بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب انسان وایمان, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - انسان و ايمان - صفحه : 10
     11 - انسان و ايمان - صفحه : 11
     12 - انسان و ايمان - صفحه : 12
     13 - انسان و ايمان - صفحه : 13
     14 - انسان و ايمان - صفحه : 14
     15 - انسان و ايمان - صفحه : 15
     16 - انسان و ايمان - صفحه : 16
     17 - انسان و ايمان - صفحه : 17
     18 - انسان و ايمان - صفحه : 18
     19 - انسان و ايمان - صفحه : 19
     20 - انسان و ايمان - صفحه : 20
     21 - انسان و ايمان - صفحه : 21
     22 - انسان و ايمان - صفحه : 22
     23 - انسان و ايمان - صفحه : 23
     24 - انسان و ايمان - صفحه : 24
     25 - انسان و ايمان - صفحه : 25
     26 - انسان و ايمان - صفحه : 26
     27 - انسان و ايمان - صفحه : 27
     28 - انسان و ايمان - صفحه : 28
     29 - انسان و ايمان - صفحه : 29
     30 - انسان و ايمان - صفحه : 30
     31 - انسان و ايمان - صفحه : 31
     32 - انسان و ايمان - صفحه : 32
     33 - انسان و ايمان - صفحه : 33
     34 - انسان و ايمان - صفحه : 34
     35 - انسان و ايمان - صفحه : 35
     36 - انسان و ايمان - صفحه : 36
     37 - انسان و ايمان - صفحه : 37
     38 - انسان و ايمان - صفحه : 38
     39 - انسان و ايمان - صفحه : 39
     40 - انسان و ايمان - صفحه : 40
     41 - انسان و ايمان - صفحه : 41
     42 - انسان و ايمان - صفحه : 42
     43 - انسان و ايمان - صفحه : 43
     44 - انسان و ايمان - صفحه : 44
     45 - انسان و ايمان - صفحه : 45
     46 - انسان و ايمان - صفحه : 46
     47 - انسان و ايمان - صفحه : 47
     48 - انسان و ايمان - صفحه : 48
     49 - انسان و ايمان - صفحه : 49
     5 - انسان و ايمان - صفحه : 5
     50 - انسان و ايمان - صفحه : 50
     51 - انسان و ايمان - صفحه : 51
     52 - انسان و ايمان - صفحه : 52
     53 - انسان و ايمان - صفحه : 53
     54 - انسان و ايمان - صفحه : 54
     55 - انسان و ايمان - صفحه : 55
     56 - انسان و ايمان - صفحه : 56
     57 - انسان و ايمان - صفحه : 57
     58 - انسان و ايمان - صفحه : 58
     59 - انسان و ايمان - صفحه : 59
     6 - انسان و ايمان - صفحه : 6
     60 - انسان و ايمان - صفحه : 60
     61 - انسان و ايمان - صفحه : 61
     62 - انسان و ايمان - صفحه : 62
     63 - انسان و ايمان - صفحه : 63
     64 - انسان و ايمان - صفحه : 64
     65 - انسان و ايمان - صفحه : 65
     66 - انسان و ايمان - صفحه : 66
     67 - انسان و ايمان - صفحه : 67
     68 - انسان و ايمان - صفحه : 68
     69 - انسان و ايمان - صفحه : 69
     7 - انسان و ايمان - صفحه : 7
     70 - انسان و ايمان - صفحه : 70
     71 - انسان و ايمان - صفحه : 71
     72 - انسان و ايمان - صفحه : 72
     73 - انسان و ايمان - صفحه : 73
     74 - انسان و ايمان - صفحه : 74
     8 - انسان و ايمان - صفحه : 8
     9 - انسان و ايمان - صفحه : 9
     bookinfo - شناسنامه کتاب :انسان و ايمان
     toc - فهرست مطالب کتاب: انسان و ايمان
 

 

 
 
اينگونه كارها ، كارهائی است موافق و ملايم با ميل ، و مستقيما با لذت‏
و رنج سر و كار دارد كار لذت آور با نوعی جاذبه ، انسان را به سوی خود
می‏كشد و كار رنج آور با نوعی دافعه ، انسان را از خود دور می‏سازد .
فعاليتهای تدبيری كارهائی است كه خود آن كارها جاذبه يا دافعه‏ای‏
ندارند و غريزه و طبيعت ، انسان را به سوی آن كارها نمی‏كشاند و يا از
آنها دور نمی‏سازد ، انسان را به حكم عقل و اراده به خاطر مصلحتی كه در
آنها نهفته است و يا به خاطر مصلحتی كه در ترك آنها می‏بيند آنها را
انجام می‏دهد يا ترك می‏كند ، يعنی علت غائی و نيروی محرك و
برانگيزاننده انسان مصلحت است نه لذت لذت را طبيعت تشخيص می‏دهد و
مصلحت را عقل لذت برانگيزاننده ميل است و مصلحت برانگيزاننده اراده‏
انسان از كارهای التذاذی در حين انجام كار لذت می‏برد ولی از كارهای‏
مصلحتی لذت نمی‏برد اما از تصور اينكه گامی به سوی مصلحت نهائی - كه خير
و كمال و يا لذتی در آينده است - نزديك می‏شود خرسند می‏گردد فرق است‏
ميان كاری كه لذت بخش و مسرت آفرين باشد يا كاری كه لذتی نمی‏بخشد و
احيانا رنج آور است ولی انسان با رضايت و خرسندی آن رنج را تحمل می‏كند
كارهای مصلحتی در اثر دوردست بودن نتيجه ، لذت آور و بهجت زا نيستند ،
اما رضايت بخش هستند لذت و رنج از مشتركات انسان و حيوان است ، اما
رضايت و خرسندی و يا كراهت و نارضايی از مختصات انسان است ، همچنانكه‏
آرزو داشتن از مختصات بشر است رضايت و كراهت و آرزو در قلمرو و
معقولات و در حوزه تفكرات بشر واقعند نه در حوزه