فصل چهارم - قسمت اول مقدمه ترتيب استدلال پيرامون مسائل الهيات بالمعنی الاخص در كتابهای فلاسفهایچون بوعلی به اين صورت است كه : در مرتبه اول منتهی شدن ممكنات به يك علت فاعلی اولی را اثباتمیكنند . به عبارت ديگر اول واجبالوجود را اثبات میكنند . يعنی اثباتمیشود كه هر ممكنالوجودی به واجبالوجود منتهی میشود . اما مسائل ديگریمثل اينكه آيا واجبالوجود واحد است يا كثير ، و اگر كثير است متناهیاست يا غيرمتناهی ، در اينجا مطرح نمیشود . امكان دارد كه كسی ادعا كندممكنات عالم بینهايت است و هر ممكنی به واجبالوجودی منتهی میشود ، يابگويد انواع عالم نامتناهی است و هر نوعی به يك واجبالوجود منتهیمیشود . [ طرح اين مسائل ربطی به اثبات واجبالوجود ندارد و بعد از آنمطرح میگردد ] . |