به اين حساب است كه قرآن همه چيز ، حتی اشيايی نظير سنگ و آهن را " نازل شده " تلقی میكند : « و انزلنا الحديد »( 1 ) . ما آهن را فرود آورديم . بديهی است كه منظور اين نيست كه همه اشياء و از آن جمله آهن را از مكانی به مكانی ديگر انتقال دادهايم . آری ، آنچه در اين جهان است " حقيقت " و " اصل " و " كنه " آن در جهانی ديگر است كه جهان غيب است و آنچه در آن جهان است " رقيقه " اش ، " ظل " و " سايه " اش ، مرتبه تنزل يافتهاش در اين جهان است ( 2 ) . چرخ با اين اختران نغز خوش و زيباستی صورتی در زير دارد آنچه در بالاستی
يكتاستی
هستی عرضه میدارد و لازم میشمارد ، احيانا تحت عناوين ديگر اين مطلب را بيان میكند ، از قبيل ايمان به " ملائكه " يا ايمان به رسالت رسل ( ايمان به وحی ) : « آمن الرسول بما انزل اليه من ربه و المؤمنون كل آمن بالله و ملائكته و كتبه و رسله »( 3 ) . پاورقی : |