ميان حاكم و مردم ضخيمتر میشود تا باعخره عواقب ناگواری به وجود میآورد. ابن خلدون كلمه حجاب را به معنی پرده و حائل - نه پوشش - به كار بردهاست . استعمال كلمه حجاب در مورد پوشش زن يك اصطلاح نسبة جديد است . درقديم و مخصوصا در اصطلاح فقهاء كلمه " ستر " كه به معنی پوشش است بهكار رفته است . فقهاء چه در كتاب الصلوه و چه در كتاب النكاح كهمتعرض اين مطلب شدهاند كلمه " ستر " را به كار بردهاند نه كلمه حجابرا . بهتر اين بود كه اين كلمه عوض نمیشد و ما هميشه همان كلمه " پوشش "را به كار میبرديم . زيرا چنانكه گفتيم معنی شايع لغت حجاب پرده است ،و اگر در مورد پوشش به كار برده میشود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زناست و همين امر موجب شده كه عده زيادی گمان كنند كه اسلام خواسته استزن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود . وظيفه پوشش كه اسلام برای زنان مقرر كرده است بدين معنی نيست كه ازخانه بيرون نروند . زندانی كردن و حبس زن در اسلام مطرح نيست . در برخیاز كشورهای قديم مثل ايران قديم و هند چنين چيزهائی وجود داشته است ولیدر اسلام وجود ندارد . پوشش زن در اسلام اينست كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود رابپوشاند و به جلوهگری و خودنمائی نپردازد . آيات مربوطه همين معنی راذكر میكند و فتوای فقهاء هم مؤيد همين مطلب است و ما حدود اين پوشش رابا استفاده از قرآن و منابع سنت ذكر خواهيم كرد . در آيات مربوطه لغتحجاب به كار نرفته |