بیمحروم ، جامعه بیطاغوت ، جامعه عادله ، جامعه بیظلم ، نه جامعهبیتفاوت كه خود نوعی ظلم و بیعدالتی است . فرق است ميان تبعيض وتفاوت ، همچنانكه در نظام تكوينی جهان تفاوت هست و اين تفاوتهاست كهبه جهان زيبايی ، تنوع ، پيشروی و تكامل بخشيده است ، اما تبعيض نيست. مدينه فاضله اسلامی مدينه ضد تبعيض است نه ضد تفاوت . جامعه اسلامیجامعه تساويها و برابريها و برادريهاست ، اما نه تساوی منفی ، بلكهتساوی مثبت . تساوی منفی يعنی به حساب نياوردن امتيازات طبيعی افراد وسلب امتيازات اكتسابی آنها برای برقراری برابری ، تساوی مثبت يعنیايجاد امكانات مساوی برای عموم و تعلق مكتسبات هر فرد به خودش و سلبامتيازات موهوم و ظالمانه . تساوی منفی از قبيل تساویای است كه در داستانها آوردهاند كه جباری دركوهستانی زندگی میكرد و از عابرانی كه از آنجا میگذشتند به عنوان مهمانپذيرايی مینمود . هنگام خواب ، مهمان بايد روی تختخواب معينی بخوابد .غلامان ميزبان ، مهمان را روی تختخواب میخوابانيدند . اگر اتفاقا انداممهمان از تخت نه كوتاه تر بود و نه بلند تر ، اجازه داده میشد كه بخوابد، اما وای به حال مهمان نگونبخت اگر اندامش با تخت مساوی نبود . اگراندامش بلندتر بود ، از طرف پا يا سر با اره مساوی میكردند و اگر كوتاهتر بود ، آنقدر از دو طرف میكشيدند تا برابر شود و به هر حال پايانكارش معلوم بود . اما تساوی مثبت از نوع بینظری يك معلم مهربان دلسوز است كه به همهشاگردان با يك چشم نگاه میكند ، در صورت تساوی جوابها نمره مساوی میدهدو در صورت اختلاف در جوابها به |