فصل هفتم - قسمت اول نسبت معقولات با واجبالوجود عنوان اين فصل چنين است : فینسبة المعقولات اليه ، كه در واقع به معنینسبت علم واجب تعالی به واجب تعالی است . [ ادامه عنوان اين است : ]و ايضاح أن صفاته الايجابية والسلبية لاتوجب فی ذاته كثره ، اين مطلبديگری است كه ضمن اين فصل بايد بيان شود ، اين مطلب كه صفات واجبتعالی ، چه صفات ايجابی و چه صفات سلبی ، مستلزم تكثر در ذات حق نيست، صفات عين ذات است و مستلزم هيچ گونه كثرتی نيست . بعد از اين هممطالب ديگری هست راجع به اين كه له البهاء الاعظم ، بهاء وجمال وجلالاعظم از او است . و بعد در اينجا به اين مسأله خواهد پرداخت كه واجبتعالی مبتهج به ذات خود هست و به يك تعبير عاشق ذات خود است . و درضمن اشارهای هم به معنی لذت عقلی و اينكه لذت عقلی خود نوعی از لذتاست و متغاير و متفاوت بالذت حسی است ، خواهد داشت . |