كه در اين مورد اگر تلذذ هم باشد - كه معمولا هم هست - جايز است . البتهشرطش اينست كه واقعا هدف شخص ، ازدواج باشد يعنی مرد جدا به خاطرازدواج بخواهد زن را ببيند ، و از لحاظ ساير خصوصيات مورد نظر ، زن راپسنديده باشد ، نه آنكه برای چشم چرانی قصد ازدواج را بهانه قرار دهد .قانون الهی مانند قانونهای بشری نيست كه بتوان با صورتسازی خيال خود راراحت كرد . در اينجا وجدان انسان حاكم است و خدای متعال كه هيچ چيز براو پوشيده نيست محاسب . عليهذا بايد گفت در حقيقت استثنائی در كارنيست ، زيرا آنچه قطعا حرام است نگاه به قصد تلذذ است و آنچه مانعیندارد اينست كه نگاه به قصد تلذذ نباشد ولی تلذذ قهرا پيدا شود .فقهاء تصريح كردهاند كه جايز نيست كسی به زنها نگاه كند تا در بينآنها يكی را انتخاب كند . آنچه جايز است ، در مورد يك زن خاص است كهبه او معرفی شده است و دربارهاش میانديشد ، از ساير جهات ترديدی نداردفقط از نظر چهره و اندام ترديد دارد ، میخواهد ببيند آيا میپسندد يا نه ؟برخی ديگر از فقها به صورت احتياط مطلب را بيان كردهاند . |