" شرور " نيست ، شرور آفريده بعضی از مخلوقات است ( 1 ) . اين گونهشرك كه شرك در خالقيت و فاعليت است ، نقطه مقابل توحيد افعالی است. اسلام اين گونه شرك را نيز غير قابل گذشت میداند . البته شرك درخالقيت به نوبه خود مراتب دارد كه بعضی از آن مراتب ، شرك خفی استنه شرك جلی ، بنابراين موجب خروج كلی از جرگه اهل توحيد و حوزه اسلامنيست . ج شرك صفاتی شرك در صفات ، به علت دقيق بودن مساله ، در ميان عامه مردم هرگزمطرح نمیشود . شرك در صفات مخصوص برخی انديشمندان است كه در اين گونهمسائل میانديشند ، اما صلاحيت و تعمق كافی ندارند . اشاعره از متكلميناسلامی دچار اين نوع شرك شدهاند . اين نوع شرك نيز شرك خفی است وموجب خروج از حوزه اسلام نيست .د شرك در پرستش برخی از ملل در مرحله پرستش ، چوب يا سنگ يا فلز يا حيوان يا ستارهيا خورشيد يا درخت يا دريا را میپرستيدهاند . اين نوع از شرك فراوانبوده و هنوز هم در گوشه و كنار جهان يافت میشود .پاورقی : . 1 بدبختيها ، كژيها ، عيبها و نقصها و خلاصه همه حوادث و وقايعنامطلوب را در اصطلاح " شرور " میگويند . در نحوه انتساب شرور بهخداوند بحثهای مفصل در كتاب ديگر مولف به نام " عدل الهی " شده است. |