همه تحسينهای قهرمانان در هر رشتهای از اين قبيل است . هدف ديگر عارف از عبادت ، شايستگی خود عبادت يعنی شرافت و حسن ذاتی عبادت است . عبادت از آن جهت كه نسبت و ارتباطی است ميان بنده و خدا ، كاری است درخور انجام دادن . پس لازم نيست كه الزاما هر عبادتی به خاطر طمعی يا ترسی باشد . جمله معروفی كه از علی عليهالسلام نقل شده است كه : « الهی ما عبدتك خوفا من نارك و لا طمعا فی جنتك بل وجدتك اهلا للعبادش فعبدتك » عبادت به خاطر شايستگی معبود را بيان میكند . عرفا روی اين مطلب زياد تكيه میكنند كه اگر هدف و مطلوب انسان در زندگی و يا در خصوص عبادات ، غير از ذات حق چيزی باشد ، نوعی شرك است . عرفان صددرصد برضد اين شرك است . در اين زمينه سخنهای لطيف بسيار گفتهاند . ما در اينجا به تمثيلی عالی و لطيف كه سعدی در ة بوستان " ضمن داستانی از محمود غزنوی و اياز آورده است قناعت میكنيم :
پاورقی : |