين گونه تلاش مى‏كنند و شمشير مى‏زنند، امابه خدا سوگند، فردا براى اسلام، آنان بر شما شمشير فرودمى‏آورند!

آنگاه «حذيفة بن يمان‏» گفت: ايمان و تقوايى كه نصيب سلمان و قوم اومى‏شود، بر آنان گوارا باد.

سپس رسول خدا(ص) ادامه داد: اگر اسلام در زمين ناياب شود، اگر درسوراخى هم شده يافت مى‏گردد، و اگراسلام در آسمان قرار گيرد، افرادى جزفرزندان و نسل سلمان فارسى، بدان دست نخواهند يافت، اما «عمر» باشنيدن اين‏آيات قرآن و توضيحات رسول خدا(ص)، غمناك و افسرده از جاى خود حركت‏كرد و رفت (22) .

در بيان ديگرى هم آمده: به مناسبت آيه: يستبدل قوما... رسول خدا(ص)دست‏خود را روى ران سلمان گذاشتو فرمود: منظور آيه اين مرد و ياران اوهستند، و به خدايى كه جانم در اختيار اوست، اگر ايمان در «ثريا» قرارداشته باشد،مردانى از فارس بدان دست‏خواهند يافت (23) .

10- ملحق شدگان

عبدالله بن عبد شمس، معروف به «ابوهريره‏» مى‏گويد: وقتى «سوره جمعه‏»نازل شد، من با عده‏اى در حضورپيامبر(ص) بوديم، آن حضرت سوره را تلاوت‏كرد تا به آيه: و آخرين منهم لما يلحقوا بهم (24) رسيد.

در اين حال، يكى از افراد حاضر در مجلس سؤال كرد؟ اى رسول خدا(ص)!آنهايى كه تا به حال به ما ملحقنشده‏اند، چه افرادى هستند؟

رسول خدا(ص) در حالى كه دست‏خود را روى سر سلمان فارسى گذاشته بود،فرمود: به خدايى كه جانم دراختيار اوست، اگر ايمان در «ثريا» قرار گرفته باشد،افرادى از اينان بدان دست مى‏يابند (25) .

11- شب زنده‏داران

«خازن‏» در تفسير آيه: امن هو قانت آناء الليل ساجدا و قائما يحذر الآخرة (26) .

يعنى، آيا آنكه شب را به اطاعت‏خداوند، به سجود و قيام مى‏پرازد و از عذاب‏الهى بيمناك است. مى‏نويسد: اينآيه درباره عبدالله بن مسعود، عمار ياسر وسلمان فارسى، نازل شده است (27) .

مسئله مهم و ممتاز «سابقون اول‏» را كه قرآن كريم مطرح كرده (28) از نظر نقل و عقل‏براى اين دسته ازمسلمانان، امتياز بسيار بزرگ و افتخارآميز و فراموش نانشدنى‏است، زيرا آنان در روزگار سخت و تلخى كهپيامبر(ص) براى تاسيس آيين نو بنيادو جهانى اسلام، از هر سو مورد اذيت و آزار و تهديدهاى هولناك قرارمى‏گرفت واحتياج به يار و ياور و مدافع راستين داشت، اين گروه مجاهد و پاكباخته، سر از پانمى‏شناختند وحتى با تحمل شديدترين زجرها و شكنجه‏ها، به حمايت اسلام وپيامبر(ص) اقدام نمودند.

بارى، نام اين بزرگواران در پيشانى نورانى تاريخ ثبت‏شده، آنان در خور هر گونه‏ستايش و تمجيد هستند، و امامعلى(ع) هم آنان را كه هر كدام از گوشه‏اى از جهان،براى يارى حق و ايمان و رسالت‏سبقت گرفته بودند، اينگونهمعرفى مى‏كند:

السباق خمسة: انا سابق العرب، و سلمان سابق فارس (29) و صهيب سابق الروم،و بلال سابق الحبش، و خبابسابق القبط (30) .

سبقت گيرندگان به اسلام، از هر ملت و قومى عبارتند از:

1- من (على بن ابى طالب ع ) از ميان عربها.

2- سلمان فارسى، از ملت فارس - ايران.

3- صهيب، از سرزمين روم. كه بخشى از آسيا و اروپا و آفريقا را شامل مى‏شد.

4- بلال، از سرزمين «حبشه‏»، اتيوپى كنونى، سياه پوست.

5- خباب بن ارت، از طايفه «قبطيان‏»، سرزمين مصر.

به هر حال، اين پيشى گيرندگان به اسلام، در ميان غوغاى وانفساى بشريت‏آن‏روز، و نياز پيامبر(ص) به كمك ومساعدت براى تحكيم و ترويج آيين مقدس‏اسلام، سابقان و جلو داران افراد ديگر براى ورود به بهشت نيزخواهند بود، چنانكه‏قرآن، سابقين را «مقربين‏» دانسته (31) و امام حسن مجتبى(ع) هم براى «سابقين‏»فضيلت وبرترى فوق‏العاده‏اى بيان داشته است (32) .

خلاصه، رسول گرامى اسلام هم فرموده: از ميان عرب من، از روميان صهيب، ازحبشيان بلال و از فارسيان،سلمان به بهشت‏سبقت‏خواهيم گرفت (33) .

ايمان و عمل

نكته بسيار مهمى كه در پايان اين فصل بايد قابل توجه باشد، اين است كه، اگرسلمان فارسى و ديگران از زبانپيشوايان معصوم، مصداق عينى آيات قرآن قرارمى‏گيرند، و اين كتاب آسمانى آنان را مى‏ستايد و مى‏پذيرد،خلاصه رمز و راز آن را،در «ايمان‏» و «عمل آنان‏» بايد جستجو نمود. يعنى اعتقادات اسلامى را، كه با قلب وزبانمى‏پذيرفتند، آن را در «حوزه عمل‏» هم، به كار مى‏گرفتند و نمودار مى‏ساختند.

آرى، غير از آنچه را تاكنون درباره «سلمان‏» خوانديم، و در فصلهاى آتى هم موردمطالعه قرار مى‏دهيم، روايت«يونس بن عبدالرحمن‏» نيز از زبان سلمان فارسى، قابل‏توجه است.

سلمان مى‏گويد: پيامبر محبوبم، حضرت محمد(ص) به من هفت‏سفارش‏آموخت، كه در طول زندگى همه آنهارا به كار گرفتم، و هيچگاه از آن غفلت نكردم.

رسول خدا(ص) به من سفارش كرد:

1- پيوسته (در امور مادى) به زيردست‏خود نگاه كنم، نه به كسى كه از من بالاتر است.

2- فقيران و تهيدستان را دوست‏بدارم، و (بدون غرور و خودپسندى) به آنان‏نزديك شوم.

3- و ان اقول الحق و ان كان مرا. حق را بگويم، اگرچه حق تلخ است.

4- با قوم و خويشان خود پيوند و ارتباط داشته باشم، اگرچه آنان بى‏مهرى كنندو با من فاصله بگيرند.

5- حتى‏الامكان، دست‏سؤال و نيازمندى پيش ديگران دراز نكنم.

6- در انجام وظايف دينى خود، از سرزنش ديگران آزرده و منصرف نگردم.

7- و ذكر لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم را، پيوسته به زبان جارى كنم،زيرا اين ذكر (و ارتباط ايمانى ومعنوى با خداوند) گنجى از گنجهاى بهشت‏خواهد بود (34) .

پى‏نوشتها:

1. الغدير، ج 10ص 134; الدرالمنثور، ج 6، ص 392.

2. سوره توبه، آيه 100; تفسير القمى، ج 1، ص 303; نفس‏الرحمن، ص 187.

3. بحارالانوار، ج 22، ص 327.

4. سوره توبه، آيه 100; تفسير القمى، ج 1، ص 303; نفس‏الرحمن، ص 187.

5. نفس‏الرحمن، ص 203.

6. سوره كهف، آيه 28.

7. سوره كهف، آيه 28.

8. تفسير نورالثقلين، ج 3، ص 257.

9. مجمع‏البيان، ج 6، ص 465; نفس‏الرحمن، ص 189.

10. سوره شورى، آيه 23.

11. الاختصاص، ص 58; نفس‏الرحمن، ص 185.

12. سوره حج، آيه 24.

13. اصول كافى، ج 1، ص 426; نفس‏الرحمن، ص 191.

14. سوره محمد(ص)، آيه 2.

15. تفسير القمى، ص 301; نفس الرحمن، ص 193; بحارالانوار، ج 22، ص 349.

16. سوره نساء، آيه 69.

17. اختيار معرفة الرجال، ص 39; نفس الرحمن، ص 194.

18. سوره التين، آيه 7 - 6.

19. بحارالانوار، ج‏22، ص 345; نفس‏الرحمن، ص 197، تفسير فرات الكوفى، ص 207.

20. سوره انعام، آيه 89.

21. سوره محمد(ص)، آيه 38.

22. نفس‏الرحمن، ص 199; مشكوة المصابيح، ص 694.

23. الدرجات الرفيعة، ص 208; نور الثقلين، ج 5، ص 46.

24. سوره جمعه، آيه 2.

25. الدرالمنثور، ج 6، ص 215; نور الثقلين، ج 5، ص 323; نفس الرحمن، ص 199.

26. سوره زمر، آيه 9.

27. تفسير خازن، ج 3، ص 53; الغدير، ج 9، ص 22.

28. سوره توبه، آيه 100.

29. كنزالعمال، ج 11، ص 690.

30. بحارالانوار، ج 22، ص 352.

31. سوره الواقعة، آيه 10.

32. بحارالانوار، ج 10، ص 140.

33. الغدير، ج 10، ص 121.

34. المحاسن، للبرقى، ص 11.

back indexnext
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation