يكی از علل پديد آمدن اينگونه افكار و عقايد ، تمايل بشر برای وصول بهحقيقت است . اين تمايل در بعضی افراد فوق العاده شديد است ، و اگر بااين عقيده ضميمه گردد كه كشف حقيقت از برای روح آنگاه حاصل میشود كهبدن و تمايلات بدنی و جسمانی مقهور گردد ، قهرا منجر به رياضت ورهبانيت میگردد . به عبارت ديگر ، اين انديشه كه وصول به حق جزا از راهفنا و نيستی و مخالفت با هوای نفس ميسر نيست ، علت اصلی پديد آمدنرياضت و رهبانيت است . علت ديگر پديده رياضت آميخته بودن لذات مادی به پارهای از رنجهایمعنوی است . بشر ديده است كه همواره در كنار لذتهای مادی يك عدهرنجهای روحی وجود دارد . مثلا ديده است كه هر چند داشتن ثروت موجب يكسلسله خوشيها و كامرانيها است اما هزاران ناراحتيها و اضطرابها و تحملذلتها در تحصيل و در نگهداری آن وجود دارد . بشر ديده است كه آزادی واستغناء و علو طبع خود را به واسطه اين لذات مادی از دست میدهد . ازاينرو از پاورقی : > كلبيون میگفتند كه گفتگوهای " انتيس طينس " در محلی از شهر آتنواقع میشد كه به مناسباتی آنجا را " سگ سفيد " میخواندند . و نيز بهسبب اينكه پيروان او در شيوه انصراف از دنيا و اعراض از علائق دنيویچنانكه مبالغه كردند كه از آداب و رسوم معاشرت و لوازم زندگانی متمدننيز دست برداشته حالت دام و دد اختيار نمودند ، با لباس كهنه و پاره وسر و پای برهنه و موی ژوليده ( مانند هيپیهای عصر ما ) ميان مردم میرفتندو در گفتگو هر چه بر زبان میگذشت بی ملاحظه میگفتند ، بلكه در زخم زباناصرار داشتند و به فقر و تحمل رنج و درد ، سرفرازی میكردند و همه قيود وحدودی كه مردم در زندگانی اجتماعی بدان مقيد شدهاند ترك كرده حالتطبيعی را پيشه خود ساخته بودند " . ( سير حكمت در اروپا ، جلد اول صفحه70 ) . |