است . شك نيست كه اينگونه تبادل نگاهها حرام است . بدين جهت بود كهرسول اكرم دست خود را به پشت سر برد و چهره فضل را به طرف ديگربرگردانيد كه ديگر او به آن زن نگاه نكند و آن زن به او . رابعا بعد ازاين جريان نيز زن را امر به پوشيدن چهره نكرد ، بلكه عملا مانع نگاههایشهوتآلود آندو به يكديگر شد . شيخ انصاری نيز در رساله نكاح پس از آنكه اين حديث را از طرفطرفداران لزوم پوشيدن چهره و حرمت نظر نقل میكند میفرمايد : اين حديثبرخلاف مدعای آنها بيشتر دلالت دارد . 4 - خواستگاری يكی ديگر از ادله كسانی كه پوشش چهره را لازم دانستهاند ، اينست كه درمورد كسی كه قصد ازدواج دارد اجازه داده شده است كه به چهره زنی كه موردنظر اوست نگاه كند . مفهوم اين حكم اينست كه برای كسی كه قصد ازدواجندارد ، نظر كردن جايز نيست . اكنون ما بعضی از روايات اين باب را ذكرمیكنيم : الف - « عن ابیهريره : كنت عند النبی ، فأتاه رجل فاخبره انه تزوجامرأه من الانصار . فقال له رسول الله صلی الله عليه و آله و سلم : أنظرتاليها ؟ قال : لا . قال : فاذهب فانظر اليها فان فی اعين الانصار شيئا »( 1 ) . ابوهريره میگويد : نزد رسول خدا بودم كه مردی آمد وپاورقی : 1 - صحيح مسلم جلد 4 صفحه . 142 |