بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب انسان وایمان, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - انسان و ايمان - صفحه : 10
     11 - انسان و ايمان - صفحه : 11
     12 - انسان و ايمان - صفحه : 12
     13 - انسان و ايمان - صفحه : 13
     14 - انسان و ايمان - صفحه : 14
     15 - انسان و ايمان - صفحه : 15
     16 - انسان و ايمان - صفحه : 16
     17 - انسان و ايمان - صفحه : 17
     18 - انسان و ايمان - صفحه : 18
     19 - انسان و ايمان - صفحه : 19
     20 - انسان و ايمان - صفحه : 20
     21 - انسان و ايمان - صفحه : 21
     22 - انسان و ايمان - صفحه : 22
     23 - انسان و ايمان - صفحه : 23
     24 - انسان و ايمان - صفحه : 24
     25 - انسان و ايمان - صفحه : 25
     26 - انسان و ايمان - صفحه : 26
     27 - انسان و ايمان - صفحه : 27
     28 - انسان و ايمان - صفحه : 28
     29 - انسان و ايمان - صفحه : 29
     30 - انسان و ايمان - صفحه : 30
     31 - انسان و ايمان - صفحه : 31
     32 - انسان و ايمان - صفحه : 32
     33 - انسان و ايمان - صفحه : 33
     34 - انسان و ايمان - صفحه : 34
     35 - انسان و ايمان - صفحه : 35
     36 - انسان و ايمان - صفحه : 36
     37 - انسان و ايمان - صفحه : 37
     38 - انسان و ايمان - صفحه : 38
     39 - انسان و ايمان - صفحه : 39
     40 - انسان و ايمان - صفحه : 40
     41 - انسان و ايمان - صفحه : 41
     42 - انسان و ايمان - صفحه : 42
     43 - انسان و ايمان - صفحه : 43
     44 - انسان و ايمان - صفحه : 44
     45 - انسان و ايمان - صفحه : 45
     46 - انسان و ايمان - صفحه : 46
     47 - انسان و ايمان - صفحه : 47
     48 - انسان و ايمان - صفحه : 48
     49 - انسان و ايمان - صفحه : 49
     5 - انسان و ايمان - صفحه : 5
     50 - انسان و ايمان - صفحه : 50
     51 - انسان و ايمان - صفحه : 51
     52 - انسان و ايمان - صفحه : 52
     53 - انسان و ايمان - صفحه : 53
     54 - انسان و ايمان - صفحه : 54
     55 - انسان و ايمان - صفحه : 55
     56 - انسان و ايمان - صفحه : 56
     57 - انسان و ايمان - صفحه : 57
     58 - انسان و ايمان - صفحه : 58
     59 - انسان و ايمان - صفحه : 59
     6 - انسان و ايمان - صفحه : 6
     60 - انسان و ايمان - صفحه : 60
     61 - انسان و ايمان - صفحه : 61
     62 - انسان و ايمان - صفحه : 62
     63 - انسان و ايمان - صفحه : 63
     64 - انسان و ايمان - صفحه : 64
     65 - انسان و ايمان - صفحه : 65
     66 - انسان و ايمان - صفحه : 66
     67 - انسان و ايمان - صفحه : 67
     68 - انسان و ايمان - صفحه : 68
     69 - انسان و ايمان - صفحه : 69
     7 - انسان و ايمان - صفحه : 7
     70 - انسان و ايمان - صفحه : 70
     71 - انسان و ايمان - صفحه : 71
     72 - انسان و ايمان - صفحه : 72
     73 - انسان و ايمان - صفحه : 73
     74 - انسان و ايمان - صفحه : 74
     8 - انسان و ايمان - صفحه : 8
     9 - انسان و ايمان - صفحه : 9
     bookinfo - شناسنامه کتاب :انسان و ايمان
     toc - فهرست مطالب کتاب: انسان و ايمان
 

 

 
 
حواس و ادراكات حسی او .
گفتيم كه انسان كارهای تدبيری خويش را با نيروی عقل و اراده انجام‏
می‏دهد ، برخلاف كارهای لتذاذی كه به حكم احساس و ميل صورت می‏گيرد معنی‏
اينكه به حكم عقل انجام می‏گيرد اين است كه نيروی حسابگر عقل ، خير و
كمال و يا لذتی را در دور دست می‏بيند و راه وصول به آن را كه احيانا
صعب‏العبور است كشف می‏كند و طرح وصول به آن را می‏ريزد و معنی اينكه با
نيروی اراده انجام می‏گيرد اين است كه در انسان قوه وابسته به قوه عقل‏
وجود دارد كه نقش اجرا كننده مصوبات عقل را دارد و احيانا برخلاف همه‏
ميلها و همه جاذبه‏ها و كششهای طبيعی مصوبات عقلانی و طرحهای فكری را به‏
مرحله عمل در می‏آورد .
يك دانشجو ، طبيعت جوانيش او را به سوی خواب و خوراك و آسايش و
شهوترانی و بازيگوشی می‏خواند ، اما عقل حسابگرش كه از يك طرف به مال و
بال آور اين كارها ، و از طرف ديگر به عاقبت عافيت آفرين سختكوشيها و
بی خوابی‏ها و چشم از شهوت و لذت پوشيدن‏ها می‏انديشد ، به حكم مصلحت به‏
او فرمان می‏دهد كه شق دوم را انتخاب كند در اين هنگام انسان حكم عقل را
كه مصلحت است بر حكم طبيعت كه لذت است ترجيح می‏دهد همچنين يك بيمار
از دوا نفرت دارد ، از نوشيدن دوای تلخ و بدمزه رنج می‏برد ، اما به حكم‏
عقل مصلحت انديش و با نيروی اراده حاكم بر ميلها ، دوای تلخ بدمزه را
می‏خورد .
عقل و اراده هر اندازه نيرومندتر باشند فرمان خود را بهتر بر طبيعت -
علی رغم تمايلاتش - تحميل می‏نمايند .