« وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض حنيفا و ما انا من المشركين ( 1 ) . . . « ان صلواتی و نسكی و محيای و مماتی لله رب العالمين لا شريك له وبذلك امرت و انا اول المسلمين »( 2 ) روی دل و چهره قلب خود را حقگرايانه به سوی حقيقتی كردم كه ابداعكننده همه جهان علوی و سفلی است ، هرگز جزء مشركان نيستم . . . همانانمازم ، عبادتم ، زيستنم و مردنم برای خداوند ، پروردگار جهانهاست او راشريكی نيست به اين فرمان داده شده ام و من اولين تسليم شدگان به حق هستم. اين توحيد ابراهيمی ، توحيد عملی اوست . كلمه طيبه "« لا اله الا الله" بيش از هر چيزی ناظر بر توحيد عملی است . يعنی جز خدا شايسته پرستشنيست . انسان و رسيدن به يگانگی مساله به يگانگی رسيدن واقعيت وجودی انسان در يك نظام روانی و در يكجهت انسانی و تكاملی و همچنين رسيدن جامعه انسان به يگانگی و يكپارچگیدر يك نظام اجتماعی هماهنگ تكاملی ، و متقابلا مساله تجزيه شخصيت فردیانسان به قطبهای مختلف و قطعه قطعه شدن واقعيت وجودی او به بخشهایناهماهنگ و تجزيه جامعه انسان به " من " ها و به گروهها و طبقاتمتضاد وپاورقی : . 1 انعام / . 79 . 2 انعام / 162و . 163 |