غير خواستگار اگر به منظور تلذذ نخواهد نگاه كند ، نظرش آلی خواهد بودنه استقلالی . ما فرق بين اين دو نوع نظر را در تفسير آيه 31 سوره نوربيان كرديم و خلاصه اينست : كسی كه قصد خواستگاری ندارد ، نبايد با چشمانخيره و نگاههای خريداری ، زن را ورانداز كند و اين منافات ندارد كه نظربه چهره زن به طور آلی يعنی به اندازهای كه لازمه مخاطبه است جايز باشد .و ثانيا در مورد نگاهی كه مقدمه خواستگاری است ، چنانكه روايات ديگردلالت دارد و فقهاء هم فتوا میدهند ، جواز نظر اختصاص به چهره و دو دستندارد بلكه نسبت به مطلق زيبائيهای زن نيز جايز است از باب نمونه دوروايت را ذكر میكنيم : 1 - « عبدالله بن سنان : قال : قلت لابیعبدالله عليه السلام : الرجليريد ان يتزوج المرأه / فينظر الی شعرها ؟ فقال : نعم ، انما يريد انيشتريها باغلی الثمن » ( 1 ) . عبدالله بن سنان میگويد : از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم وقتی شخصاراده دارد با زنی ازدواج كند آيا جايز است به موی او نگاه كند ؟ فرمود: آری زيرا به گرانبهاترين قيمت ، خريدار اوست . يعنی آنچه انسان در زندگی زناشوئی مايه میگذارد از هر چيز گرانبهاتراست . واضح است كه مراد مهريه نيست ، زيرا ارزش پول مهريه ،گرانبهاترين قيمت نيست ، بلكه مقصود اينست پاورقی : 1 - وسائل جلد 3 صفحه 12 - تهذيب جلد 7 صفحه . 435 |