فصل پنجم - قسمت چهارم ادامه بحث در ادله توحيد دنباله ملاكهای مغايرت كثرت است بايد ملاكی از مغايرت وجود داشته باشد . وقتی درباره امری بحث میكنيم كه آيا اين يكی است يا دو تا ، و بعد میگوئيم كه اين دو تا است ، ملاك دو تا بودن چيست ؟ با لفظ و به صرف گفتن اين كه يك چيزی دو تا است ، آن چيز دو تا نمیشود . مگر اين كه ملاكی از مغايرت و بينونيت و ملاكی از اثنينيت در كار باشد ، كه بگوئيم اين يكی نيست ، دو تا است . به عبارت ديگر يك نوع اختلافی بايد در كار باشد كه [ به موجب آن اختلاف ] بگوئيم اين غير از آن است ، پس دو تا است ، نه يكی . اين يك امر نسبة واضحی است . در اين برهانی كه شيخ در صدد بيان آن است ، و يك قسم آن را هم خيلی تطويل كرده و لزومی هم نداشت كه اين قدر تطويل كند ، چنين میگويند : |