درباره چهره هيچگونه اختلافی نيست ، احيانا بعضی از علماء درباره دستهاتا مچ و يا درباره پاها تا ساق ، اختلاف كردهاند كه آيا جزء استثناء هستيا نيست ؟ در ميان مسائل فقهی شايد كمتر مسألهای اينچنين پيدا شود كه اينگونهمورد اتفاق نظر ميان علمای اسلام اعم از شيعه و سنی بوده باشد . پيش از آنكه نقل اقوال كنيم دو مطلب بايد ذكر شود : يكی اينكه مسألهپوشش را فقهاء در دو جا طرح میكنند . يكی در باب نماز ، از باب اينكهدر نماز واجب است كه زن تمام بدن خويش را بپوشاند ، خواه نا محرمیوجود داشته باشد . و يا وجود نداشته باشد . در اينجا اين سؤال پيش میآيدكه آيا وجه و كفين هم در نماز بايد پوشيده باشد يا نه ؟ ديگر در بابنكاح ، به مناسبت بحث از اينكه خواستگار تا چه حدودی حق دارد به زنمورد نظر خود نگاه كند . در اينجا نيز معمولا يك بحث كلی درباره پوشش ويا درباره جواز و عدم جواز نظر میشود . عليهذا از نظر فقه دو نوع " ستر " داريم : ستر صلاتی ، يعنی پوششی كهدر نماز بايد به كار برده شود كه البته شرائطی دارد از قبيل اينكه پاكباشد ، غصبی نباشد و غيره . و ستر غير صلاتی كه در مقابل مردان بيگانهبايد رعايت شود و شرائط خاص نماز را ندارد . بعدا خواهيم گفت كه ظاهرااختلافی نيست در اينكه ستر صلاتی و غير صلاتی از نظر مقدار و حدود پوشش باهم تفاوت ندارند . مطلب دوم اينكه فقهاء اصطلاحی دارند ، میگويند : |