مظهر خلاقيت و ابداع الهی است . چهارمين ويژگی او ميل ذاتی و علاقه فطری به نوآوری است ، يعنی انسانتنها استعداد ابداع و خلاقيت ندارد كه هرگاه ضرورت پيدا كند به خلق وابداع بپردازد ، بلكه با لذات ميل به خلاقيت و ابداع در او نهاده شدهاست . استعداد حفظ و نگهداری تجارب بعلاوه استعداد نقل و انتقال تجارب بهيكديگر بعلاوه استعداد ابداع و ميل ذاتی به خلاقيت و ابداع ، نيرويی استكه انسان را همواره به جلو میراند . در حيوانات ديگر نه استعداد حفظتجارب و نه استعداد نقل و انتقال مكتسبات ( 1 ) و نه استعداد خلق وابتكار كه خاصيت قوه عاقله است و نه ميل شديد به نوآوری ، هيچ كداموجود ندارد . اين است كه حيوان درجا میزند و انسان پيش میرود . اكنونبه نقد اين نظريات بپردازيم . نقش شخصيت در تاريخ بعضی ادعا كردهاند كه : " تاريخ جنگ ميان نبوغ و حد عادی است " ،يعنی همواره افراد عادی و متوسط طرفدار وضعی هستند كه به آن خو گرفتهاندو نابغه خواهان تغيير و تبديل وضعپاورقی : . 1 در برخی حيوانات ، در سطح حوادث روزمره نه تجارب علمی ، نقل وانتقال مكتسبات وجود دارد ، مانند آنچه در مورد مورچه گفته میشود كه در قرآن كريم هم به آن اشاره شده است : " قالت نملة يا أيها النملادخلوا مساكنكم لا يحطمنكم سليمان و جنوده و هم لا يشعرون »" (نمل / 18). |