بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب شرح دعـای کمـیل, استاد حسین انصاریان   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     0 - زيباييهاى اخلاق
     00 - شـــــرح دعـــــــاى كمــــــيل
     1 - شرح دعاي كميل
     10 - شرح دعاي كميل
     11 - شرح دعاي كميل
     12 - شرح دعاي كميل
     13 - شرح دعاي كميل
     14 - شرح دعاي كميل
     15 -
     16 - شرح دعاي كميل
     2 - شرح دعاي كميل
     3 - شرح دعاي كميل
     4 - شرح دعاي كميل
     5 - شرح دعاي كميل
     6 - شرح دعاي كميل
     7 - شرح دعاي كميل
     8 - شرح دعاي كميل
     9 - شرح دعاي كميل
     FEHREST - شرح دعاى كميل
 

 

 
 
قبلفهرست بعد

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ   

« بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ »

شروع دعاى شريف كميل با منبعِ نورى بى نهايت چون « بسم اللّه » احتمال دارد به سبب چند دليل باشد .

1 ـ اميرالمؤمنين (عليه السلام) از رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) و رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) از پروردگارِ جهانيان روايت كرده است كه : پروردگار فرمود :

كُلّ أَمر ذِى بال لا يُذكَر بِسمِ اللّهِ فِيهِ فَهُوَ أَبتَرُ(1) .

« هر كار بزرگى كه در آن نام خدا ياد نشود ، تباه و ضايع است و به محصول و نتيجه نمى رسد » .

2 ـ مرحوم طبرسى در كتاب پرقيمت « مكارم الاخلاق » از حضرت موسى بن جعفر (عليه السلام)روايت مى كند :

مَا مِن أَحد دَهَّمَهُ أَمرٌ يَغُمُّهُ أَو كَرَّبَتهُ كُربَةٌ فَرَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ ثُمَّ قالَ ثَلاثَ مَرّات : بِسمِ اللّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِيمِ إِلاّ فَرَّجَ اللّهُ كُربَتَهُ وَأَذْهَبَ غَمَّهُ إِن شآءَ اللّهُ تَعالى(2) .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ تفسير امام عسكرى : 25 ، الافتتاح بالتسمية . . . ; وسائل الشيعه : 7/170 ، باب 17 ، حديث 9032 .

2 ـ مكارم الأخلاق : 346 ، فى المهمات ; بحار الانوار : 92 / 159 ، باب 15 .


صفحه 40


« هيچ كس نيست كه او را غم و غصه اى فرا گيرد و سر خود را به آسمان بردارد و سه بار « بسم اللّه الرحمن الرحيم » بگويد مگر اين كه خدا ناراحتيش را برطرف كند و غصه اش را از ميان بردارد ، اگر خداى متعال بخواهد » .

3 ـ در حديث بسيار مهمّى آمده :

لا يُرَدُّ دُعاءٌ أوَّلُهُ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ(1) .

« دعايى كه ابتدايش « بسم اللّه الرحمن الرحيم » باشد مردود درگاه حق نمى شود » .

4 ـ رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) زبانيه هاى آتش دوزخ را نوزده عدد شمرده اند و فرموده اند ، كسى كه بخواهد خداى تعالى او را از اين نوزده زبانيه رهايى بخشد اشتغال به خواندن « بسم اللّه الرحمن الرحيم » كه نوزده حرف است پيدا كند ، تا خداى مهربان هر حرفى از آن را سپر و حائلى از آن نوزده زبانيه قرار دهد .

5 ـ از رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) روايت شده است كه : هرگاه آموزگارى « بسم اللّه الرحمن الرحيم » را به كودكى بياموزد ، خداى تعالى براى آن كودك و پدر و مادر و آموزگارش برات آزادى از دوزخ را ثبت كند .

6 ـ از پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) روايت شده است كه : امّتم را در قيامت به جايگاه محاسبه ى اعمال نگاهدارند و اعمالشان را به ترازوى سنجش نهند ، خوبيهايشان بر بديهايشان سنگينى كند ، امّت هاى گذشته فرياد برآورند كه : با خوبيهاى اندكشان چرا كفّه ى خوبيها از بديها سنگين تر آمد ؟ پيامبرانشان پاسخ گويند : براى اين كه ابتداى گفتارشان سه نام از نام هاى حق بوده : « اللّه » ، « رحمن » ، « رحيم » ، كه اگر آن نام ها را در كفّه اى نهند و ديگر حسنات و سيّئآت بنى آدم را در

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ مستدرك الوسائل : 5 / 304 ، باب 16 ، حديث 5929 .


صفحه 41


كفّه اى ، كفّه ى آن سه نام سنگين تر آيد .

7 ـ از حضرت رضا (عليه السلام) روايت شده : « بسم اللّه الرحمن الرحيم » به اسم اعظم حق از سياهى چشم به سپيدى آن نزديك تر است(1) .

بدون شك اگر دعا ـ بخصوص دعاى كميل ـ با اسم اعظم حق شروع شود ، يقيناً به اجابت مى رسد و خواننده اش همراه با خواسته هايش مورد پذيرش حق قرار مى گيرد .

« بسم اللّه » شراب طهورى است كه وقتى كام جان و گلوى قلب از دست ساقى عشق سركشد ، وجد و حال و نشاط و شورى بيرون از توصيف پيدا مى كند و مجذوب جاذبه ى معشوق مى شود و تا رسيدن به وصال محبوب سر از پا نشناخته بدون خستگى و مستى راه را طى مى كند .

از مى عشق مست خواهم شد *** وز نگاهى ز دست خواهم شد

پيش بالاى سرو بالايى *** خواهم افتاد و پست خواهم شد

غمزه ى يار اگر بود ساقى *** باده ناخورده مست خواهم شد

گر از اين دست باده اى خواهد *** مى كش و مى پرست خواهم شد

در ره او ز پاى خواهم ماند *** رفته رفته ز دست خواهم شد

گرچه در عشق نيست گشتم « فيض » *** باز از عشق مست خواهم شد(2)

دورنمايى از اشارات و لطايف بسم اللّه

كلمه « اسم » بنا به اعتقاد بزرگان علم صرف و نحو برگرفته ى از « سمّو » به معناى رفعت و بزرگى و بلندى و برترى است .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ روايات 4 تا 7 در تفسير فاتحة الكتاب موجود است .

2 ـ ديوان فيض كاشانى : 2 / 836 ، غزل 424 .


صفحه 42


خداى مهربان لفظ « اسم » را با اتصال به حرف « با » در اين كلام نورانى و اثربخش آورد تا انسان به هنگام جارى كردنش بر زبان توجه داشته باشد ; مى خواهد با ذكر اسم دوست به حضرت دوست متوسل شود و بداند كه توسل به دوست با جارى كردن اسم او فقط به زبان ميسر نمى شود ، بلكه تا صفحه ى دل را از آلودگيهاى اخلاقى و آيينه ى جان را از ناپاكيهاى معنوى پاك نكند و زبان را به آب استغفار از سخنان ياوه و بيهوده و ذكر اغيار نشويد ، روح توسّل و زمينه ى جلوه ى محبوب بر باطن وجود فراهم نگردد و به اين معناى مهم و حقيقت اهمّ عنايت داشته باشد كه بدون طهارت دل و پاكى جان و اخلاص در نيت و توجّه به فقر ذاتى خود و بى نيازى حضرت دوست ، جارى كردن نام مباركش بر زبان ، كمال بى ادبى و گستاخى است :

هزار بار بشويم دهان به مشك و گلاب *** هنوز نام تو بردن كمال بى ادبى است

حضرت حق در برترين مراتب پاكى و تقدّس است و انسان خاكى در پست ترين مقام تعلّق و تدنّس و اين پست ترين مقام بدون واسطه و سبب از مرحله ى رذالت به اوج عزت و جلالت ترقى نمى كند ، به همين خاطر خداى مهربان « بسم اللّه » را بين خود و انسان وسيله و واسطه قرار داد تا انسان با اتصال به معنا و مفهوم اين كلام عرشى و تجلى دادن حقايق آن در جان فرشى ، قدم همت بر نردبان رفعت نهد و زمينه ى جلوه ى قابليّت مشاهده ى جمال و جلال از روزنه ى غيب بر او فراهم آيد .

عارفى عاشق و صاحبدلى آگاه گفته : حرف « با » اشاره به بدايت و شروع حركت و سلوك است و از « با » تا حرف « سين » كه رمزى از سرّ معرفت است بيابانى بيكران و باديه اى بى پايان است . محو شدن « الف » اسم در بيابان بيكران و باديه ى بى پايان بين « با » و « سين » اشاره به اين دارد كه سالك اين راه تا انانيّت


صفحه 43


و منيّت و خودى و خوديّت را در پرتو انوار توحيد محو نكند و در آتش عشق و محبت دوست نسوزاند و جز حال تسليم و بندگى از او باقى نماند به سرّ معرفت نرسد و در عرصه ى نورانى « ميم » مراد راه نيابد .

گروهى از اهل حال برآنند كه « با » اشاره به برّ و نيكى او به همگان است و اغلب به عوام از مردم تعلق دارد كه اهل نفوسند و « سين » عبارت از سرّ او به خواص است كه ارباب قلوبند و « ميم » نشانه ى محبت اوست كه نصيب اخصّ الخواص است كه اصحاب اسرارند .

در كتاب شريف « كافى » و « توحيد صدوق » و « معانى الاخبار » و « تفسير عيّاشى » از حضرت صادق (عليه السلام) روايت شده كه : هر حرفى از اين حروف سه گانه اشاره به اسمى از اسماء حسنى است : « با » بهاى الهى ، « سين » سناى الهى است كه به معناى بلندى و رفعت نور اوست و « ميم » مجد و بزرگوارى حضرت حق است .

جمعى از مجذوبان عاشق گفته اند : « با » اشاره به « بصير » ، و « سين » كنايه از « سميع » ، و « ميم » گوياى كلمه « مُحصى » يعنى شماره كننده است .

گويا قرائت كننده ى « بسم اللّه » به اين معانى آگاهى داده مى شود كه :

بصيرم ، پس ظاهر و باطن همه ى اعمال و كارهايت را مى بينم و سميعم ، در نتيجه همه ى گفته ها و دعاهاى تو را مى شنوم ، مُحصيم ، نهايتاً نفَس هايت را شماره مى كنم ، بنابراين در سايه ى بصيرتم از ريا و خودنمايى در عمل اجتناب كن تا تو را لباس پاداش ابدى بپوشانم و در سايه ى سميعى ام از گفتار بيهوده و باطل بپرهيز ، تا تو را خلعت فيض و صفا و غفران و اصلاح دهم و در سايه ى محصى بودنم يك نفَس غافل مشو تا عوض آن حضور لقايت بخشم .

عارفان عاشق و سالكان مجذوب و سوختگان آتش محبّت محبوب ، مى گويند : از معانى و مفاهيم ملكوتى و عرفانى و عرشى « بسم اللّه » كسى بهره مند شود كه : بر بلاى دوست صبر كند ، و سرّ و باطن خود را به سلوك در صراط


صفحه 44


مستقيم مشغول سازد ، تا به فضاى نورانى « ميم » مشاهده برسد .

تا به دامان تو ما دست تولاّ زده ايم *** به تولاّى تو بر هر دو جهان پا زده ايم

تا نهاديم به كوى تو صنم روى نياز *** پشت پا بر حرم و دير و كليسا زده ايم

درخور مستى ما رطل و خم و ساغر نيست *** ما از آن باده كشانيم كه دريا زده ايم

همه شب از طرب گريه ى مينا من و جام *** خنده بر گردش اين گنبد مينا زده ايم

تا نهاديم سر اندر قدم پير مغان *** پاى بر فرق جم و افسر دارا زده ايم

جاى ديوانه چه در شهر ندادند « هما » *** من و دل چند گهى خيمه به صحرا زده ايم

كلمه ى مبارك « اللّه » اسم جامع و نام كاملى است براى ذات مقدسى كه مستجمع همه ى صفات كمال ، جمال و جلال است .

گفته اند : سه معنا در « اللّه » مندرج است :

1 ـ دائم ازلى و قائم ابدى و ذات سرمدى است .

2 ـ عقول و اوهام در معرفت او متحير و سرگردانند و ارواح و افهام در طلب او سرگشته و ناتوانند .

3 ـ مرجع رجوع و بازگشت همه ى خلايق و موجودات است .

اصحاب لطايف و اشارات گفته اند : « اللّه » اسم اعظم است و اساس توحيد بر آن است و كافر به سبب گفتن اين كلمه ـ در صورتى كه نيت صادقانه ى دلش گفتار زبانش را بدرقه كند ـ از پستى كفر به اوج ايمان انتقال مى يابد .

كافر با گفتن اين كلمه از دنياى غفلت و ناپاكى و از عرصه ى تنهايى و وحشت به دايره ى هوشيارى و پاكى و انس و امنيت درآيد . اگر به جاى « لا إله إلاّ اللّه » ،
« لا إله إلاّ الرحمن » يا نام ديگر گويد ، از كفر بيرون نيايد و وارد دايره ى اسلام نشود . رستگارى و فلاح بندگان در گرو ذكر اين نام نورانى و كلمه ى طيّبه و اسم
عرشى است .


صفحه 45


منقبت كمال ذاكران به شرف اين اسم ، كامل و تمام است ; شروع و ابتداى هر كار به آن درست آيد و پايان و اختتام ، به آن انتظام يابد . استحكام قواعد رسالت به اوست كه : « محمد رسول الله » و استوارى و تأييد پايه هاى ولايت به آن است كه : « على ولىّ الله » .

از خواص اين است آن است كه : چون « الف » آن را حذف كنند « للّه » باقى مى ماند كه : ( . . . لِلّهِ الأمرُ مِن قَبْلُ وَمِن بَعْدُ . . . )(1) و اگر « لام » اول را بيندازند « له » باقى خواهد ماند كه : ( . . . لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الحَمْدُ . . . )(2) و اگر « لام » دوم را بيندازند « هو » باقى ماند كه دلالت بر ذات دارد : ( قُل هُو اللّهُ أَحَدٌ )(3) ; پس نامى كه اين همه ويژگى دارد اسم اعظم است .

خوشا آن سر كه سوداى تو دارد *** خوشا آن دل كه غوغاى تو دارد

ملَك غيرت برد افلاك حسرت *** جنونى را كه شيداى تو دارد

دلم در سر تمناى وصالت *** سرم در دل تماشاى تو دارد

فرود آيد به جز وصل تو هيهات *** سر شوريده سوداى تو دارد

دلم كى بازماند چون به پرواز *** هواى قاف عنقاى تو دارد

چو ماهى مى طپم بر ساحل هجر *** كه جانم عشق در پاى تو دارد

دل و جان را كنم مأواى آن كو *** دل و جان بهر مأواى تو دارد

نهم در پاى آن شوريده سر كو *** سر شوريده در پاى تو دارد

فدايت چون كنم بپذير جانا *** چرا كاين سر تمناى تو دارد

چگونه تن زند از گفت و گويت *** چو در سر « فيض » هيهاى تو دارد(4)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ روم : 4 .

2 ـ تغابن : 1 .

3 ـ اخلاص : 1 .

4 ـ ديوان فيض كاشانى : 2 / 754 ، غزل 305 .


صفحه 46


كلمه ى « رحمن » ريشه و پايه اش لغت « رحمت » است . و بنا به عقيده ى بزرگان علم نحو و صرف و آگاهان لغت شناس ، صيغه ى مبالغه است و دلالت بر كثرت دارد . و نزد دانشمندان دين و متخصصان معارف الهيه ، به معناى :« بخشنده ى رحمت عام بر همه ى موجودات و مخلوقات ، بى سابقه ى خدمت و عبادت » است . و در زبان اهل كشف و يقين به معناى : « افاضه ى وجود و كمالات ، به كلّ ذرات به حسب مقتضاى حكمت و تحمل قابليت » است ، كه اگر اين افاضه نبود ، نه از وجود خبرى بود نه از كمال اثرى !

و اهل بصيرت گفته اند : معناى « رحمن » : « اراده ى حق به رساندن خير و دفع شر از همه ى موجودات است » .

همه ى نعمت هاى ظاهرى و باطنى از جهتى جلوه ى رحمانيت حق است و گوشه اى از اين جلوه ى رحمانى در آيات سوره ى مباركه ى « الرحمن » بيان شده است .

اوّل دفتر به نام ايزد دانا *** صانعُ پروردگارُ ، حىُّ توانا

اكبر و اعظم خداى عالم و آدم *** صورت خوب آفريد و سيرت زيبا

از در بخشندگى و بنده نوازى *** مرغ ، هوا را نصيب ماهى دريا

قسمت خود مى خورند منعم و درويش *** روزى خود مى برند پشه و عنقا

حاجت مورى به علم غيب بداند *** در بُن چاهى به زير صخره صمّا

جانور از نطفه مى كند شكر از نى *** برگ تر از چوب خشك و چشمه زخارا

شربت نوش آفريد از مگس نحل *** نخل تناور كند زدانه ى خرما

از همگان بى نياز و بر همه مشفق *** از همه عالم نهان و بر همه پيدا

پرتو نور سرادقات جلالش *** از عظمت ماوراى فكرت دانا

خود نه زبان در دهان عارف مدهوش *** حمد و ثنا مى كند كه موى بر اعضا

هركه نداند سپاس نعمت امروز *** حيف خورد بر نصيب رحمت فردا


صفحه 47


بار خدايا مهيمنى و مدبّر *** وز همه عيبى مقدّسى و مبرّا

ما نتوانيم حق حمد تو گفتن *** با همه كرّوبيان عالم بالا

« سعدى » از آنجا كه فهم اوست سخن گفت *** ورنه كمال تو وهم ، كى رسد آنجا(1)

كلمه ى « رحيم » به عقيده ى اربابان علوم عربيت صفت مشبهه است ، از اين جهت دلالت بر ثبات و دوام دارد ، يعنى : خدايى كه رحمت و مهربانيش هميشگى و ثابت است .

اهل دين گفته اند : رحمت رحيميه ويژه ى مردم مؤمن و صاحبان يقين است كه به سبب پذيرش هدايت و رعايت حلال و حرام حق و آراسته بودن به حسنات اخلاقى و سپاسگذارى در برابر نعمتها سزاوار و شايسته ى آن شده اند .

در آثار اسلامى آمده : رحمت رحمانيه به معناى : « روزى بخشيدن به عموم موجودات و همه ى انسانها چه مؤمن و كافر و چه نيك و بد » است و رحمت رحيميه به معناى : « افاضه ى كمالات معنوى به نوع انسان » و به معناى : « آمرزش اهل ايمان در دنيا و آخرت » است .

در « رحمانّيت » و « رحيميّت » معناى عافيت مندرج است : يكى عافيت دنيوى و ديگر عافيت أخروى . و رحمت رحيميه شامل مطيعان است به قبول حسنات و عبادات ، و شامل عاصيان از اهل ايمان است به آمرزش و محو سيّئآت . نيكان و نيكوكاران به سبب بندگى ، به انتظار نزول رحمتند و بدان وبدكاران به علّت نيازمندى ومفلسى وبيچارگى وشرمندگى، اميدوار اين موهبتند.

ابن مبارك گفته : « رحمان » آن است كه : چون از او درخواست كنى دست گيرد ، و « رحيم » آنكه : اگر چيزى از او نطلبى خشم گيرد !

عارفى فرموده : خداى متعال رحمان است به روزى دادن به جانداران و رحيم

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ سعدى شيرازى ، ديوان اشعار ، شماره ى 1 .


صفحه 48


است به آمرزش سيئآت اهل ايمان . در رزق و روزى به رحمانيتش اعتماد كن نه به كسب و تجارت خويش ، ولى كسب و تجارت را از دست مگذار كه خلاف شرع و عقل است ; و در آمرزش گناهان به رحيميتش تكيه كن نه بر عمل خود ، ولى عمل را ترك مكن كه خلاف خواسته ى حق و همراهى با شيطان است .

گروهى از اهل سِرّ گفته اند : بنده را سه حالت است :

اوّل : حالت معدومى كه نياز به هستى داشت .

دوم : حالت هستى و موجوديّت كه محتاج به اسباب بقاست .

سوم : حالت حضور در قيامت و احتياج به آمرزش و مغفرت ; و اين سه حال در اين سه اسم مندرج است :

« اللّه » يعنى : مستجمع همه ى صفات كمال اوست ، انديشه كن كه چگونه تو را از ديار نيستى و عدم ، به عرصه ى هستى و وجود آورد .

« رحمان » اوست ، بنگر كه چگونه اسباب و ابزار بقا و زندگيت را فراهم آورد .

« رحيم » اوست ، باش تا فرداى قيامت ببينى كه تو را در پناه رحيميّت آورد و پرده ى آمرزش بر گناهانت فرو پوشد .

اربابان بصيرت و صاحبان درايت و عاشقان حقيقت گفته اند : انسان را قلب و نفس و روح است ، نفس را هواى رزق و احسان است ، و قلب را تمناى معرفت و ايمان ، و روح را درخواست رحمت و رضوان ، و هر يك از آنها به اسمى از اين اسما نصيب خود گيرند ، قلب از نام « اللّه » ذوق معرفت و ايمان يابد و نفس از اسم « رحمان » به رزق و احسان رسد و روح از اثر « رحيم » پوشيده به رحمت و رضوان شود .

كسى كه قلب و جانش با مفاهيم اين سه نام مبارك درآميزد ، از بندگى و عبادت هر معبودى جز خدا خلاصى يابد و نسبت به بندگان خدا منبع بخشايش و بخشندگى شود و همه را از لطف و مهربانى خود بهره مند كند .


صفحه 49


ذكر اين كلام نورانى و گنجينه ى فيض ربانى ، در تمام اوقات بيدارى و ابتداى هر كارى مطلوب و محبوب است ; و گوينده چون با توجّه به معانى آن و با خلوص نيت و به قصد توسّل به حضرت حق و به خاطر تصفيه ى باطن از كدورات ماديات و تعلقات بيجا و رفع تألّمات و مشكلات گويد ، از آثار عظيمه و فايده هاى ارزنده ى آن بهره مند شود .

از رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) روايت شده است كه : هر كس روزى ده بار « بسم اللّه الرحمن الرحيم » و « لا حول ولا قوّة إلاّ باللّه العلى العظيم » گويد ، از گناهان پاك گردد و خداى متعال او را از هفتاد بلا كه از آن جمله برص و جذام و فلج است
حفظ كند .

و نيز از آن حضرت روايت شده است كه : هركس « بسم اللّه » را بخواند ، حق تعالى به عدد هر حرفى از آن چهار هزار حسنه براى او نويسد و چهار هزار سيّئه از او محو كند .

در روايت آمده : هركس هنگام غذا خوردن « بسم اللّه » بگويد ، شيطان هم غذاى او نشود و اگر مشغول غذا خوردن شود و از خواندن آن غفلت ورزد شيطان رفيق او گردد(1) .

اى كرمت هم نفس بى كسان *** جز تو كسى نيست كس بى كسان

بى كسم و هم نفس من تويى *** رو به كه آرم كه كس من تويى

اى ز جمال تو جهان غرق نور *** نور به طوق تو حجاب ظهور

جز تو كسى نيست به بالا و پست *** ما همه هيچيم تويى هرچه هست

اى دو جهان محو تماشاى تو *** جز تو كسى نيست شناساى تو

* * *

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ شرح و تفصيل حقايق و اشارات و لطايف مربوط به بسم اللّه الرحمن الرحيم را مى توانيد در كتابهاى كافى ، معانى الاخبار ، توحيد صدوق ، وسائل الشيعه ، بحر الحقايق ، مفاتيح الغيب و تفسير فاتحة الكتاب كه تأليف يكى از دانشمندان پس از عصر فيض كاشانى است ملاحظه كنيد .

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation