بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب انسان وایمان, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - انسان و ايمان - صفحه : 10
     11 - انسان و ايمان - صفحه : 11
     12 - انسان و ايمان - صفحه : 12
     13 - انسان و ايمان - صفحه : 13
     14 - انسان و ايمان - صفحه : 14
     15 - انسان و ايمان - صفحه : 15
     16 - انسان و ايمان - صفحه : 16
     17 - انسان و ايمان - صفحه : 17
     18 - انسان و ايمان - صفحه : 18
     19 - انسان و ايمان - صفحه : 19
     20 - انسان و ايمان - صفحه : 20
     21 - انسان و ايمان - صفحه : 21
     22 - انسان و ايمان - صفحه : 22
     23 - انسان و ايمان - صفحه : 23
     24 - انسان و ايمان - صفحه : 24
     25 - انسان و ايمان - صفحه : 25
     26 - انسان و ايمان - صفحه : 26
     27 - انسان و ايمان - صفحه : 27
     28 - انسان و ايمان - صفحه : 28
     29 - انسان و ايمان - صفحه : 29
     30 - انسان و ايمان - صفحه : 30
     31 - انسان و ايمان - صفحه : 31
     32 - انسان و ايمان - صفحه : 32
     33 - انسان و ايمان - صفحه : 33
     34 - انسان و ايمان - صفحه : 34
     35 - انسان و ايمان - صفحه : 35
     36 - انسان و ايمان - صفحه : 36
     37 - انسان و ايمان - صفحه : 37
     38 - انسان و ايمان - صفحه : 38
     39 - انسان و ايمان - صفحه : 39
     40 - انسان و ايمان - صفحه : 40
     41 - انسان و ايمان - صفحه : 41
     42 - انسان و ايمان - صفحه : 42
     43 - انسان و ايمان - صفحه : 43
     44 - انسان و ايمان - صفحه : 44
     45 - انسان و ايمان - صفحه : 45
     46 - انسان و ايمان - صفحه : 46
     47 - انسان و ايمان - صفحه : 47
     48 - انسان و ايمان - صفحه : 48
     49 - انسان و ايمان - صفحه : 49
     5 - انسان و ايمان - صفحه : 5
     50 - انسان و ايمان - صفحه : 50
     51 - انسان و ايمان - صفحه : 51
     52 - انسان و ايمان - صفحه : 52
     53 - انسان و ايمان - صفحه : 53
     54 - انسان و ايمان - صفحه : 54
     55 - انسان و ايمان - صفحه : 55
     56 - انسان و ايمان - صفحه : 56
     57 - انسان و ايمان - صفحه : 57
     58 - انسان و ايمان - صفحه : 58
     59 - انسان و ايمان - صفحه : 59
     6 - انسان و ايمان - صفحه : 6
     60 - انسان و ايمان - صفحه : 60
     61 - انسان و ايمان - صفحه : 61
     62 - انسان و ايمان - صفحه : 62
     63 - انسان و ايمان - صفحه : 63
     64 - انسان و ايمان - صفحه : 64
     65 - انسان و ايمان - صفحه : 65
     66 - انسان و ايمان - صفحه : 66
     67 - انسان و ايمان - صفحه : 67
     68 - انسان و ايمان - صفحه : 68
     69 - انسان و ايمان - صفحه : 69
     7 - انسان و ايمان - صفحه : 7
     70 - انسان و ايمان - صفحه : 70
     71 - انسان و ايمان - صفحه : 71
     72 - انسان و ايمان - صفحه : 72
     73 - انسان و ايمان - صفحه : 73
     74 - انسان و ايمان - صفحه : 74
     8 - انسان و ايمان - صفحه : 8
     9 - انسان و ايمان - صفحه : 9
     bookinfo - شناسنامه کتاب :انسان و ايمان
     toc - فهرست مطالب کتاب: انسان و ايمان
 

 

 
 
اوليه ، يا جهان بينی مذهبی مبتنی بر وحی و نبوت .
در اينجا همچنانكه مجال و فرصتی نيست كه مساله فطرت را كه " ام‏
المسائل " معارف اسلامی است مطرح كنيم ، مجال و فرصتی برای طرح و بررسی‏
تحولات جامعه نيست ، ولی در بخش پنجم اين كتاب كه درباره " جامعه و
تاريخ " بحث می‏كنيم درباره تحولات جامعه و رابطه‏اش با فطرت بررسی‏
خواهيم كرد
ه . آيا بر خود ايدئولوژی اصل ثبات حاكم است يا اصل تغيير ؟ در بالا
سخن در اين بود كه آيا ايدئولوژی انسان در زمانهای مختلف يا مكانهای‏
مختلف ، مختلف است ؟ در آنجا مساله نسخ و تبديل ايدئولوژی مطرح بود ،
ولی اكنون مساله ديگری مطرح است و آن مساله تغيير و تحول يك ايدئولوژی‏
است مساله اين است كه آيا ايدئولوژی ، خواه از نظر محتوا عام باشد يا
خاص ، مطلق باشد يا نسبی ، خود از نظر اينكه يك پديده است و پديده‏ها
متغير و متحول و متكاملند ، دائما در تحول و تطور است ؟ آيا واقعيت يك‏
ايدئولوژی در روز تولد با واقعيت آن در دوران رشد و بالندگی متفاوت‏
است ، يعنی لزوما بايد دائما در حال حك و اصلاح و آرايش و پيرايش و
مورد تجديد نظر واقع شدن از طرف رهبران و ايدئولوگها باشد - آنچنانكه در
ايدئولوژيهای مادی عصر خود می‏بينيم - و اگر نه بزودی كهنه و فرسوده می‏شود
و صلاحيت خود را از دست می‏دهد ؟ يا آنكه ممكن است يك ايدئولوژی آنچنان‏
تنظيم شده باشد و آنچنان روی خطوط اصلی حركت انسان و اجتماع تكيه كرده‏
باشد كه نيازی به هيچگونه تجديد نظر و حك و اصلاح از طرف رهبران نداشته‏
باشد ، نقش رهبران و ايدئولوگها تنها " اجتهاد " در فحوا و محتوا