را كه در عمل مانع بزرگی است برطرف میسازد . آرمان ساز بودن جهان بينی يك مكتب ، جاذبه و قدرت كشش به آن میدهدو به آن حرارت و نيرو میبخشد . تقدس بخشيدن يك جهان بينی به هدفهای مكتب ، سبب میگردد كه افراد بهسهولت در راه هدفهای مكتب فداكاری و از خود گذشتگی به خرج دهند . تايك مكتب نتواند به هدفهای خود تقدس بخشد و در افراد حس پرستش وفداكاری و گذشت نسبت به هدفهای مكتب به وجود نياورد ، آن مكتب ضمانتاجرايی ندارد . تعهدآوری و مسؤوليت سازی يك جهان بينی ، فرد را در عمق وجدان و ضميرمتعهد میكند و مسؤول خويش و جامعه قرار میدهد . جهان بينی توحيدی همه آن خصايص و خصلتها كه لازمه يك جهان بينی خوب است ، در جهانبينی توحيدی جمع است . تنها جهان بينی توحيدی است كه میتواند همه آنخصايص را داشته باشد . جهان بينی توحيدی يعنی درك اينكه جهان از يك مشيت حكيمانه پديد آمدهاست و نظام هستی بر اساس خير و جود و رحمت و رسانيدن موجودات بهكمالات شايسته آنها استوار است . جهان بينی توحيدی ، يعنی جهان " يكقطبی " و " تك محوری " است . جهان بينی توحيدی يعنی جهان ماهيت "از اويی " ( « انا لله ») و " به سوی اويی " ( « انا اليه راجعون »)( 1 ) دارد ، موجودات جهان با نظامی هماهنگ به يك " سو " و به طرفيك مركز ، تكامل میيابند ، آفرينش هيچ موجودی عبث و بيهوده و بدونهدف نيست ، جهان باپاورقی : . 1 بقره / 156 |