تا اينجا عقيده قدمای علمای اسلام را درباره پوشش و هم درباره نظر ذكركرديم . اما علمای متأخر : مرحوم آية الله سيد محمد كاظم طباطبائی يزدی در عروه الوثقی راجع بهمسأله پوشش در غير نماز میگويد : " بر زن واجب است تمام بدن خويش را جز وجه و كفين ، از غير محارمبپوشد " ( 1 ) . درباره مسأله نظر میگويد : " بر مرد جايز نيست نظر به زن اجنبی ، همچنانكه بر زن جايز نيست نظربه مرد اجنبی . جماعتی وجه و كفين را استثناء كرده گفتهاند مطلقا نظر برآنها جايز است . بعضی ديگر گفتهاند نظر يك بار جايز است و بيش از يكبار جايز نيست . احوط ممنوعيت است مطلقا " ( 2 ) . اما فقهای متأخر و معاصر غالبا در اين دو مسأله از اظهار نظر صريح دررسالههای عمليه خودداری كردهاند و معمولا طريق احتياطی میپويند .در ميان علمای متأخر و معاصر حضرت آية الله حكيم دامت بركاته دررساله منهاج الصالحين چاپ نهم ، كتاب النكاح ، مسأله سوم ، فتوای صريحدارند و وجه و كفين را صريحا استثناء میكنند . ايشان میفرمايند :" جايز است نظر به كسی كه قصد تزويج او را دارد . همچنين جايز استنظر به زنان اهل ذمه - به شرط عدم تلذذ - و همچنين زنان بیپروا كه نهیآنها اثر ندارد - به شرط عدم تلذذ - و همچنين زنانی كه به پاورقی : 1 - عروه الوثقی ، كتاب الصلاه ، فصل ساتر . 2 - عروه الوثقی ، كتاب النكاح ، مسأله . 31 |