نمیگويد بر روی چهره حائلی قرار دهيد ، معلوم میشود حائل قرار دادن برروی چهره واجب و لازم نيست . يك نكته ديگر كه بايد اينجا اضافه كرد اينست كه بايد ديد زنان مسلمانقبل از نزول اين آيه ، روسری را به چه كيفيت به كار میبردهاند ؟از لحاظ تاريخ مسلم است كه زنان مسلمان قبل از نزول آيات پوشش ، بهحكم عادت معمول آنروز عرب ، چهره خود را نمی پوشانيدهاند ، چنانكه قبلانقل كرديم روسری را از پشت گوشها رد كرده و اطراف آن را به پشت خودمیانداختهاند و در نتيجه گوشها ، گوشوارهها ، چهره ، گردن و گريباننمايان بوده است . وقتی در همچو زمينهای دستور داده شد كه روسری را برگريبان بزنند معنای اين دستور اينست كه دو طرف روسری را از جانب راستو چپ به جلو آورده و به طور چپ و راست بر گريبان بزنند . به كار بردناين دستور موجب میشود كه گوشها و گوشوارهها و گردن و گريبان پوشيده شودو چهره باز بماند . به نظر ما در اينكه آيه مورد نظر ، همين معنی را میفهماند هيچ ترديدینيست و چون توجه كنيم كه آيه در مقام بيان حدود پوشش است و به اصطلاحاصوليين اهمال در مقام بيان جايز نيست ، به طور قطع میفهميم كه پوشانيدنچهره واجب نيست . 2 - در موارد بسياری كه مستقيما مسأله پوشش يا مسأله جواز و عدم جوازنظر مطرح است ، ملاحظه میكنيم كه در جواب و سؤالهائی كه ميان افراد وپيشوايان دين رد و بدل شده فقط مسأله " مو " مطرح است و مسأله " رو" به هيچ وجه مطرح نيست . يعنی |